خطر قاچاق دارو به خارج وجود دارد

    کد خبر :331357

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لازم است که با تغییر نرخ ارز مراقبت کنیم که قاچاق برعکس نشود و از داخل کشور دارو به خارج نرود.

به گزارش ایرنا، حسن هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از دو دارو در جمع خبرنگاران افزود: وضع حوزه دارو خوب است اما باید حواسمان جمع باشد با کسانی که می خواهند سوء استفاده کنند حتما برخورد کنیم و در عین حال تلاش شود به ویژه از طریق رسانه ها که با عملیات روانی دشمنان داخلی و خارجی و سودجو مقابله کنیم.
وی تاکید کرد: حقیقت حوزه سلامت را وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد اما در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه واکسن، ماده اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

* 18 قلم کمبود دارویی به فهرست کمبودها اضافه شد
وزیر بهداشت گفت: به طور معمول مانند همه جای دنیا حدود 30 قلم کمبود دارویی وجود دارد به طور مثال هنگام مراجعه به خواربارفروشی، شاید همه اقلام موردنیاز خانه را در آن لحظه ندارد. در شرایط فعلی 18 قلم دارو به فهرست کمبودهای دارویی اضافه شده است و تلاش می کنیم که بتوانیم تعداد آنها را در همان مرز قبلی نگاه داریم.
هاشمی با قدردانی از تلاش های بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی به رفع کمبود نقدینگی صنعت دارو اشاره کرد و افزود: امید است سازمان برنامه و بودجه با کمک خود به بیمه ها و سازمان تامین اجتماعی مشکل نقدینگی صنعت دارو را برطرف کند.

*مشکل دولتی بودن بخشی از صنعت دارو
وزیر بهداشت در ادامه به مشکل ورود دولتی ها در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه در مورد خصوصی سازی حرف می زنیم اما عمل ما با گفته هایمان متفاوت است؛ این اشکالی است که به نظر من به نظام داروسازی وارد است.
هاشمی افزود: معتقد هستیم آنجایی که بخش خصوصی آن هم بخش خصوصی واقعی نه صوری می تواند حضور داشته باشد اصلا نباید شرکت های دولتی یا نهادها و شبه دولتی ها حضور داشته باشند، آنها مخل اقتصاد کشور هستند.
وی اضافه کرد: اگر حرف زده می شود اما عمل نمی شود حتما اشکال از قانون است و بعد از قانون، اشکال از مجریان است؛ گاهی قوانین اشکال دارند که باید اصلاح شوند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: در موضوع خصوصی سازی قوانین خوب است اما مجری بد عمل کرده است؛ سالهاست در مورد خصوصی سازی صحبت می کنیم چرا که دولت بزرگ است و نمی تواند اداره کند و هزینه آن زیاد است اما در عمل هنگامی که می خواهیم واگذار کنیم باز به کسانی واگذار می کنیم که آنها شبیه نهادهای دولتی هستند.
هاشمی در مورد ارائه تسهیلات به شرکت های دارویی نیز گفت: قرار نشده به کسی تسهیلات ویژه ای بدهیم و اگر تسهیلاتی داده می شود توسط بانک مرکزی است و آنها موظفند همه را به یک چشم ببینند.
وزیر بهداشت یادآور شد: همه شرکت های دارویی فعال هستند و سالانه محصولات جدیدی روانه بازار می کنند.
هاشمی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد داروی ما تولید داخل است واقعی است اما 50 درصد ماده اولیه آنها در داخل تولید می شود و بقیه آن باید از خارج کشور وارد شود.

**هفت سال طول می کشد تا مولکول جدید دارویی وارد فهرست دارویی ایران شود
نیما برارجانیان داروساز نیز در این مراسم به تشریح مشکلات صنعت داروی کشور پرداخت و گفت: به طور میانگین هفت سال طول می کشد تا مولکول جدید دارویی وارد فهرست دارویی کشور شود.
وی افزود: این مساله موجب شده تا طی 11 سال گذشته 200 مولکول جدید دارویی در حوزه بیماری های مزمن، قلبی و عروقی، دیابت و سرطان از فهرست سازمان غذا و داروی آمریکا (به عنوان معتبرین ترین سازمان دارویی جهان) عقب بمانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چرخه معیوب قیمت گذاری دارو در کشور اشاره کرد و گفت: مطالعه ای نشان می دهد که قیمت 37 درصد داروهای ترکیه کمتر از 2.5 دلار است اما در ایران قیمت 85 درصد داروها کمتر از 2.5 دلار است.
برارجانیان افزود: شرکت های چند ملیتی 18 درصد سود خالص دارند و اگر قرار باشد ما داروهای خود را به یک دهم یا یک هشتم قیمت آنها بفروشیم نمی توانیم با همان کیفیت دارو تولید کنیم.
وی تصریح کرد: قیمت خدمات بیمارستانی طی 11 سال گذشته 13 برابر شده است و با آنکه حوزه دارو 13 درصد بخش سلامت را تشکیل می دهد افزایش قیمت داروها در کشور زیر قیمت نرخ تورم بوده است و شرکت های داروسازی در اقتصاد سلامت کوچک تر می شوند؛ چرخه معیوب قیمت گذاری دارو موجب شده تا هزینه های بیمارستانی سریعتر از هزینه های دارویی رشد کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید