لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بازدارنده و جامع است

    کد خبر :331398

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان لایحه ای بازدارنده و جامع است که دولت با قاطعیت از آن حمایت می کند.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در دفاع از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، لایحه ای مترقی و خوب است و دولت کاملا از آن حمایت می کند، البته ممکن است در بخش هایی از این لایحه امکان اصلاح باشد.

وی اظهار داشت: موضوع کودکان و نوجوانان برای جمهوری اسلامی ایران از لحاظ مبنایی جزو مسائل بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی است و لازم است ما با قاطعیت و جدیت به این موضوع در ابعاد مختلف حقوقی و قضایی بپردازیم.

ابتکار ادامه داد:خوشبختان این لایحه جامعیت و نگاه جامعی دارد، البته ما کماکان آمار نگران کننده کودک آزاری، سوءاستفاده از کودکان در کشور داریم، گرچه کارهای بسیار خوبی در مبارزه با این موضوعات اتفاق افتاده است ولی همچنان نیازمند به قانونی قوی در این راستا هستیم.

وی تاکید کرد: دولت با همکاری مجلس و قوه قضاییه کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است، نباید کارهای خوب را انکار کنیم، ولی هنوز نیازمند یک قانون قوی بازدارنده و جامع هستیم که خوشبختانه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان این موضوع را در بر می گیرد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه از کمیسیون قضایی برای بررسی این لایحه تشکر کرد و گفت: این کمیسیون برای این لایحه زحمات زیادی کشیده است،همچنین از قوه قضاییه و معاونانش که دراین موضوع کار کردند ،فراکسیون زنان و دیگر فراکسیون مجلس که حامی این لایحه بودند تشکر می کنیم.

ابتکار ادامه داد: خوبی این لایحه این است که افراد ۱۸ سال به پایین را در نظر می گیرد، تعاریف شرعی هم در لایحه لحاظ شده است و هیچ مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: در این لایحه وضعیت مخاطره آمیز کودکان و نوجوانان تعریف شده، شرایطی که روح و روان و جسم کودک را تهدید می کند نیز در این لایحه آمده است، اگر یک کودک از لحاظ روحی و روانی آسیب ببیند تا اخر عمر این آسیب را حمل می کند و فرد آسیب دیده روحی و روانی در میان جامعه است و صدماتش برای خودش، خانواده و جامعه بی حد و حصر است.

ابتکار تاکید کرد: بر اساس این لایحه، قوه قضاییه مراکزی را در استان های مختلف تشکیل می دهد، البته ما هم اکنون مراکز اورژانسی و اجتماعی را در بهزیستی تشکیل داده ایم که اقدام خوبی است ولی لازمه آن این است که در کنارش یک مراکز بسیار قوی قضایی داشته باشیم که پا به پای آنان بیایند.

وی گفت: این مهم است که همه دستگاه های دولتی بدانند تکلیفشان در ارتباط با کودکان و نوجوانان چیست و در این لایحه به تکالیف دستگاه ها پرداخته شده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: تکلیف سازمان امور زندان ها و سازمان های تربیتی در این لایحه مشخص شده است، همچنین نقش وزارت کشور و صدا و سیما در آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان نیز در این لایحه تاکید شده است.

وی گفت: این لایحه از این جهت مهم است که تکالیف دستگاه ها را مشخص کرده و جنبه عمومی جرم در این لایحه به خوبی دیده شده است.

ابتکار افزود: از این موضوع نباید به راحت بگذریم که بسیاری از افرادی که مرتکب این جرائم شده است، توانسته اند از قانون فرار کنند و با مجازات های کم مواجه شدند، این لایحه می توانند مقابل این افراد بایستد.

وی گفت: این لایحه مطالبه جدی جامعه امروز است و قطعا می تواند نقطه قوت برای کشور عزیز و مجلس باشد.

نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۸ رای موافق با کلیات این لایحه موافقت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید