آیا آقای دکتر ما را سورپرایز می کند؟

    کد خبر :329965

گام های نخست برای تاسیس حزب لاریجانی برداشته شده و به نظر می رسد که این حزب پشتوانه خوبی برای ورود وی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری باشد.

درست در شرایطی که ذهن ها درگیر سیاست خارجی و مسایل مربوط به توافق هسته ای و معادلات منطیقه ای است ، فعالان سیاست داخلی همچنان تنور سیاست را داغ نگه می دارند .فضای ساکن و بی تحرک بعد از انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده و حالا گعده های سیاسی و در به تبع آن مباحث سیاسی جان تازه ای گرفته است. دو انتخابات در پیش است ؛ انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم. مباحث هم حول همین دو رقابت می چرخد.

به گزارش نامه نیوز، در مورد این دو انتخابات در چند هفته اخیر هم رسانه ها زیاد گمانه زنی کرده اند و هم سیاسیون مصاحبه ها و اظهار نظرهایی داشته اند.

در این میان در جناح اصولگرا ینز چند اخبر مهم منتشر شده است که یکی از آنها برگزاری جلسات برخی چهره های سیاسی با محوریت سید ابراهیم رییسی بوده است. علیرضا زاکانی دبیر کل سابق جمعیت رهپویان برگزاری جلسات ابراهیم رئیسی در تهران را تایید کرده اما اصرار دارد که حرفی از انتخابات نزده اند. این درحالی است که برخی رسانه ها گمانه زنی کرده بودند این جلسات با محور انتخابات مجلس برگزار می شود.

این اما تنها تحول در این جناح نبوده است . همزمان خبرهای مهمی هم در مورد علی لاریجانی مطرح شده است . اخبار اخیر حاکی از کلید خوردن پروژه تشکیل حزب او بوده و این گمانه را تقویت می کند. حسن زمانی رئیس مرکز نمایندگان ادوار مجلس و مشاور لاریجانی به تازگی خبر داده که اتاق فکری با حضور ۲۵ نفر از نمایندگان ادوار تشکیل شده است و مسائلی که رئیس مجلس صلاح ببیند به این اتاق فکر ارسال خواهد شد. به نظر می رسد که این اتاق فکر می تواند حلقه اولیه حزب لاریجانی به حساب آمده و یک معامله برد- برد را رقم بزند. نمایندگان ادوار اگرچه رای لازم را برای ورود مجدد به مجلس کسب نکرده یا رد صلاحیت شده اند اما این توان را دارند که به مثابه یک NGO در سراسر کشور فعال شده و به لاریجانی کمک کنند. این کار را مجانی نیز انجام نمی دهند و همراه شدن نام لاریجانی با آن شانسشان را برای بازگشت به مجلس قابل توجه می کند.

اظهارات زمانی تنها شاهد شروع فعالیت های لاریجانی نیست. شاهد دیگر این مدعا اظهارات بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس و از چهره های نزدیک به لاریجانی است. او با اشاره به اینکه خبرهای خوشی در راه است از تلاش برای راه اندازی یک حزب کشوری خبر داده و گفته است: « دوستان دنبال این هستند که حزبی تشکیل دهند که معتدلین گروه های مختلف در آن حضور داشته باشند. در مجموع جدی هستیم و مثل احزاب گذشته نخواهد بود که دوره ای به طور مقطعی اعلام موجودیت کند و بعد کار رها شود».

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس که از حواریون لاریجانی به شمار می آید نیز خیلی پیش از شروع این تحرکات در مصاحبه ای با روزنامه شرق گفته بود که از نظر او بهترین گزینه برای ریاست جمهوری 1400 لاریجانی است.

این اخبار و اظهارات رسمی وقتی جدی تر تلقی می شود که به اخبار غیر رسمی موجود در مورد فعالیت های انتخاباتی لاریجانی نیز نگاهی انداخته باشیم. لاریجانی که از سال ها پیش گزینه مورد حمایت ناطق نوری بوده است . گفته می شود اکنون نیز تمایل علی اکبر ناطق نوری این است که علی لاریجانی گزینه انتخاباتی انتخاباتی 1400 باشد. حتی در هفته گذشته برخی رسانه ها در خبری اعلام کردند که در همین زمینه گفت و گویی نیز میان ناطق نوری و سید محمد خاتمی شکل گرفته است . همین منابع اعلام کرده اند که رئیس دولت اصلاحات در جلسه با ناطق نوری گفته است که لاریجانی را بر عارف ترجیح می دهد. در صورت درست بودن این روایت، خاتمی با حسن روحانی در مورد حمایت از لاریجانی هم نظر خواهد بود.

حسن روحانی رئیس جمهور اعتدال گرایی که خود با حمایت اصلاح طلبان به قدرت رسید قدر کمک های لاریجانی را در به سرانجام رسیدن اصلی ترین طرح های خود در مجلس را می داند. او بعد از دومین پیروزی خود چرخش قابل توجهی نیز به سوی نیروهای راست معتدل داشت و این چرخش با حمایت از لاریجانی عیان خواهد شد.

برگ های برنده لاریجانی اما بیش از این حرف ها است. او علاوه بر حمایت ناطق نوری، اصلاح طلبان و دولت مستقر از جایگاه قابل توجهی نیز در زیستگاه سیاسی خود دارد. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین همواره از او حمایت کرده اند و این بار نیز تنهایش نخواهند گذاشت.
به این ترتیب به نظر می رسد که چهره های تاثیر گذار و اصلی در جریان اصولگرا از همین حالا تکلیف دو انتخابات 98 و 1400 را روشن کرده اند. فضای سیاسی در کشور ما همیشه آبستن حوادث و دگرگونی ها بوده و اکنون نیز بیش از پیش در معرض دگرگونی است. جمنایی ها، اعضای پایداری و سنتی ها هر یک سرگرم نوعی از سیاست ورزی هستند و باید دید که نتیجه این فعالیت های در گذر زمان به کجا می رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید