شبکه تلویزیونی «سی.ان.بی.سی»:چین روابط تجاری با تهران را تقویت می کند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۱
    کد خبر :331539

شبکه تلویزیونی «سی.ان.بی.سی» شامگاه سه شنبه در گزارشی با اشاره به فشارهای آمریکا برای کاهش سطح روابط پکن و تهران در پی بازگشت تحریم‌ها، نوشت: مرور وقایع اخیر نشان می‌دهد که چین نه تنها قصد کاهش روابط تجاری با ایران را ندارد، بلکه تصمیم به تقویت آن گرفته است.
به گزارش بازتاب ، این رسانه نوشت: چین بیش از هر کشور دیگری برای اقتصاد نفتی ایران حائز اهمیت است و این کشور همزمان بزرگ‌ترین رقیب آمریکا در عرصه تجاری است.
گزارش می‌افزاید: انتظار نمی‌رود چین که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است، تن به خواسته‌های آمریکا بدهد. در حقیقت، تحریم‌ها علیه ایران اهرمی در دست چین در مذاکراتِ به بن بست رسیده با طرف آمریکایی است.
«دِرِک سیزرز» کارشناس موسسه «امریکن اینترپرایز» در همین رابطه پرسشی را مطرح می کند و می گوید: حالا که روابط تجاری در معرض خطر است، چین چرا باید چنین کاری (کاهش خرید نفت از ایران) را انجام بدهد؟
سی.ان.بی.سی ادامه می‌دهد: چین، بزرگ‌ترین وارد کننده نفت در جهان، در ماه‌های ژانویه تا مه (دی 96 تا خرداد 97) به طور میانگین روزانه 718 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نزدیک به یک چهارم صادرات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد.
این رسانه می ‌افزاید: پکن واردات نفت از ایران را در مقایسه با موعد مشابه سال گذشته، 9.3 درصد افزایش داده و انتظار نمی‌رود که در آینده نزدیک، خرید خود را کاهش دهد.
گزارش ادامه می‌دهد: آن گونه که وال استریت ژورنال اخیرا خبر داده بود، آمریکا حتی انتظار دارد که چین با آغاز تحریم‌ها در ماه نوامبر (آبان) نفت بیشتری از ایران خریداری کند.
سی.ان.بی.سی می‌افزاید: بلافاصله پس از اینکه دولت ترامپ اعلام کرد تحریم‌ها را بار دیگر وضع می‌کند، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای کسب حمایت، با رهبران خارجی دیدار کرد.
گزارش ادامه می‌دهد: پکن نخستین مقصد سفر ظریف بود. پس از این سفر، خبرگزاری رسمی چین – شینهوا – از اتصال خط راه آهن جدیدی بین ایران و بایانور در منطقه خودمختار مغولستان چین خبر داد. این خط آهن در چارچوب طرح 124 میلیارد دلاری یک جاده و یک کمربند است و زمان انتقال محموله‌ها را تا 20 روز کاهش می‌دهد.
این رسانه می‌افزاید: هدف از این طرح در ابعاد وسیعتر، ایجاد زیرساخت‌های جدید بین چین و اروپا است که به موجب آن، پروژه‌هایی به ارزش میلیاردها دلار با هدف ساختن راه‌آهن، اتوبان، بندر و نیروگاه نصیب ایران شده و سطح تجارت دو کشور را به شدت افزایش خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید