آنچه ترکیه از آمریکا برای همراهی با تحریم های ضد ایرانی می خواهد!

    کد خبر :330387

آمریکای ترامپ در حال مذاکرات فشرده با متحدان اروپایی، آسیایی و خاورمیانه ای خود برای همراهی آن ها جهت اعمال تحریم های سنگین علیه ایران است تا از این طریق بتواند فشار فزاینده ای به تهران وارد کند.

به گزارش تابناک، در این میان، یکی از بازیگرانی که همراهی یا عدم همراهی اش با تحریم های ایالات متحده می تواند بسیار مهم باشد، ترکیه است.

در همین زمینه، مقام‌های آمریکا و ترکیه روز جمعه درباره بازگشت تحریم‌های واشینگتن علیه تهران دیدار و گفتگو کردند.

به دنبال دیدار روز جمعه مقام‌های ایالات متحده و ترکیه در خصوص تحریم ایران٬ آنکارا اعلام کرد که تحریم‌ها را زیر نظر دارد. در همین روز رویترز نیز گزارش داد که بزرگترین وارد کننده نفت ترکیه در ماه‌های اخیر وارداتش از ایران را کاهش داده است.

مارشال بیلینگزلی٬ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ارتباط با تأمین مالی تروریسم٬ روز جمعه ۲۹ تیرماه در راس هیئتی در آنکارا با مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه‌داری ترکیه دیدار کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس به دنبال این دیدار بیلینگزلی مذاکرات با ترکیه را خیلی «مثبت» ارزیابی کرد و گفت طرفین هیچ «خصومتی» با یکدیگر نداشتند.

به گزارش رسانه های ترکیه، اعضای هیات آمریکایی در این سفر با مقامات و مسئولان ترکیه دیدار و مذاکره کرده و از طرف ترک خواستند که در تحریم آمریکا علیه ایران در کنار آمریکا بایستند و به ایران در امر دور زدن تحریم ها کمک نکنند.

وزارت خارجه ترکیه نیز پس از این ملاقات اعلام کرد که بر تحریم‌ها نظارت دارد و مقام‌های ترکیه در تلاش هستند تا تحریم‌های پیش رو علیه ایران تاثیر منفی‌ای بر ترکیه نداشته باشند.

در همین زمینه، روزنامه «دیلی صباح» ترکیه در مطلبی تحت عنوان «آیا ترکیه با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی خواهد کرد؟» نوشته است: اگر سیاستگذاران آمریکایی مصمم به انجام آن چیزی که می خواهند باشند و ترکیه را مجبور به اقدام علیه منافع اش کنند، چیزی آن ها را از تصممیم شان منصرف نخواهد کرد.

این روزنامه ترکیه ای عنوان کرد: اگر آمریکا می خواهد ترکیه از تحریم ها علیه ایران حمایت کند، کاری که واشنگتن باید در قبال آن انجام دهد این است: آمریکا باید با آنکارا بر سر یک استراتژی منطقه ای گسترده به توافق برسد!
دیلی صباح در ادامه شروط ترکیه برای آمریکا در قبال همراهی با تحریم ها علیه ایران را مطرح کرده است. نخست آنکه، اختلاف بین دو کشور در مورد آنچه که آنها در سوریه می خواهند انجام می دهند- از جمله آینده گروه تروریستی PKK و واحدهای مدافع خلق (YPG) در سوریه- نباید وجود داشته باشد. ثانیا، ایالات متحده باید فتولله گولن و اعضای گروه تروریستی او که در خاک ایالات متحده فعالیت می کنند را به ترکیه استرداد کند. علاوه بر این، واشنگتن نیاز به پوشش زیان های اقتصادی کوتاه مدت و بلند مدت ترکیه در ارتباط با تحریم ها علیه ایران دارد. در عین حال، مقامات ایالات متحده باید به آنکارا توضیح دهند که چگونه آنها نیاز خود به گاز طبیعی با ایران را جبران کنند. نیاز به گاز طبیعی چیزی است که ترکیه نمی تواند هم اکنون آن را نادیده بگیرد.

در نهایت این سوال مطرح می شود که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ایالات متحده به طور کامل به نگرانی های ترکیه پاسخ ندهد؟ این سوالی است که دیلی صباج در پایان مطرح کرده و ضمن ارجاع به جمله ای از «استیو بنن» مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ در مورد رهبرانی مانند اردوغان نوشته است: رهبرانی مانند اردوغان نخست منافع ملی کشور خود را دنبال می کنند و پیش می برند و اهمیتی به اینکه دیگران به چیزی فکر می کنند نمی دهند!

اهمیت توقف تجارت ترکیه و ایران برای آمریکا

ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند به طوری که انستیتوی آمار ترکیه چند ماه پیش حجم روابط اقتصادی بین دو کشور در ٢٠١٧ را با بیش از 59 درصد رشد نسبت به سال قبل، 10 میلیارد و 751 میلیون دلار اعلام کرد.

پیش بینی می شود که حجم تجارت دو کشور در سال جاری نیز به حدود 12 میلیارد دلار برسد و بر این اساس، ترکیه و ایران سهم قابل توجهی در بازار و مبادلات تجاری همدیگر دارند و هدف آمریکا از اعزام هیات به آنکارا نیز توقف و یا به حداقل رساندن این میزان مبادله اقتصادی بین دو کشور است.

علاوه بر این در دوره قبل تحریم ها که همزمان با اجرای برجام لغو شد، ترکیه نقش موثری در دور زدن تحریم های ایران داشت و هیات آمریکایی بر همین اساس به آنکارا سفر کرده تا با تهدید و فشار مانع همکاری های دو کشور در دور زدن تحریم های اعلامی شود.

سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه یک ماه پیش اعلام کرد که بیش از 50 درصد نیاز نفتی ترکیه توسط ایران تامین می شود و بنا به آمار غیررسمی، ترکیه خریدار حدود هشت درصد مجموع نفت صادراتی ایران است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تعلیق تحریم های نفتی که از زمان خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی رییس جمهوری این کشور اعلام شد، به مدت 6 ماه و تا 13 آبان ادامه می یابد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید