غلامحسین کرباسچی:وقوع جنگ ميان ايران و امريكا دور از ذهن به نظر مي‌رسد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۴
    کد خبر :331542

فضاي ايجاد شده در ديپلماسي ميان ايران و امريكا يك چانه‌زني رايج در دنيا است اما در اين چانه‌زني‌هاي سياسي بايد مراقب بود كه اتفاقات كوتاه‌مدت آن افكار عمومي را مضطرب و مشوش نكرده و امنيت خاطر مردم برهم نخورد.
غلامحسين كرباسچي در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است: در سياست خارجي مهم‌ترين موضوعي كه بايد در نظر داشت منافع ملي، امنيت كشور و تامين منافع و رفاه مردم است. تمامي كشور‌ها به اين موضوعات توجه ويژه‌اي دارند و ايران هم از اين موضوع استثنا نيست زيرا رييس‌جمهور و تيم ديپلماسي كشورمان همواره بر حفظ اين نكات تاكيد و توجه ويژه‌اي داشته‌اند. اين روز‌ها درگيري لفظي روساي جمهور ايران و امريكا جدي‌تر از گذشته شده است به همين دليل برخي راه‌حل‌هايي براي حل اين مشكل ارايه كرده‌اند. برخي معتقدند ايران براي تحت فشار قرار دادن دولت ترامپ بايد با مخالفين او در امريكا وارد مذاكره شود و برخي نيز اعتقاد دارند كه راه‌حل برون رفت از وضعيت فعلي ترميم اتحاد داخلي است. به اعتقاد من اين يك موضوع تخصصي در حوزه سياست خارجي است و اظهارنظر فعالين سياسي رنگ و بوي احساسي و شعاري دارد. اصل مساله آن است كه مردم بيش از هر موضوعي به منافع ملي، رفاه و آسايش فكر مي‌كنند حال آنكه دولتمردان چگونه قصد تامين اين نياز‌ها در شرايط فعلي را دارند، تامل و فكر بيشتري را طلب مي‌كند. واقعيت‌هايي كه امروز در سياست وجود دارد انكارناپذير است و در كنار اين واقعيات مصالح و رفاه مردم نيز غيرقابل انكار است. در شرايط فعلي صرف‌نظر از بحث‌هاي استراتژيك اصلي‌ترين وظيفه دولت ايجاد برنامه و راهبرد براي تامين آسايش مردم است.

فضاي ايجاد شده در ديپلماسي ميان ايران و امريكا يك چانه‌زني رايج در دنيا است اما در اين چانه‌زني‌هاي سياسي بايد مراقب بود كه اتفاقات كوتاه‌مدت آن افكار عمومي را مضطرب و مشوش نكرده و امنيت خاطر مردم برهم نخورد. برخي متصور هستند اين چانه‌زني‌ها منجر به بروز جنگ مي‌شود اما من مطمئنم نه در امريكا چنين ظرفيتي وجود دارد و نه در منطقه؛ همچنين ترامپ اهل ريسك‌هايي از اين دست نيست. بايد توجه داشت كه شرايط بين‌المللي به گونه‌اي نيست كه اتفاق خشني مانند جنگ رخ دهد؛ ايران نيز به دنبال چنين موضوعي نيست. مجموعه تجربيات داخلي و خارجي ايران نشان مي‌دهد كه ما هيچگاه علاقه براي حركت به سمت درگيري و برخورد نظامي نداشته و نداريم. امريكا نيز اين ظرفيت را نه در دولت خود و نه در وضعيت سياست خارجي خود ندارد. ترامپ به اندازه كافي در داخل امريكا تحت فشار است و مجموع اين دلايل نشان مي‌دهد كه وقوع جنگ ميان ايران و امريكا دور از ذهن به نظر مي‌رسد. صحبت‌هايي كه در چند روز اخير ميان رييس‌جمهور ايران و امريكا رد و بدل شده زور‌آزمايي ديپلماتيك است اما بايد دقت داشت كه دامن زدن به اين موضوعات نبايد منجر به نگراني و اضطراب رواني براي مردم شود كه عواقب سياسي و اجتماعي بدي به همراه دارد. تجويز نسخه در شرايط فعلي براي دولت مصلحت نيست زيرا اين مهم منجر به افزايش فشار به دولت مي‌شود اما دولت با يك تدبير مناسب بايد منافع ملي، رفاه و آسايش مردم در شرايط بد اقتصادي را تامين كند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید