گلایه زنگنه از تولیدکنندگان داخلی/ ماجرای ضرر ۵۰۰ میلیون دلاری

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۰۸
    کد خبر :331297

وزیر نفت گفت: چندی پیش قرارداد ۱۰ میلیون یورویی برای ساخت پمپ پروتان و بوتان با شرکت های داخلی بستیم اما به خاطر تاخیر یک ساله این شرکت‌ها در تحویل پمپ، ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کردیم.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوالات نادر قاضی پور نماینده ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران از وزیر نفت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این سوالات در مورد علت واردات بی رویه پمپ های صنعتی بی کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت های تولیدکننده داخلی و همچنین عدم نظارت وزارت نفت در پالایشگاه ها جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر بود.

در ابتدای جلسه نادر قاضی پور گفت: با توجه به اینکه شرکت های داخلی توان تولید پمپ های مختلف صنعتی را جهت بهره برداری در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز دارند، و هم اکنون پمپ های صنعتی تولید داخل در پالایشگاه تهران، پالایشگاه های فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال استفاده است، متاسفانه پیمانکاران فازهای مختلف پارس جنوبی همچنان با بی توجهی به محصولات با کیفیت داخلی با واردات بی رویه محصولات چینی علاوه بر خروج ارز از کشور، زمینه بی کاری بسیاری از جوانان را فراهم آورده اند.

وی تصریح کرد: یکی از ضرورت های اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات به خصوص واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، است.

قاضی پور خطاب به زنگنه گفت: شما کارکنان مومن را خانه نشین کرده اید و شرکت های مهم را به دست افراد ناکارآمد داده اید.

نماینده مردم ارومیه اظهارداشت: بسیاری از کارشناسان وزارت نفت فرزندان خود را برای تحصیل به کشورهای غربی فرستاده اند. تعداد زیادی از فرزندان این افراد بورسیه شرکت های چند ملیتی هستند.

وی گفت: بیشترین تجهیزات وزارت نفت از کشور انگلیس خریداری می شود. علت سفرهای کارشناسان وزارت نفت و خانواده هایشان به کشور انگلیس وابستگی آنها به این شرکت ها است.

وی تصریح کرد: چرا پتروشیمی ها به دنبال چشم آبی ها و خارجی ها هستند؟

در ادامه بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: طی سالهای اخیر بیش از یک میلیون تن سفارش به کارخانه های داخلی داده ایم و ۵۵۰ میلیون یورو قرارداد تولید لوله های بدون درز با شرکت های داخلی به همراه شریک محترم خارجی منعقد کردیم. طبق قانون باید یکصد میلیون یورو سرمایه گذاری داخلی برای تولید لوله های بدون درز انجام شود. در دوره قبلی تحریم ها برای تامین این لوله ها دچار مشکل شده بودیم که با این قرارداد و تولید داخلی این لوله ها مشکلات حل شد.

وی تاکید کرد: واردات سایزها و اندازه هایی که لوله بدون درز در داخل تولید می شود ممنوع است.

وزیر نفت تصریح کرد: برخی فکر می کنند کاهش خریدهای وزارت نفت از کارخانه های داخلی به دلیل خرید از خارج است اما بنده سربسته می گویم که وزارت نفت فقط ۳ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی به پیمانکاران دارد. به خاطر کمبود منابع به کارخانه های داخلی سفارش نمی دهیم نه به دلیل اینکه از خارج خرید می کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات قاضی پور بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک بسته به هم پیوسته است و فقط به معنای ارجاع کار به پیمانکاران داخلی نیست بلکه برلزوم افزایش صادرات و تامین سوخت داخل نیز تاکید می‌کند.

وزیر نفت در مورد فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و پالایشگاه خلیج فارس گفت: این فازها با قرارداد انجام می شود و هیچگونه شکی در علاقه مسئولان قرارگاه خاتم (ص) برای ارتقای تولید داخلی و فناوری ملی نیست و این چنین اظهاراتی ظلم به این مسئولان است که تمامی تلاش خود را برای خرید از داخل داشته اند. مپنا یک شرکت عظیم درجه یک داخلی است و در بخشی از پارس جنوبی مشغول است که پمپ ها را از داخل خریداری می کند. حمایت از شرکت های داخلی اولویت ماست.

زنگنه پمپ ها را قلب صنعت نفت خواند و گفت: کیفیت پمپ بسیار مهم است. پیش از این دولت واردات هرگونه پمپ را ممنوع اعلام کرده بود.

وی اظهارداشت: شرکت های درجه یک داخلی از تولیدکنندگان داخلی پمپ می خرند. من اسم سازنده را نمی برم چون اراده ام حمایت از داخل است اما واحدهای در حال احداث صنعت نفت جای تست و آزمون نیست. شرکت های داخلی اگر مشکل تکنولوژی دارند باید حل کنند.

وزیر نفت گفت: چندی پیش قرارداد ۱۰ میلیون یورویی برای ساخت پمپ پروپان و بوتان با شرکت های داخلی بستیم اما به خاطر تاخیر یک ساله این شرکت ها در تحویل پمپ، ۵۰۰ میلیون دلار معادل هزار میلیارد تومان پول از بین رفت. چه کسی جواب این ضرر را می دهد؟

زنگنه اظهارداشت: پمپ های آب آتش نشانی که در واقع سیستم دفاعی وزارت نفت در برابر حریق است نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. به شرکت های داخلی سفارش ساخت این پمپ ها را دادیم اما آنها هم دچار مشکل شدند.

وی از نمایندگان خواست از صنعت نفت به عنوان بزرگترین تولیدکننده دفاع کند.

وزیر نفت در خصوص تحویل قیر نیز گفت: قرار بود در سال ۹۶ میزان ۲۴۰۰ میلیارد تومان قیر تحویل داده شود. امسال هم وزارت نفت مکلف به تحویل ۳ هزار میلیارد تومان قیر شده است.

وی تاکید کرد: وزارت نفت باید به پالایشگاه های خصوصی پول بدهد تا قیر بسازند تا امسال منبع مالی این حکم مشخص نبود. در سال جاری این منبع مشخص شد.

زنگنه گفت: پتروشیمی ها و پالایشگاه ارتباطی با وزارت نفت ندارند و خصوصی سازی خاصی شده اند. این کارخانه ها به حال خود رها شده اند و هر کاری دلشان می خواهد انجام می دهند. ما هم کاری از دستمان بر نمی آید.

وی خطاب به قاضی پور گفت: من از شما گله دارم. چرا می گوئید مافیای باشگاه نفت و نیرو؟ افراد حاضر در این باشگاه افراد محترمی هستند. این اظهارات شما قابل پیگیری است. اگر مستنداتی دارید به قوه قضائیه ارائه دهید.

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه گفت: وزیر قبلی نیز از بنده شکایت کرد. شما هم شکایت کنید.

این نماینده مجلس ادامه داد: کار در وزارتخانه شما به جایی رسیده که شرکت های خارجی تصمیم می گیرند که کدام شرکت ایرانی با آنها در پروژه ها همکاری کند.

وی تصریح کرد: روزی مصدق صنعت نفت را ملی کرد. به نظر می رسد امروز آقای زنگنه صنعت نفت را غیرملی کرده است.

قاضی پور گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی برای تامین قیر مورد نیاز جهت انجام راهسازی و آسفالت به خصوص در مناطق محروم دچار مشکل شده است، تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید قیر بر عهده پالایشگاه ها می باشد ولی متاسفانه پالایشگاه ها از تحویل ماده اولیه مورد نیاز پیمانکاران تولید قیر امتناع می کند.

وی خطاب به زنگنه گفت: چرا به فعالیت پالایشگاه ها که نفت کشور به عنوان سرمایه ملی در اختیارشان قرار گرفته است، نظارت نمی کنید؟

در پایان قاضی پور اعلام کرد از پاسخ های وزیر قانع نشده است و وارد بودن سوال به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد.

نمایندگان نیز با ۸۷ رای موافق، ۸۹ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در مجلس، سوال از وزیر نفت را وارد ندانستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید