تعداد هسته پردازنده های رایزن AMD در سال ۲۰۱۹ دو برابر می‌شود

    کد خبر :330416

انتظار می‌رود که AMD در سال ۲۰۱۹، پردازنده‌های نسل سومی رایزن را با معماری Zen 2 و افزایش دو برابری تعداد هسته عرضه کند.

اگرچه کماکان در انتظار عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دومی و پایین‌رده‌ی رایزن AMD براساس معماری ارتقاءیافته‌ی ۱۲ نانومتری +Zen هستیم، به‌نظر می‌رسد که این شرکت برنامه‌‌های بزرگی برای سال ۲۰۱۹ دارد. طبق اعلام AMD، ممکن است تراشه‌های Epyc “Rome” تا پایان سال ۲۰۱۸ برای بازار سرورها با معماری ۷ نانومتری Zen 2 تولید شوند؛ اما پردازنده‌های مرسوم دیگر تا سال آینده با معماری ذن ۲ روانه‌ی بازار نخواهند شد. اگر شایعات فعلی صحت داشته باشند، تراشه‌های سری Ryzen 3000 از ۱۶ هسته‌ی پردازشی بهره خواهند برد.

براساس گزارش‌های نشأت‌گرفته از فروم‌های چینی، معماری جدید Zen 2، بهبودی ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در تعداد دستورالعمل به‌ازای هر سیکل حاصل می‌کند؛ بدین مفهوم که طراحی جدید، توانایی مدیریت دستورالعمل‌های بیشتری را خواهد داشت. معماری +Zen کنونی در زمینه‌ی تعداد دستورالعمل به‌ازای هر سیکل، بهبود ۳ درصدی را نسبت به معماری ابتدایی Zen نشان می‌دهند، AMD معماری Zen را در سال ۲۰۱۷ به‌همراه نسل نخست پردازنده‌های رایزن معرفی کرد. خبر خوب در این بین، موفقیت AMD در نهایی‌سازی پشتیبانی طراحی ذن ۲ از ۱۶ هسته در بازار پردازنده‌های عادی (AM4)، بالغ بر ۳۲ هسته در بازار پردازنده‌های بالارده (TR4) و بالغ بر ۶۴ هسته در بازار پردازنده‌های سرور (SP3) است. تعداد هسته‌های قابل پشتیبانی در پردازنده‌های عادی و سرور، دو برابر تعداد کنونی است؛ اما ظاهرا تعداد بیشینه‌ی هسته‌های Threadripper تغییری نخواهد کرد.

شایعات حکایت از آن دارند که AMD در حقیقت دو طراحی ذن ۲ را نهایی کرده است که هر دو به چگونگی گروه‌بندی هسته‌های پردازنده در قالب‌هایی با نام تجاری Core Complex یا CCX بستگی دارد که از حافظه‌ی کش مشترکی بهره می‌برند و توسط Infinity Fabric شرکت AMD در یک بلوک به یکدیگر متصل هستند. در یکی از معماری‌های ذن ۲، ظاهرا AMD از CCX مشتمل بر ۶ هسته استفاده می‌کند و دو CCX را در بلوک به یکدیگر پیوند داده و بدین ترتیب پردازنده‌ای با ۴۸ هسته را شکل می‌دهد. در معماری دیگر، AMD از CCX با ۸ هسته استفاده می‌کند و دو CCX را در یک بلوک به یکدیگر متصل می‌کند و بدین ترتیب پردازنده‌ای با حداکثر ۶۴ هسته را به‌وجود می‌آورد.

اگرچه موارد یادشده بسیار فنی و تخصصی هستند؛ اما نشان می‌دهند که AMD در سال ۲۰۱۹ با نسل سوم پردازنده‌های رایزن، چه مسیری را طی خواهد کرد. خوشبختانه در زمان عرضه‌ی پردازنده‌های جدید، نیازی به تعویض مادربرد سیستم خود نخواهید داشت؛ چرا که طبق اعلام AMD، سوکت‌های فعلی در تمام پردازنده‌های رایزن و اپیک حداقل تا سال ۲۰۲۰ پشتیبانی خواهند شد؛ البته عرضه‌ی پردازنده‌های جدید به‌منزله‌ی ورود تراشه‌های جدید مادربردی خواهد بود که از تمام قابلیت‌های موجود در CPU-‌های جدید پشتیبانی می‌کنند. استفاده از تراشه‌ی نسل سومی رایزن در مادربرد نسل نخست این پردازنده‌ها، تمام مزایا و بهبود‌های معرفی‌شده در معماری Zen 2 را در اختیار کاربر قرار نخواهد داد.

پردازنده‌های مورد انتظار سال ۲۰۱۹ به‌ترتیب Ryzen 3000 “Matisse” برای دسکتاپ (AM4)، سری Ryzen Threadripper 3000 “Castle Peak” برای کاربران حرفه‌ای (TR4) و Epyc “Rome” برای سرورها (SP3) خواهند بود. گفته می‌شود معماری ذن ۳ در سال ۲۰۲۰ از راه خواهد رسید؛ اما احتمالا این معماری در پایان همان سال در پردازنده‌های سرور به‌کار گرفته خواهد شد، از این رو پیش‌بینی‌ می‌شود که پردازنده‌های عادی و بالارده در سال ۲۰۲۰ از نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی طراحی ذن ۲ با لیتوگرافی +7nm بهره خواهند گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید