47 محیط بان هرمزگانی که اندازه 400 نفر جان می گذارند

    کد خبر :332035

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان گفت: در حال حاضر 47 محیط‌بان در استان هرمزگان داریم در صورتی‌ که مطابق استانداردها باید برای یک‌میلیون هکتار منطقه تحت حفاظت خود 400 محیط‌بان داشته باشیم.

مجید وفادار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اقداماتی که در چند سال اخیر برای روز محیط‌بان که مصادف است با میلاد امام رضا (ع) انجام داده‌ایم تقدیر از محیط‌بانان نمونه که همیشه در خط مقدم حوزه محیط‌زیست بوده‌ است.

وی افزود: 12 درصد از وسعت استان هرمزگان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست است و در رأس آن محیط‌بانان هستند که در محیط‌زیست هرمزگان در کوه، دشت و دریا با مشقت‌های فراوانی مشغول به کار هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان تصریح کرد: مطابق با استانداردهای جهانی، هر 2000 هکتار طبیعت باید یک محیط‌بان داشته باشد، در استان هرمزگان به ازای هر 15 تا 16 هزار هکتار طبیعت یک محیط‌بان داریم که فشار مضاعفی را بر محیط‌بانان هرمزگانی وارد می‌کند اما با تمام این سختی‌ها و خطرات، عشق و اشتیاقی که در محیط‌بانان وجود دارد آن‌ها را به ادامه کارشان ترغیب کرده است.

وفادار با بیان اینکه در حال حاضر 47 محیط‌بان در استان هرمزگان داریم درصورتی‌که مطابق استانداردها باید برای یک‌میلیون هکتار منطقه تحت حفاظت خود 400 محیط‌بان داشته باشیم، عنوان کرد: اخیراً سازمان حفاظت محیط‌زیست تصمیم به استخدام محیط‌بان گرفته و از بین 300 محیط‌بانی که استخدام می‌شود 10 نفر سهمیه استان هرمزگان است که البته کفاف کمبودها را نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: محیط‌بان هم در محیط حیات‌وحش هم محیط انسانی برای جلوگیری از آلودگی‌های آب، خاک و هوا و همچنین جلوگیری از تخلفات فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه کشفیات بسیار خوبی داشته‌ایم، افزود: وسعت ساحل ما بسیار زیاد است و این موضوع مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد، محیط‌بانان هم برای کشفیات و هم جلوگیری از تخلفات اقدامات خوبی داشته‌اند.

وفادار با اشاره به اینکه آموزش بحث خیلی مهمی چه برای محیط‌بانان و چه جامعه هدف است، اضافه کرد: محیط‌بانان باید از آیین‌نامه‌های جدید اطلاع پیداکرده و هرلحظه به‌روز باشند و این آموزش‌ها را هم در سطح کشور و هم خارج از کشور داشته اند و توانسته‌اند تجربیات زیادی را کسب کنند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان به جلیقه‌های ضدگلوله مجهز شده‌اند، تصریح کرد: ما تعداد 25 جلیقه ضدگلوله را از سازمان دریافت کرده و در اختیار محیط‌بانان قراردادیم تا در گشت‌های کنترلی خود مورد استفاده قرار بدهند، در حال تهیه تجهیزات دیگری مانند شوکر و دستبند نیز هستیم و در حال رایزنی برای تعویض و تجهیز وسایل حمل‌ و نقل آنان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه تلاش داریم حق الکشف محیط‌بانان را نیز از سازمان بگیریم، عنوان کرد: اگر لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود می‌تواند کمک زیادی را برای محیط‌بانان داشته باشد.

وفادار با بیان اینکه محیط‌بان تنها در حوزه حیات‌وحش عمل نمی‌کند و در کنار کارشناسان سایر بخش‌های ما برای جلوگیری از آلودگی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: به مناسبت روز محیط‌بان، محیط‌بانان نمونه و فرمانده یگان‌ها در مراسمی در مرکز کشور شرکت می‌کنند و ما نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مراسم تقدیری را برای محیط‌بانان استان تدارک ببینیم.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه‌ایم هزینه دادرسی است، این هزینه‌ها به‌خصوص در زمینه آلودگی‌های نفتی بسیار بالاست و پرداخت آن از عهده اداره کل حفاظت محیط‌زیست خارج است و در حال پیگیری هستیم تا از این هزینه معاف شویم. در منطقه تحت مدیریت خود هم دریا و هم خشکی داریم و بیشترین تالاب‌های کشور را داریم؛ 19 حوزه تحت مدیریت در هرمزگان دارند که دو مورد از آن‌ها با آستان‌های بوشهر و فارس مشترک است.

وفادار با بیان اینکه مناطق آزاد هم داریم که باید کنترل و نظارت بیشتری باشند، اظهار کرد: تشکل‌های زیست‌محیطی و جوامع مردمی و شوراها وارد شوند و در کنار ما باشند چراکه به‌تنهایی نمی‌توانیم جلو رویم و به سرانجام برسانیم. طبق اصل پنجم قانون اساسی حفظ محیط‌زیست را وظیفه همگانی شمرده است و همه تشکل‌ها، دستگاه‌ها و مردم باید در حفظ محیط‌زیست با هم همکاری کنند زیرا عواقب و تأثیرات آلودگی‌ها مستقیماً به خود بشر بازمی‌گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید