نفوذ روسی به نظام مالی آمریکا

    کد خبر :330822

روس‌ها تاکنون در زمینه دستگیری بوتینا واکنش جدی نشان نداده‌اند اما وزارت امور خارجه روسیه در یک بیانیه اعلام کرده است که دستگیری این شهروند روس براساس اتهامات بی‌اساس صورت گرفته است و باید آمریکا هرچه زودتر این شهروند روسی را آزاد کند. روسیه گفته است که بوتینا برای تورشین کار می‌کرده و هیچ فعالیت دیگری نداشته است. بنا به گفته این وزارتخانه دیدارها در چارچوب قانون صورت گرفته است.

با فاش شدن اقدامات، ماریا بوتینا، فردی که متهم به جاسوسی برای روسیه است و خود را به جمهوری‌خواهان نزدیک کرده، حالا مشخص شده است که وی از سال ۲۰۱۵ به این سو با افراد مهمی ارتباط داشته و زمینه ملاقات مقام‌های روسی و دو تن از مقام‌های فدرال‌رزرو و وزارت خزانه‌داری را فراهم کرده است.

به گزارش رویترز، کسانی که درباره این پرونده می‌دانند گفته‌اند که این جاسوس روسی زمینه ملاقات بین استنلی فیشر، معاون فدرال‌رزرو و نی‌تان شیتز، یکی از افراد رده‌بالای وزارت خزانه‌داری را با مقامات روس فراهم کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بوتینا در سال ۲۰۱۵ با الکساندر تورشین، قائم‌مقام بانک مرکزی روسیه به آمریکا سفر کرد و آنها در چند جلسه با فیشر و شیتز دیدار داشته‌اند. گفته می‌شود این دیدارها در مورد روابط اقتصادی آمریکا با روسیه در دوران باراک اوباما بوده است. این دو دیدار هرچند در جایی گزارش نشده بود اما شواهد نشان می‌دهد که بوتینا به‌دنبال برقراری ارتباطات گسترده‌تری با رهبران سیاسی آمریکا و گروه‌های ذی‌نفع بوده است. هرچند که وکیل این شهروند روس تنها به این گفته بسنده کرده که او نقش مترجم را در این دیدارها داشته اما برخی می‌گویند او نقشی فراتر داشته است. این درحالی است که گفته می‌شود دیدار بین مقامات روس و فیشر و شیتز توسط مرکز منافع ملی ترتیب داده شده است. این مرکز یک اتاق فکر در واشنگتن است که از ارتباطات روسیه با آمریکا حمایت می‌کند.

پال ساندرز، مدیر اجرایی این اتاق فکر، پس از اینکه ترامپ در انتخابات پیروز شد اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال کاهش تنش با روسیه خواهد رفت. او در مجله مرکز خودشان یعنی نشنال‌اینترست در مقاله‌ای هشدار داد که افزایش تنش‌ها با روسیه به سود آمریکا نیست و این موجب افزایش درگیری‌ها در منطقه اوراسیا خواهد شد.

واکنش روسیه به این دستگیری

روس‌ها تاکنون در زمینه دستگیری بوتینا واکنش جدی نشان نداده‌اند اما وزارت امور خارجه روسیه در یک بیانیه اعلام کرده است که دستگیری این شهروند روس براساس اتهامات بی‌اساس صورت گرفته است و باید آمریکا هرچه زودتر این شهروند روسی را آزاد کند. روسیه گفته است که بوتینا برای تورشین کار می‌کرده و هیچ فعالیت دیگری نداشته است. بنا به گفته این وزارتخانه دیدارها در چارچوب قانون صورت گرفته است.

فیشر نیز در یک ایمیل به رویترز تایید کرده است که با تورشین و مترجم وی دیدار داشته است. البته فیشر هنوز تایید نکرده است که آیا بوتینا مترجم جلسه بوده است یا نه؟ اما فیشر گفته است که در این دیدار در مورد اقتصاد روسیه و حضور تازه تورشین به‌عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی این کشور بحث شده است. یکی از کسانی که با موضوع آشنا است می‌گوید این دیدار در تاریخ هفتم آوریل سال ۲۰۱۵ روی داده و بوتینا نیز در آن جسله حضور داشته است.

ساندرز نیز می‌گوید که تورشین در آوریل سال ۲۰۱۵ در مورد سیستم بانکداری در روسیه صحبت کرد و بوتینا نیز در آن جلسه به‌عنوان مترجم حضور داشته است. ساندرز اما می‌گوید که هیچ‌کس جزئیات ارائه شده توسط تورشین در آن جلسه را به یاد ندارد.

ساندرز در یک ایمیل توضیح داده است که اصلا در آن جلسه کسی فکر نمی‌کرده که در یک رویداد غیرقانونی حضور داشته و این جلسه به قصد آسیب رساندن به منافع ملی آمریکا بوده است. بوتینا اما متهم است که قصد داشته است تا با اغوای جنسی و ارتباط برقرار کردن با آنها کسب اطلاعات کند و افراد موثر در تصمیم‌گیری‌های آمریکا را قانع کند که سیاست‌های خود را به سمت روسیه متمایل کنند. بهترین جایی که وی می‌توانسته برنامه خود را پیاده کند انجمن ملی اسلحه آمریکا است که رابطه خوبی با جمهوری‌خواهان دارد.

ماریا بوتینا کیست؟

مقا‌‌م‌های قضایی آمریکا، ماریا بوتینا را متهم کرده‌اند که در راستای نفوذ به محافل سیاسی در ایالات‌متحده و گرفتن یک موقعیت شغلی در یک گروه لابی پیشنهاد رابطه جنسی در برابر کار را داده بود. ماریا بوتینا، زن ۲۹ ساله روس که در بازداشت به‌سر می‌برد به انجام «ماموریت سری» برای دولت روسیه و توطئه علیه آمریکا متهم شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، در کیفرخواست منتشر شده علیه ماریا بوتینا در ۱۸ ژوئیه آمده است که وی برای عملیات نفوذ خود به محافل سیاسی با یک شهروند آمریکایی رابطه داشته و با او زندگی می‌کرده است. هرچند در کیفرخواست اسم این شهروند آمریکایی اعلام نشده است، اما برخی از رسانه‌ها می‌گویند این شهروند یک فعال سیاسی است که با گروه‌های هوادار اسلحه رابطه نزدیکی دارد. این کیفرخواست اضافه کرده است: ماریا بوتینا علاوه بر رابطه با یک شهروند آمریکایی که با عنوان شهروند شماره یک از او یاد شده، برای گرفتن موقعیت شغلی در یک گروه لابی پیشنهاد رابطه جنسی به فردی به غیر از شهروند شماره یک ارائه کرده است. طبق این کیفرخواست، در نامه‌هایی که از ماریا بوتینا به‌دست آمده است وی از زندگی مشترک با شهروند شماره یک شکایت داشته است. ماریا بوتینا روز چهارشنبه در یک دادگاه فدرال در واشنگتن دی‌سی حاضر شده و قاضی دادگاه برای او قرار بازداشت صادر کرده است.

ماریا بوتینا در دادگاه اتهامات توطئه علیه دولت آمریکا و مامور دولت خارجی ثبت‌نام نکرده را رد کرده است، ولی قاضی دادگاه گفته است با توجه احتمال خطر فرار متهم از کشور، وی باید در زندان بماند. دادستان‌های فدرال می‌گویند: نیروهای امنیتی پس از آنکه متوجه شدند که ماریا بوتینا درصدد ترک منطقه و کشور است، وی را در ۱۵ ژوئیه، بازداشت کردند. در صورتی‌که اتهام‌های وارد‌شده به ماریا بوتینا در دادگاه ثابت شود، او ممکن است به حداکثر ۱۰ سال زندان محکوم شود. درحال‌حاضر اتهام عضویت در سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی روسیه یا خرابکاری علیه او مطرح نیست. رسانه‌های ایالات‌متحده می‌گویند او برای الکساندر تورشین، قائم‌مقام بانک مرکزی روسیه، کار می‌کرد. الکساندر تورشین در این مورد تاکنون اظهار نظری نکرده ‌است.

وکیل این شهروند روس می‌گوید: او مامور دولت روسیه نیست. در این راستا خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از آندری کولیادین، یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید در جریان حضور او در مراسم صبحانه دعای ملی، ماریا بوتینا کار ترجمه را برایش انجام می‌داد. صبحانه دعای ملی مراسم سالانه‌ای است که در واشنگتن برگزار می‌شود، مقام‌های ارشدی مانند رئیس‌جمهوری در آن سخنرانی می‌کنند و در جریان آن نیز دیدارها و گفت‌وگوهایی میان شرکت‌کنندگان صورت می‌گیرد. مراسمی که آندری کولیادین از آن سخن گفته با حضور دونالد ترامپ برگزار شده بود. در این شرایط دستگیری این زن جوان روس زمانی اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از فنلاند به واشنگتن بازگشت و دیداری جنجالی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود داشت. در وصف اقدامات این جاسوس، وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این خانم روس و مقامی که با وی ارتباط داشته به‌دنبال پیشبرد روابط با سیاست‌مداران آمریکا برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بودند تا بتوانند از طریق آنها به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان ملی آمریکا نفوذ کنند».

در عکس‌هایی که از بوتینا منتشر شده او به‌شدت خود را به مقامات انجمن ملی اسلحه نزدیک کرده و حتی در یکی از کمپین‌های انتخاباتی ترامپ حضور داشته و از او سوال هم پرسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید