ادامه خرید نفت چین و ترکیه از ایران

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۲۳
    کد خبر :331731

چین روزانه 718 هزار بشکه نفت از ایران می خرد. وزیر خارجه ترکیه هم گفته است کشورش به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

دولت های چین و ترکیه به خرید نفت از ایران به رغم تحریم های یکجانبه آمریکا ادامه خواهند داد.

به گزارش عصرایران وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در نشست خبری مشترک با همتای آذربایجانی خود در باکو ضمن اعلام مخالفت کشورش با تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفت: ترکیه خود را موظف به پیروی از تحریم های یکجانبه کشورها نمی داند و تنها تحریم های شورای امنیت ملل متحد را معتبر و لازم الاجرا می داند.

” مولود چاووش اوغلو” با اشاره به اینکه کشورش از ایران، آذربایجان، روسیه و عراق نفت و گاز وارد می‌کند افزود کسری واردات انرژی از ایران برای کشورش قابل جبران نیست و از این رو ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

دولت ترکیه در نظر دارد در همکاری با کشورهایی چون روسیه، چین و ایران معاملات غیردلاری را توسعه دهد.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که اخیرا هیاتی بلند پایه از آمریکا وارد آنکارا شد تا مقامات این کشور را به پیروی از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران ترغیب سازد.

از سوی دیگر بنا به گزارش وب سایت شبکه خبری “سی ان بی سی” آمریکا به نظر می رسد دولت پکن نیز هیچ قصدی برای پیروی از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران ندارد و به خرید نفت حتی پس از موعد 4 نوامبر (13 آبان) ادامه خواهد داد.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفتی از ایران و آمارها نشان می دهد در 5 ماهه نخست سال 2018 میلادی روزانه 718 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. چین و ترکیه در مجموع روزانه حدود 1 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کنند. صادرات نفت ایران حدود 2.5 میلیون بشکه در روز است.

بنا به گزارش سی ان بی سی، چین حتی در دو ماه گذشته واردات نفت خود از ایران را 10 درصد افزایش داده و به نظر می رسد جنگ تجاری ترامپ علیه چین ، این کشور را به ادامه خرید نفت از ایران مصمم‌تر کرده است و تحریم نفتی ایران به برگ برنده ای برای دولت پکن به منظور امتیازگیری از دولت واشنگتن در مذاکرات تجاری دو کشور شده است.

“دِرِک سیسورز” تحلیلگر موسسه اینترپرایز آمریکا در تحلیل رفتار چین به سی ان بی سی گفت: حالا که جنگ تجاری بر روابط تجاری آمریکا و چین سایه افکن شده چرا دولت چین باید از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی کند!

او در عین حال افزود: چینی‌ها دنبال امتیاز هستند اگر ما به آنها بگوییم تعرفه‌های تجاری روی واردات کالاهای چینی به آمریکا را در ازای پیوستن چین به تحریم‌های نفتی ایران لغو می‌کنیم، آنها ممکن است در کسری از ثانیه خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

“دیوید دالر” تحلیلگر موسسه آمریکایی “بروکینگز” در این رابطه معتقد است:” بسیار سخت می‌شود با شرایط کنونی در روابط دوجانبه پکن – واشنگتن چینی‌ها را به پیوستن به تحریم‌های نفتی ایران مجاب کرد، اما این کار غیرممکن نیست. اگر من جای چین بودم این موضوع را در روابط تجاری خود لحاظ می‌کردم. توقف خرید نفت از ایران به نفع اقتصاد چین نیست.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید