حفاظت از 20 هزار هکتار طبیعت با چندرغاز!

    کد خبر :331507

محیط بان هرمزگانی با بیان اینکه در کشور به‌صورت نرمال از هر 2000 هکتار عرصه طبیعی یک محیط‌بان حفاظت می‌کند، افزود: متأسفانه در استان هرمزگان با کمبود محیط‌بان مواجهیم و تنها در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست هر 20 هزار هکتار یک محیط‌بان داریم که بسیار کم است.

عبدالرضا دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امیدواریم مسئولین بودجه‌ای در نظر بگیرند و حداقل یک‌پنجم از ردیف‌های پستی محیط‌بانان را پر کنند و مشکلات مناطق تحت حفاظت کمتر شود.

این محیط‌بان هرمزگانی با بیان اینکه کار محیط‌بانی به‌صورت شبانه‌روزی بوده و وقت نمی‌شناسد و محیط‌بانان شب و روز در گرما و سرما و با مخاطرات بسیار زیاد در مناطق هستند، تصریح کرد: بیشتر مأموریت‌هایی که محیط‌بانان می‌روند برای جلوگیری از تخلفات صید بوده و با افرادی مواجه می‌شوند که قالبا شکارچیان غیرمجاز و مسلح هستند و این موضوع کار را برای آنان سخت‌تر می‌کند.

معیشت و حقوق دریافتی‌مان نسبت به‌سختی کارمان پایین است

دهقانی با اشاره به اینکه محیط‌بانان باید دوره‌های خاصی ببینند، عنوان کرد: ساعت کاری گردشی در سازمان‌های دیگر به‌صورت 24 – 48 ساعت است درصورتی‌که برای محیط‌بانان 18 – 12 است به این صورت که محیط‌بانان 18 شبانه‌روز در منطقه می‌مانند و 12 شبانه‌روز استراحت دارند که از مسئولین می‌خواهم در زمینه استراحت آنان، معیشت و حقوق دریافتی‌شان که نسبت به‌سختی کارشان پایین است تمهیداتی بیندیشند.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند محیط‌بانان در 18 شبانه‌روزی که سرکارند شب‌ها در ساختمان و زیر سرمای کولر می‌خوابند درصورتی‌که بیشتر مواقع باید در مناطق بیتوته کنند، خاطرنشان کرد: این موارد تنها برای خود محیط‌بانان سخت نیست بلکه خانواده‌های آنان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما با تمام این مشکلات محیط‌بانان باعلاقه و عشقی که به کار خود و محیط‌زیست دارند به کار خود ادامه می‌دهند.

مسئول منطقه حفاظت‌شده گنو با اشاره به اینکه این منطقه در 35 کیلومتری شمال غربی بندرعباس واقع‌شده که وسعتی بالغ‌ بر 43 هزار هکتار دارد، بیان کرد: منطقه حفاظت‌شده گنو دارای سه پاسگاه محیط‌بانی و سر محیط‌بانی برای حفاظت و کنترل منطقه است هرکدام از محیط‌بانان در حوزه پایگاه خود به گشت و کنترل می‌پردازند.

عاشق کار خود و محیط‌زیست هستیم

دهقانی با بیان اینکه منطقه حفاظت‌شده گنو از نظر حیات‌وحش بسیار غنی است، افزود: قوچ لارستان یا مینیاتوری در شرق منطقه، پازن در ارتفاعات، ماهی آفانیوس یا گورخری در چشمه آب گرم گنو و پلنگ آسیایی در ارتفاعات از گونه‌های منحصربه‌فرد منطقه حفاظت‌شده گنو هستند.

وی با اشاره به اینکه تمامی عملیاتی که محیط‌بانان می‌روند یک خاطره است در تشریح یکی از خاطرات خود، اظهار کرد: روزی به سمت غرب منطقه حفاظت‌شده گنو رفتیم و مشاهده کردیم که یک پازن دوساله از ناحیه زیر شکم خونریزی کرده و نای رفتن ندارد، با توجه به خوی وحشی که دارد گرفتنش سخت بود، بالاخره در فرصتی که در حال استراحت بود گرفتیم و به دامپزشکی بندرعباس انتقالش دادیم، دکتر محمدی که اهمیت زیادی برای محیط‌زیست قائل است و در بحث بهبودی پرندگان و حیوانات آسیب دیده کمک‌های زیادی به ما می‌کند، آن حیوان را عمل کرد که پس از طی مراحل درمان و یک ماه قرنطینه به طبیعت بازگردانده شد، این خاطره برایم بسیار شیرین بوده و در خاطرم ماندگار شده است.

این محیط‌بان هرمزگانی ادامه داد: یکی از بدترین خاطراتی که در ذهن بنده و همکارانم مانده شهادت دو شهید محیط‌بان، شهید پرویز هرمزی و شهید محمد دهقانی بود که در سوم تیرماه سال 95 در منطقه حفاظت‌شده گنو به دست شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند.

باید خلأهای به‌کارگیری اسلحه محیط‌بانان در برابر متخلفین برطرف شود

دهقانی با بیان اینکه یک سری خلأهای قانونی در خصوص به‌کارگیری اسلحه محیط‌بانان در برابر متخلفین و معترضین به طبیعت وجود دارد که باید تمهیداتی برای این خلأها اندیشیده شود، افزود: اکنون اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گشت‌های کنترل و محیط‌بانان را به جلیقه‌های ضدگلوله تجهیز کرده است و دیگر محیط‌بانان را بدون جلیقه ضدگلوله و اسلحه به مأموریت اعزام نمی‌کنیم، متأسفانه تا قبل از شهادت دو محیط‌بان منطقه گنو ما به این جلیقه‌ها مجهز نبودیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم مسائل زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند اما درصد کمی هستند که متأسفانه در خفا تخلفاتی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: متأسفانه از دامنه تا قله کوه گنو مملو از زباله شده که از هم استانی‌ها می‌خواهم در این زمینه بیشتر رعایت کنند، چهره منطقه بسیار زشت شده و حیات‌وحش را با خطر مواجه کرده است، زباله‌های پلاستیکی بسیاری که لای شاخه‌های درختان پیچیده نمونه این بی‌توجهی‌هاست و اگر این روال نگران‌کننده ادامه پیدا کند یکی از نقاط خوب گردشگری‌مان در استان را از دست می‌دهیم.

مسئول منطقه حفاظت‌شده گنو با بیان اینکه منطقه گنو یکی از مناطق مهم ذخیره‌گاه زیست‌کره در جهان است، تصریح کرد: از مردم بومی منطقه می‌خواهم با توجه به خشک‌سالی‌هایی که گریبان گیرش هستیم اگر درجایی چشمه‌ای جوشیده حق آبه حیات‌وحش را رعایت کنند تا از این بحران‌ها عبور کنیم و برای آیندگان چیز ارزشمندی را بجا بگذاریم.

دهقانی خاطرنشان کرد: متأسفانه با شکار پازن‌ها و قوچ‌های منطقه که منبع اصلی غذایی پلنگ‌های آسیایی هستند، نسل این پلنگ‌ها نیز رو به انقراض می‌رود و امیدواریم کمتر شاهد شکارهای غیرمجاز در این منطقه باشیم.

در ایران روز محیط‌بان به‌روز ولادت امام رضا (ع) ملقب به ضامن آهو مزین شده است، امام رئوف و طلایه‌دار مهربانی و عطوفت نسبت به محیط‌زیست و حیات‌وحش بود بنابراین روز ولادت ایشان روز ملی محیط‌بان نام‌گذاری شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید