انجمن مددکاری: آمار کودک‌بیوه­‌ها فاجعه‌ است

    کد خبر :331014

رییس انجمن مددکاری، چندی پیش با انتقاد از وجود 24 هزار بیوه زیر 18 سال در کشور نسبت به افزایش این پدیده هشدار داد و گفت: فقر فرهنگی و اقتصادی دو فاکتور مهمی است که به این موضوع دامن می زند.

او با اشاره به اینکه براساس قانون مدنی حداقل سن ازدواج در کشور 13 سال است، تاکید کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح افزایش سن ازدواج رای مثبت دهند.

با نگاهی به آمارهای سال 1396 از 78 هزار و 972 ازدواج ثبت‌شده سهم دختران زیر 15 سال 1481 مورد بوده که این آمار تنها مختص تهران است و آمار بیشتری از این دست ازدواج‌ها در شهرستان‌ها و مناطق محروم به دست می‌آید‌.

بنابر گفته‌های مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و با استناد به آمارهای موجود تعداد دخترانی که در شهرستان‌های مختلف و در سن پایین ازدواج می‌کنند، بین دو تا سه نفر است و در کل کشور حدود 43 هزار دختر زیر 15 سال ازدواج کرده‌اند‌.

همچنین براساس آمارها، 24 هزار بیوه زیر 18 سال در کشور وجود دارد که وضعیت نگران‌کننده‌­ای را هشدار می‌­دهد. این در حالی است که در ماده 1041 قانون مدنی حداقل سن ازدواج در کشور 13 سال است، که ازدواج­‌های پایین‌تر از این سن نیز با اذن پدر انجام شود.

در همین راستا، حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاری در پاسخ به این پرسش که چه سرنوشتی در انتظار کودک بیوه‌­ها ومطلقه‌­ها بعد از مرگ همسرانشان یا طلاق است، گفت: حمایت خانواده‌­ها، شرایط زندگی، توانایی‌ها و ظرفیت­هایی که این افراد دارند، را می توان فاکتورهای اثرگذار در این زمینه عنوان کرد.

به طور نمونه، کودکانی که از حمایت خانوادگی برخودار هستند، به آسانی می‌­توانند پیامدهای منفی این بحران را مدیریت و کنترل کنند.

به گفته او، چنانچه از این نوع حمایت­ها در چنین شرایطی بی‌­بهره باشند، افزایش فشارهای روانی و یا اقتصادی، به بحران­های روحی و اجتماعی برای آنها منتهی می‌­شود و این امر به تجربیات تلخ ازدواج پیشین نیز دامن می­زند.

اعتماد آنلاین: موسوی چلک با بیان اینکه وجود کودک بیوه‌­ها را می­توان فاجعه‌ای بزرگ برای کشور عنوان کرد، گفت: امکان دارد برخی از این کودکان، حتی برای تامین معیشت خود مرتکب جرم شوند یا مورد آسیب­های بیشتر اجتماعی قرار بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید