قرص ونوستات چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

    کد خبر :331125

این یک داروی لاغری است که باعث می شود شما کاهش وزن داشته باشید. آیا با نحوه عملکرد این دارو آشنایی دارید؟ شاید ندانید چه عوارضی می تواند برای شما به همراه بیاورد و یا اینکه آیا فواید آن نسبت به عوارضش بیشتر است .
در مورد قرص ونوستات چقدر می دانید؟ این یک داروی لاغری است که باعث می شود شما کاهش وزن داشته باشید. آیا با نحوه عملکرد این دارو آشنایی دارید؟ شاید ندانید چه عوارضی می تواند برای شما به همراه بیاورد و یا اینکه آیا فواید آن نسبت به عوارضش بیشتر است یا خیر؟ اگر دوز مصرفی را بر اساس تحقیقات انجام شده رعایت کنید، عوارض نادری ممکن است رخ دهد. در هر صورت باید مراقب عوارض آن باشید. در این بخش می خواهیم به بررسی ونوستات، یا همان ارلیستات بپردازیم. با ما همراه باشید.

قرص ونوستات چیست؟
قرص ونوستات نوعی داروی کاهش وزن به شمار می رود. فروشندگان، قرص ونوستات را تحت عناوین مختلفی از جمله Xenical (داروهای تجویزی) و Alli و (داروهای بدون نسخه) می فروشند. این دارو مهار کننده آنزیم لیپاز می باشد، و مانع از جذب شدن آن توسط بدن می شود. این آنزیم نوعی تتراهیدرولیپستاتین است که از لیپستاتین، مشتق شده و مهار کننده قوی و طبیعی آنزیم لیپاز در معده و پانکراس است و در نتیجه، بدن کالری کمتری جذب می کند.

بنا بر گفته سازمان غذا و دارو، قرص ونوستات از طریق پیوند با آنزیم های خاصی که در درون معده و روده کوچک وجود دارند، باعث غیر فعال شدن آنها می شود. آنزیم های غیر فعال قادر به تجزیه تری گلیسیرید به اسیدهای چرب و مونوگلیسیریدی که توسط بدن جذب می شوند، نیستند. تری گلیسیریدهایی که جذب نمی شوند به صورت مواد زائد، از بدن دفع می شوند.

عناصر تشکیل دهنده قرص ونوستات
قرص ونوستات جزئی از مکمل ها و داروهای کاهش وزن است که به عنوان یک ترکیب در مکمل Alli ، که بدون نسخه به فروش می رسد، وجود دارد.

مواد غیر فعال در این مکمل عبارتند از:

ژلاتین
اکسید آهن
سلولز های میکروکریستالی
پاویدون
سولفات لااریل سدیم
گلیکولات نشاسته سدیم
مواد غیر فعال در Xenical، که با نسخه به فروش می رسند، عبارتند از:

سلولز های میکروکریستالی
گلیکولات نشاسته سدیم
سولفات لااریل سدیم
پاویدون
تالک
ژلاتین
دی اکسید تیتانیوم
بنابراین، همانطور که مشاهده می کنید، مواد غیر فعال در این دارو، چه با نسخه به فروش برسند و چه بدون نسخه، یکسان هستند و تنها تفاوتی که در بین این دو دیده می شود، مقدار ونوستاتی است که در هر کدام وجود دارد

رعایت نکات ایمنی در خصوص مصرف این قرص
دارویی است که توسط سازمان غذا و دارو ( FDA) تأیید شده است، به این معنی که کارآیی و بی خطر بودن این دارو مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات نشان داده اند که در کاهش وزن نیز نقش بالقوه ای دارد.

قرص ونوستات و کاهش وزن
ونوستات، یکی از متداول ترین داروهای کاهش وزن در بازار می باشد که توسط سازمان غذا و دارو مورد تائید است و مورد تحقیقات بالینی نیز قرار گرفته است. با این حال، این قرص لاغری یک قرص معجزه کننده برای کاهش وزن به شمار نمی رود.

در این راستا، شما باید در صورت مصرف این قرص، یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش را نیز فراموش نکنید زیرا هر دو این موارد، می توانند به کاهش وزن کمک کنند. ونوستات، توانایی بدن برای کاهش وزن را با جلوگیری از جذب چربی،کمی بالا می برد.

اگرچه این دارو ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما استفاده از این دارو بدون هیچ عوارض جانبی نیست.

در بهترین حالت ممکن نیز، عوارض جانبی ناخوشایند است. چربی هایی که بدن به دلیل مصرف دارو، قادر به جذب آنها نمی باشد، به صورت مواد زائد، از بدن دفع می شوند که در این صورت، حمام کردن و رعایت بهداشت فردی، ضروری و فوری می باشد. بعضی از مصرف کنندگان، حتی گزارشاتی مبنی بر وقوع برخی عوارض بر اثر مصرف این دارو را داده اند.

بعضی از این عوارض جانبی بسیار شدید و حاد هستند، بنابراین با پزشک خود درباره مصرف این داروی لاغری و اینکه آیا برای سلامتی شما، مفید است یا خیر، مشورت کنید.

همانطور که قبلا گفته شد، Alli بدون نسخه در دسترس می باشد و حاوی اورلستات به عنوان یک ماده فعال نیز می باشد.

گزارش ها حاکی از آن است که مصرف کنندگانی که از یک مکمل غذایی پیروی می کنند، می توانند 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را از دست بدهند. همچنین، با مصرف Alli ، از جذب حدود 25% چربی که در رژیم غذایی فرد وجود دارد، جلوگیری به عمل می آید.

تولید کنندگان Alli، پیشنهاد می کنند که این مکمل را نه تنها با داشتن یک رژیم غذایی متعادل بلکه با ورزش و نوشیدن مقدار زیادی آب همراه کنند.

ونوستات 60 چیست؟
ممکن است Alli را با نام ونوستات-60 بشناسید. به این معنی که، Alli به جای داشتن دوز 120 میلی گرم، حاوی 60 میلی گرم ماده موثر می باشد.

قرص های Alli با نام دیگر ونوستات-60، کپسول های آبی رنگی هستند که به راحتی میتوان آن ها را از قرص های قوی که بدون نسخه تجویز می شوند، شناسایی کرد.

مقدار دوز Xenical، از قرص ونوستات معمولی بالاتر است و فقط با نسخه پزشک، قابل ارائه می باشد.

بر طبق گزارشات، این قرص، برای افرادی با شاخص توده بدنی 30 کیلوگرم به بالا و یا حتی برای افرادی که عوامل مخاطره آمیز بیشتر و توده بدنی 27 کیلوگرم به بالا دارند، ساخته و تولید می شود.

همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که باید از زمان شروع مصرف دارو، حداقل 5٪ وزن خود را در طول سه ماه از دست داده باشید در غیر این صورت از مصرف آن اجتناب کنید. عوامل مخاطره آمیز بیشتر می تواند شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت باشند.

ونوستات 120 میلی گرم چیست؟
Xenical را ممکن است با نام ونوستات-120 میلی گرمی که با نسخه به فروش می رسد، نیز بشناسید.

به این نکته توجه داشته باشید که این مقدار دوز مصرفی، از نظر علمی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، برای مصرف قرص ونوستات با دوز 120 میلی گرم، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه ای بر روی مقدار مصرفی یا دوز این داروی لاغری
گروهی از محققان فایده استفاده از این داروی لاغری را با توجه به مقدار مصرف آن مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران، این دارو را در مقادیر 10، 60 و 120 میلیگرم، سه بار در روز مورد ارزیابی قرار دادند. شرکت کنندگان در این تحقیق، یک رژیم غذایی را دنبال کردند که 30% کالری دریافتی آنها را چربی تشکیل می داد.

نتیجه این تحقیق نشان داد، آن دسته از افرادی که مقدار بیشتری ونوستات، مصرف کردند، وزن بیشتری نیز از دست دادند و محققان به این نتیجه رسیدند که کاهش وزن به مقدار مصرف این دارو بستگی دارد. البته نباید از این دوز مصرفی تجاوز کرد.

عوارض جانبی مصرف ونوستات
بسیاری از عوارض جانبی که در ارتباط با مصرف این قرص لاغری بروز می کنند، مربوط به علائم گوارشی می باشند که ممکن است ناشی از عدم جذب چربی توسط بدن باشد.

عارضه جانبی متداولی که غالبا اتفاق می افتد، مربوط به روده است که معمولا در چند هفته اول مصرف این قرص، خود را نشان می دهد.

احتمال اینکه عوارض جانبی از بین بروند، وجود دارد اما ممکن است اثر این عوارض تا مدتی با شخص همراه باشد.

عوارض جانبی احتمالی
کاهش جذب ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K
درد شدید کمر
استفراغ
مشکلات کلیوی
ورم مچ پا
تنگی نفس
خستگی
مدفوع بدبو و چرب
افزایش حرکات روده، مدفوع شل، عدم توانایی در کنترل حرکات روده
تکرار در بروز عوارض جانبی
سازمان غذا و دارو، اطلاعاتی را درباره تکرار عوارض جانبی خاصی، مخصوصا در سری اول مصرف این دارو، منتشر کرده است:

26.6 درصد مصرف کنندگان، بروز لکه های چربی را گزارش کردند

23.9٪ خروج گاز را گزارش کردند.

22.1 % حرکات فوری روده را تجربه کردند.

20٪ مدفوع چرب یا روغنی داشتند.

10.8٪ افزایش تعداد حرکات روده را گزارش کردند.

7.7٪ از بی اختیاری مدفوع رنج می بردند.

برای 8.8٪ از مصرف کنندگان ونوستات، عوارض جانبی آنقدر جدی و شدید بود که از مصرف آن، خودداری کردند.

علاوه بر ایجاد عوارض جانبی خفیف، ممکن است عوارض جانبی شدیدی نیز اتفاق بیفتد. مصرف کنندگانی که عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنند، باید مصرف این دارو را قطع کرده و با پزشک خود در تماس باشند.

چه کسانی باید از مصرف این قرص لاغری اجتناب کنند؟
زنان باردار یا کسانی که به ونوستات، آلرژی دارند، از این محصولات نباید استفاده کنند. همچنین اگر به یکی از این موارد زیر مبتلا باشید، از مصرف این دارو باید اجتناب کنید:

مشکلات دستگاه گوارش
مشکلات کیسه صفرا
کم کاری تیروئید
سابقه بیماری سنگ های صفراوی یا سنگ کلیه
سابقه بیماری پانکراتیت
بیماری کبدی
بیماری کلیوی
دیابت نوع 1 یا نوع 2
بروز اختلال و بی نظمی در غذا خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی
این محصولات را با مکمل ها یا داروهای دیگری که برای کاهش وزن مصرف می کنید، مورد استفاده قرار ندهید.

ادعاهایی مبنی برمزیت های استفاده از ونوستات
وب سایت رسمی Xenical ادعا می کند که این دارو باعث افزایش کاهش وزن در افراد چاق می شود و باید آن را در کنار یک رژیم غذایی مناسب، مورد مصرف قرار دهند.

وب سایت Alli نیز ادعا می کند که استفاده از این مکمل ها، باعث کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن می شود. همچنین می گویند که این محصول قادر است از جذب 25 درصد چربی غذای مصرف شده، جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید