ارائه خدمات به بیماران دیالیزی در تمام مناطق زلزله زده کرمانشاه

    کد خبر :331023

مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: تعداد کل بیماران دیالیزی در تمام مناطق زلزله زده کرمانشاه 137 نفر است که به آنها خدمات رسانی می شود.

طیب قدیمی در خصوص اخباری مبنی بر خراب بودن الکتروشوک های مرکز بهداشت سرپل ذهاب گفت: آمار خدمات رسانی به بیماران در بیمارستان راه اندازی شده سرپل ذهاب در خرداد ماه 97 شامل 128 عمل جراحی جنرال، 48 سزارین، 71 زایمان طبیعی، مراجعه 11700 بیمار اورژانس، ویزیت 6046 نفر توسط 17 متخصص در درمانگاه و بستری 931 نفر می باشد و پنج تخت سی سی یو و آی سی یو نیز در این بیمارستان خدمات رسانی می کنند؛ بنابراین با این حجم از خدمات ارائه شده، دستگاه الکتروشوک در آن بیمارستان فعال است.

قدیمی در ادامه افزود: این بیمارستان به ظاهر صحرایی است اما همه امکانات در آن وجود دارد و از لحاظ سرمایش و گرمایش هیچ مشکلی ندارند و حدود 64 تخت فعال در آن موجود است.

وی همچنین تصریح کرد: بحث طی مسافت برای بیماران دیالیزی مربوط به دو سه هفته نخست وقوع زلزله بوده است که در آن زمان بیماران دیالیزی از طریق وسایل نقلیه ای که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تامین شده بود به نزدیک ترین محلی که دستگاه دیالیز وجود داشت منتقل می شدند و خدمات رسانی به آنها صورت می گرفت اما از 16 آذر 96 در زمانی که بیمارستان مستقر شده است دیگر نیازی برای طی این مسافت نیست.

مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: کسانی که در مناطق زلزله زده به دیالیز نیاز دارند و یا بیماران کلیوی کمبود خاصی از نظر تجهیزات و ملزومات مصرفی و داروهای آنها وجود ندارد.

قدیمی در خصوص وجود متخصص کلیه و نفرولوژی ابراز داشت: در هیچ یک از شهرهای کشور غیر از مراکز استان هایی که مرکز دانشگاهی دارند متخصص نفرولوژی وجود ندارد و نیاز و ضرورتی هم در این زمینه وجود ندارد چراکه بیماران کلیوی که خدمات خود را از دستگاه دریافت می کنند توسط متخصص داخلی و پزشک دوره دیده بیماران دیالیزی مراقبت می شوند و اگر هرگونه تغییر خاصی داشته باشند به مراکز تخصصی سطح سه معرفی می شوند و خدماتشان را از آنجا دریافت می کنند و بیماران کلیوی غیر از بیماران دیالیزی که پیوند کلیه شده اند مثل سایر شهرهای کشور و پیش از وقوع زلزله در بیمارستانی که پیوند آنها انجام شده است مراقبت های بعد از پیوند آنها که سال ها به طول می انجامد را دریافت می کنند. همچنین اگر این بیماران نیاز به مشاوره با متخصص را داشته باشند در مرکز استان وجود دارند.

به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در این زلزله نگاه ویژه ای به بیماران کلیوی داشت گفت: سه روز بعد از وقوع زلزله یک تیم تخصصی و قوق تخصصی در مناطق زلزله زده حاضر شدند تا افرادی که ممکن بود به دلیل کم شدن مایعات بدنشان آسیبی به کلیه آنها وارد شود و مشکل کلیوی به اسم سندروم کراش پیدا کنند را تحت نظر و درمان قرار بدهند. در این بین 120 نفر را که تصور می شد این علائم را داشتند و ممکن بود در اثر آوار آسیب کلیوی دیده باشند تحت نظر قرار گرفتند و آزمایشات آنها انجام شد که از این 120 نفر 12 نفر با توجه به آزمایشاتشان مشکوک به آسیب شناخته شدند که در نهایت از این 12 نفر فقط یک نفر از آنها یک نوبت به دیالیز نیاز داشت که طی این یک جلسه دیالیز مشکل وی نیز بر طرف شد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید