کارشناس حوزه تامین اجتماعی :

ادغام دو وزارت کار و رفاه تجربه موفقی نبود/ صندوق‌های بازنشستگی چالش‌ بزرگ سنوات آتی

    کد خبر :331498

معاون دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برآیند عملکرد چند سال گذشته نشان می‌دهد که تجربه ادغام دو وزارت کار و رفاه با یکدیگر موفق نبوده و نتوانسته به خوبی مسائل رفاهی و صندوق‌های بازنشستگی را پیگیری کند گفت: تفکیک رفاه از تعاون و کار اولویت دولت دوازدهم است و باید قبول کنیم که در این وزارت خانه اولویت اشتغال و بازار کار است و زیاد دلشان برای مقوله‌های اجتماعی نمی‌سوزد.

دکتر محسن ریاضی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وزارت رفاه با اهداف خاصی در دهه ۸۰ ایجاد شد گفت: در حالی که بر اساس یک سری تصمیمات و دلایل دیگر چند سال پیش وزارت رفاه در وزارت کار و تعاون ادغام شد.

وی افزود: واقعیت این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو مقوله اقتصادی و اجتماعی متفاوت را دنبال می‌کند؛ یکی بحث اشتغال که خودش از معضلات اصلی کشور و دیگری رفاه و مسائل اجتماعی است.

این مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه تامین اجتماعی با بیان این که در سنوات اخیر حجم عظیمی از مسائل اجتماعی به وجود آمده و با چالش صندوق‌های بازنشستگی روبرو شده‌ایم گفت: حمایت از اقشار ضعیف جامعه نیز یکی دیگر از مسائل بنیادی کشور است که همه این ها از طریق معاونت رفاهی وزارتخانه دنبال می‌شود. در حالی که هر کدام از این‌ها دریایی از مشکلات بود و تلفیقشان از همان ابتدا تصمیم اشتباهی بود که گرفته شد.

ریاضی افزود: در این وزارتخانه اولویت با مسائل کار بوده است تا رفاه اجتماعی و اگر عملکرد این چند ساله را مرور کنیم در می‌یابیم که رفاه در حاشیه بوده و تحت الشعاع مباحث اشتغال قر ار گرفته است، در حالی که هر چه جلوتر می‌رویم مسائل اجتماعی و رفاهی حادتر می‌شود و حتی در استیضاح وزیر نیز بسیاری از مسائل که مطرح می‌شد به صندوق های بازنشستگی مرتبط بود تا کار و تعاون.

وی با اشاره به اینکه برآیند این اتفاقات نشان می‌دهد که تجربه ادغام چند ساله این دو وزارتخانه با یکدیگر موفق نبوده و نتوانسته به خوبی مسائل رفاهی و صندوق‌های بازنشستگی را پیگیری کند عنوان کرد: تفکیک رفاه از تعاون و کار اولویت دولت دوازدهم است و باید قبول کنیم که در این وزارت خانه اولویت اشتغال و بازار کار است و زیاد دلشان برای مقوله‌های اجتماعی نمی‌سوزد.

معاون سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: نکته دیگر آنکه در برنامه ششم توسعه سه چالش آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه قرار گرفته و باید در سنوات آینده موضوع صندوق‌های بازنشستگی و حمایت از اقشار جامعه به شکل اساسی دنبال شود زیرا از چالش‌های بزرگ در سنوات آتی خواهد بود.

ریاضی با بیان اینکه دولت ناگزیر است دست به اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی بزند گفت: در واقع دولت یا باید روند صندوق‌ها را اصلاح کند و یا به قدری پول داشته باشد که به صندوق‌ها واریز کند تا مستمری بدهند که توان مالی آن را ندارند. باید تکلیف بحران در صندوق‌ها مشخص شود که در حال حاضر با تشکیلات فعلی میسر نیست.

وی افزود: یکی از دلایل ادغام وزارت رفاه در چند سال گذشته عملکرد ضعیفش در آن ایام بود. اگر در آن ایام وزارتی کارآمد داشتیم هیچ کس جرات نمی‌کرد آن را ادغام کند. اگر در حال حاضر هم این تفکیک انجام شود اما ناکارآمدی حاکم باشد اهدافی که مد نظر است محقق نخواهد شد. باید این وزارت خانه با توان کارشناسی صحیح تفکیک شود و با سیستمی کارآمد به جنگ انبوه مشکلات اجتماعی برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید