عمق دریاچه ارومیه افزایش یافت

    کد خبر :329548

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به رصد فضایی عمق دریاچه ارومیه، گفت: عمق نگین آبی آذربایجان افزایش یافته و به وضعیت مشابه سال ۱۳۹۲ شمسی بازگشته است.

مسعود تجریشی بیان کرد: ورود آب به دریاچه ارومیه باعث شده است تا نمک‌های رسوبی کف آن حل شده و عمق آن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از آب دریاچه ارومیه تنها ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبریز بسته است که در فصل گرما بیش از ۸۰ سانتی متر از تراز آن کاهش می‌یابد.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش تراز دریاچه ارومیه در اثر تبخیر را طبیعی خواند و افزود: در بدترین شرایط نیز تا پایان فصل تابستان بیش از ۴۰ درصد آن حفظ می‌شود.

تجریشی ادامه داد: بهره برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده، میزان تبخیر در این دریاچه را جبران کرده و از کاهش وسعت آن جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ستاد احیا به دنبال مقابله با ریزگرد‌ها در مناطق خشک دریاچه ارومیه است، گفت: اگر تراز دریاچه ارومیه یک متر افزایش یابد، ۹۵ درصد از مناطق مساعد برای ایجاد ریزگرد‌ها کنترل می‌شود.

به گزارش ایرنا:تجریشی با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از پیرانشهر به نگین آبی آذربایجان، بیان کرد: بهره برداری از طرح‌هایی نظیر این پروژه در گذشته بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده است، اما این طرح در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد و تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه همدلی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردمی را طلب می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید