دماوند در فهرست جهانی قرار می گیرد

    کد خبر :328483

شاید کمتر کسی در ذهنش خطور کند که ورزش و گردشگری باهم مرتبطند؛ جالب تَر اینجاست که این ارتباط در رشته کوهنوردی با صنعت گردشگری و در کنار آن توسعه روابط ایران و اتریش، در سمپوزیومی با نام ‘دماوند ٢٠١٨’ نمود پیدا کرد.

عصر جمعه «سمپوزیوم دماوند 2018» با حضور اشتفان شوتلز سفیر اتریش در تهران و علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری در مجتمع فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

علت برگزاری سمپوزیوم ، صدو هفتاد و پنجمین سالروز صعود نخستین کوهنورد اتریشی به قله دماوند است که قرار شد گروهی از کوهنوردان اتریشی با همکاری کوهنوردان ایرانی دماوند را صعود کنند. همچنین چهار دانشگاه اتریشی و یک دانشگاه ایرانی هم تیم کوهنوردی را همراهی خواهند کرد تا گونه های گیاهی قابل استفاده در علم پزشکی را شناسایی کنند.

** دماوند در فهرست جهانی قرار می گیرد

در این سمپوزیوم محمد طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری گفت: سال قبل در مجموعه نیاوران نمایشگاهی برای یک مترجم اتریشی برگزار شد که إشعار حافظ را به زبان آلمانی ترجمه کرد و موجب شد این مترجم عاشق حافظ شود و فارسی بیاموزد.

وی با بیان اینکه دماوند پر از اسطوره ها و میراث ناملموس است، افزود: پرونده ای درحال تهیه است تا دماوند در فهرست جهانی قرار بگیرد. دماوند کوهی است که اقوام ایرانی در دوره های مختلف در آنجا حضور داشتند و از آن خاطرات فراوانی دارند اما متاسفانه سالیان گذشته در اثر بی برنامگی دچار ساخت و سازهایی شده است.

طالبیان ادامه داد: سال ٢٠١٨ سال دوستی دو کشور ایران و اتریش است که نگاهی به روابط دو کشور نشان می دهد از دوران صفویه روابط همراه با احترامی متقابل بین دو کشور وجود داشته و دانشمندان اتریشی در بخش های مختلف در ایران مشارکت جدی داشتند و در برخی بناهای اتریش هم نمای ایرانی دیده می شود.

** کوه سرمایه جهانی است

آندریاس شیدر رئیس بنیاد طبیعت اتریش دیگر سخنران سمپوزیوم دماوند ٢٠١٨ ، کوه را مکانی برای شادی، ورزش، آموزش و درعین حال مکانی برای حس آزادی دانست و گفت: کوه مکانی برای توجه به طبیعت و بستری برای اقتصاد و أمرار معاش محلی ها هم است.

وی درباره اهمیت کوه ها از منظر بین المللی اظهار کرد: کوه سرمایه جهانی است و همه ما برابر این سرمایه مسئول هستیم.

شیدر، سالروز صعود کوهنورد اتریشی به دماوند را سرآغاز و بارقه ای برای همکاری های جدید بین دو کشور عنوان و تصریح کرد: افتخار دارم اعلام کنم هیات بزرگ و عالی رتبه ای از کوهنوردان اتریشی اینجا حضور دارند تا همکاری های خوبی در این سمپوزیوم داشته باشند.

** دماوند قدیمی ترین کوه صعود شده جهان است

در ادامه رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی با بیان تاریخچه ای از صعود کوهنوردی در دماوند گفت: دماوند به اعتقاد ایرانیان قدیمی ترین کوه صعود شده جهان است . آتشفشان ٥٦٠٩ متری دماوند به گفته ابودورف جغرافیدان عرب، هزاران سال پیش، بخش هایی از آن فتح شد. تیلور تامپسون انگلیسی در سال ١٨٣٧ با کمک أهالی و بومیان به دماوند صعود و مقداری گوگرد جمع آوری کرد که این صعود مستند است.

به گفته وی، کوهنورد اتریشی ١٧٥ سال قبل علاوه بر صعود دماوند، گونه های گیاهی این کوه را هم شناسایی کرد.

** هنر و فرهنگ موجب نزدیکی ملت ها می شود

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری با مطلوب دانستن سطح روابط ایران و اتریش گفت: مردم کشورمان وقتی نام اتریش را می شنوند، بیشتر بخش فرهنگی این کشور به ویژه موسیقی در ذهن آنان تداعی می شود.

علی اصغر مونسان افزود: موسیقی بخش بسیار جذاب و زیبا از هنر است و مردمی که با فرهنگ و هنر مانوس باشند، حتما مردمان خوبی هستند.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: هنر و فرهنگ موجب نزدیکی ملت ها می شود و هنرمند زیباترین ایده ها را در قالب هنر به همنوعان خود عرضه می کند. درمجموع زیباترین مفهوم بشری در قالب هنر قابل انتقال است.

مونسان درباره تمدن دیرینه ایران گفت: قدیمی ترین اثر فرهنگی ایران مربوط به ٨ هزار سال قبل است؛ مردم این سرزمین در طول تاریخ همیشه مهربان و فرهنگ دوست بوده اند و هنرمندان، شاعران و نویسندگان بزرگی در این خاک پرورش یافته اند.

وی دماوند را نشان استقامت و خلیج فارس را نشان دریادلی مردم ایران عنوان و اظهارکرد: ایرانیان در طول چند صد سال گذشته آغازگر هیچ جنگی نبودند و همیشه با دوستی در کنار همسایگانشان زندگی کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری از کوهنوردان اتریشی خواست آنچه در ایران تجربه کردند حتما به کشور خود منتقل و با حفظ امانتداری آن را تشریح کنند.

براساس این گزارش، ٥٣ کوهنورد اتریشی به همراه گیاه شناسان و مستندسازان در ایران حضور دارند و قرار است ٩ مرداد برابر با ٣١ ژوئیه این کوهنوردان به همراه سفرایی از چند کشور اروپایی به دماوند صعود کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید