عسگراولادی: خیالتان راحت، چینی‌ها تحت فشار امریکا، از اقتصاد ایران بیرون نمی‌روند

    کد خبر :329986

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در روزنامه اعتماد نوشت: ما به عنوان اعضای اتاق بازرگانی و تجار ایرانی فعال در بازار چین هر از گاهی خبرهایی در مورد احتمال خروج چینی‌ها از ایران و ترک قراردادهای همکاری می‌شنویم اما در تماس‌های مکرری که با سفارت چین برقرار می‌کنیم اطمینان خاطر می‌دهند که مشکلی برای همکاری وجود ندارد و چین در بازار ایران خواهد ماند.

آنها حتي تاكيد مي‌كنند كه «چين هيچ محدوديتي براي بازار ايران قائل نيست» با اين حال همچنان اخبارهاي متضاد و متفاوت از شركت‌هاي چيني فعال در ايران به گوش مي‌رسد و نگراني‌هايي در مورد عدم همكاري مطرح مي‌شود، به هر جهت به نظر مي‌رسد براي تعيين تكليف همكاري با چيني‌ها بايد حداقل ١٥ روز صبر كنيم و بعد از مذاكرات روز چهارشنبه در اتاق بازرگاني و حضور سفير جديد ايران در چين و مذاكرات جديد با مقامات ارشد چين قطعا به جمع‌بندي بهتري براي همكاري خواهيم رسيد.

واقعيتي كه در مورد بازار چين وجود دارد، اين است كه چين هيچگاه شريك تجاري و استراتژيك خود در منطقه خاورميانه را رها نكرده و مسائلش با ايران را به نحو احسن مرتفع مي‌كند. مشكلات فعلي با چين بر سر موضوعاتي همچون نفت نيز با مذاكرات آتي حل خواهد شد چرا كه چين تمايل ندارد از كسي جز ايران نفت خريداري كند. چين اگر از ايران نفت نخرد بايد از جايگزيني مثل عربستان خريد كند، در مقابل ايران هم اگر نفتي به چين صادر نكند وارداتي هم از اين كشور نخواهد داشت و كالاهايي كه ايران از چين مي‌خرد خريداري در عربستان ندارد پس در نهايت چيني‌ها ضرر خواهند كرد.

در حال حاضر ايران ٢٠ ميليارد دلار كالا از چين مي‌خرد و در مقابل ١٥ ميليارد دلار كالا به چين صادر مي‌كند و قطعا چيني‌ها قصد ندارند بازار خوبي مثل ايران را با بهانه‌هاي واهي از دست بدهند. براي رسيدن به جمع بندي‌هاي بيشتر در مورد حضور چين در ايران كافي است كه ١٠ الي ١٥ روز تامل كنيم تا نتيجه مذاكرات به خوبي مشخص شود. در اين شرايط برخي خبرها حكايت از محروميت هيات‌مديره و اعضاي خانواده شركت‌هاي چيني همكار با ايران در امريكا به گوش مي‌رسد كه صحيح نيست و قطعا كساني كه ويزاي امريكا دارند مشكلي براي حضور در اين كشور ندارند و اين خبرها تنها به افزايش مشكلات و شايعات في‌مابين دامن مي‌زند.

حجم مبادلات چين و امريكا بيش از ٣٠٠ ميليارد دلار است و اعداد و ارقام چشمگيري است اما نبايد فراموش كنيم كه ايران براي چين شريك اول در منطقه خاورميانه است و چيني‌ها نمي‌توانند به همين راحتي از كنار مزيت‌هاي ايران به عنوان تكميل‌كننده جاده ابريشم و ترانزيت چين بگذرند. در شرايط فعلي با توجه به افزايش جنگ تجاري ميان چين و امريكا، چيني‌ها حتي كوچك‌ترين سطح مبادلات چند ميليارد دلاري خود را نيز حفظ مي‌كنند و همين نگاه نشان مي‌دهد هيچگاه چيني‌ها از ايران نخواهند رفت و سطح مبادلات خود را كاهش نمي‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید