عضو شورای عالی سباستگذاری اصلاح طلبان: اصلاحات اگر به روز نشود کنار گذاشته خواهد شد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ۹:۵۳
    کد خبر :324179

محمود میرلوحی با اشاره به ضرورت اصلاح اصلاحات در سه سطح رویکردها، روش ها و ساختار گفت که متاسفانه اصلاح رویکردها تا کنون انجام نشده و فضا در حد اصلاح روش ها باز بوده است.
به گزارش نامه نیوز: اصلاح پذیری اصلاحات اصلی است که خاتمی هم در دیدار اخیر خود با جوانان اصلاح طلب بر آن تاکید کرد. اصلاح طلبان اما در مورد چند و چون اصلاح اصلاحات اختلاف نظرهایی دارند. برخی از تغیییر ساختار و جایگزین کردن شورای عالی سیاست گذاری با تشکیلات دیگر استقبال می کنند و برخی به تغییر چند نفر از چهره های سیاسی مشغول در این شورا رضایت می دهند. گروه سومی نیز هستند که اصلاح اهداف و شعارها را در اولویت قرار می دهند. محمود میرلوحی عضو شورای عالی اصلاح طلبان از جمله سیاسیونی است که به انجام اصلاح در هر سه سطح توجه دارد. او معتقد است که با توجه به زمان و مکان باید ایده های اصلاح طلبی را به روز کرد و با اصلاح ساختار و روش ها همان ایده ها را عملیاتی ساخت.

*موضوع اصلاح اصلاحات که از سوی جوانان اصلاح طلب طرح شده بود، مورد تایید آقای خاتمی قرار گرفت. به نظر شما چه عواملی انجام اصلاحات را در این جریان را ضروری کرده است؟

بدون توجه به زمان و مکان نمی توان تصمیم گیری های صحیح داشت و این دوعامل حتی در مباحث فقهی نیز دخیل است. در دنیای امروز مساله و موضع تغییر ناپذیری وجود ندارد. حتی در قانون اساسی نیز ساز و کار تغییر و اصلاح پیش بینی شده است. پیام و فلسفه اصلاحات این است که نباید در درگذشته متوقف شد و با نادیده گرفتن نیازها و مطالبات روز جامعه درجا زد. طبیعی است که خود این ساز و کار نیز نیاز به اصلاح دارد.
اصلاحات همیشه بر سازگاری دین و آزادی، سازگاری دین و فرهنگ کشور یا حرکت در چارچوب همین قانون اساسی و درون نظام تاکید داشته است و همین طور هم عمل خواهد کرد اما لازم است که رویکردهای خود نسبت به جوانان، اقوام و زنان را به روز کند. شایسته سالاری، نگاه کارشناسی، توجه به فقه ، فرهنگ ،هنر و همه موضوعات مورد تاکید اصلاح طلبان باید با شرایط روز کشور و جامعه هماهنگ شود.

*پیامد نادیده گرفتن این ضرورت برای اصلاح طلبان چه خواهد بود؟

در واقع ساختار اصلاحات باید خودکنترلی و خود اصلاحی داشته باشد و اگر انجام ندهد مثل جریان های سیاسی دیگر همچون اصولگرایان در زمان خود متوقف شده و فضا و موقعیت های را از دست می دهد. بدون شک نوبت اصلاح طلبان است که کنار گذاشته شوند اگر به شرایط زمان و مکان توجه نکنند.

*کدام جریان یا گروه اصلاح طلبان را کنار خواهد زد؟ رقیب اصلی اصلاح طلبان در شرایط فعلی کیست؟

نمی دانم. حتما اگر اصلاح طلبی در خود به روزرسانی نکند با گروه و جریان دیگری مواجه می شود که با ارائه یک راه و روش جدید آن را کنار می زند.

*در صورتی که مساله اصلاح اصلاحات از حد حرف خارج شده و عملیاتی شود، باید از کجا آغاز شود؟

اصلاحات در سه سطح رویکردها ، ساختار و روش ها تعریف می شود.

*جریان اصلاحات به اصلاح در کدام سطح بیشتر نیاز دارد؟

ما امروز باید ببینیم که چه رویکرد جدیدی نیاز است. مثال بزنم یکی سوالاتی که بارها پرسیده شده این است که چرا احمدی نژاد در سال 84 توانست رئیس جمهور شود. گذشته از عواملی مثل وجود تفرقه بین اصلاح طلبان که اجازه سازماندهی درست رای را نداد، علت اصلی این بود که اصلاحات طی سال های قبل از آن خیلی بر روشنفکری، نگاه کارشناسی و طبقات متوسط پرداخته و به طبقات فرودست اعتنا نکرده بود. در نتیجه همین وضعیت شاهد بودیم که آن ها با طرح شعارهای پوپولیستی مثل بردن نفت سر سفره مردم کار را پیش بردند لذا باید به طبقات فرودست ، حاشیه ها، روستاها و .. توجه کنیم. اگرچه در انتخابات 96 کارهای خوبی صورت گرفت اما هنوز هم این دغدغه وجود دارد که ما نتوانیم مناطق روستایی، قشر کارگر و کشاورز و … را همراه کنیم.
در سطح روش ها نیز نیاز به تغییر داریم . به طور مثال در حوزه اقتصادی نیز نیاز به ارائه مدل های جدید پاسخگو داریم و اگر قادر به طراحی این مدل ها نباشیم از رقبای خود عقب خواهیم افتاد. درحوزه اجتماعی نیز نیاز به تامل احساس می شود. باید دید که همین شعارهای موجود در حوزه زنان، اقوام و جوانان کفایت می کند یا باید قدم های جدی تری برداریم. متاسفانه ما موفق نشدیم که زنان را به کابینه بفرستیم. یا شاهدیم که الان جوانان به طور جدی به اصلاح طلبی نقد دارند و می پرسند که چرا جایگاهی برای ما تعریف نشده است.
در مجموع نیازمند اصلاح رویکردها و روش ها در همه حوزه ها از جمله فرهنگ، امنیت، تعامل با دنیا و … هستیم.

*اصلاح ساختار چطور؟

ساختارها نیز شاید نیاز به تغییر داشته باشد. شورای عالی شکل گرفته و در انتخابات های 94 و 96 موفقیت های نیز کسب کرد. اکنون در آستانه انتخابات 98 باید نواقص آن را رفع و رجوع کرد. باید دید که آیا شرایط برای برگزاری پارلمان اصلاحات فراهم شده است.

* شما کدام یک از این سطوح رویکردها و روش ها را در اولویت قرار دارد؟

معلوم است که از باید بالا شروع کرد اما شرایط تا کنون اجازه آن را نداده است.

*منظورتان از بالا چیست؟

اصلاحات تا کنون دست به عصا راه رفته است. نگاه اصلاحات نگاه اصلاح رویکرد بود که می خواست انتخابات، مطبوعات، اجتماعات و … اصلاح کند. حتی اگر شرایطی فراهم می شد می توانست پیشنهاداتی در حوزه رفراندوم البته در قالب قانون اساسی نظام طرح کند ما شرایط به نحوی بوده است که ناچار شد دست به عصا حرکت کند.

* یعنی اولویت اصلاح در رویکردها است.

بله، البته تا کنون فضا در حد اصلاح روش ها فراهم بوده است.

* اصلاح ساختار را ضروری نمی دانید؟

خود شورای عالی نوعی اصلاح ساختار بود. به خصوص با آن تاکید بر تفویض اختیار به شهرستان ها و استان ها داشت.

*شورای عالی اما خود یکی از موضوعات مورد نقد است. در همین نامه اخیر جوانان اصلاح طلب شاهد انتقادات بسیاری به این تشکل اصلاح طلب بودیم. به نظر شما ممکن است در این شورا تغییراتی ایجاد شود.

طبیعی است که انتقاداتی وجود داشته باشد. انشاالله که به زودی شورای سوم تشکیل شود و ایرادات رفع شود. اگر روزی سوابق کار منتشر شود روشن خواهد شد که دوستان در شورای هماهنگی اصلاحات، شورای مشورتی آقای خاتمی و خود ایشان همواره تلاش داشته اند که مطالبات درون جریان اصلاحات را پاسخ گویند و بتوانند به مطالبات سطح جامعه پاسخ دهند. با این وجود مجموعه محدودیت ها و عوامل و موانع بیرونی و درونی اجازه نداده است که همیشه پاسخ مناسب به مطالبات داده شود.

*اکنون که از اصلاح اصلاحات صحبت شده است برخی اصلاح ساختاری در جریان اصلاح طلبی را با تغییر چند نفر در شورای عالی اصلاحات گره می زنند. به نظر شما اصلاح طلبان به تغییر افراد نیاز دارد یا اصلاح ساختار؟

توجه داشته باشید که شورای عالی با دو هدف اصلی فراگیری و انسجام تشکیل شد. به نظر من این شورا در دستیابی به این هدف تا حدودی موفق بوده است. مثلا در مورد فراگیری ملاحظه می کنید که از 19 حزب به 24 رسیده و این یعنی چتر جریان اصلاحات گسترده تر شده است. در مورد انسجام نیز قبلا مشاهده کرده بودیم که عدم انسجام در سال 84 چه نتیجه ای داشت لذا عملکرد شورای عالی در سال های بعد با موفقیت در افزایش انسجام همراه بود.
به نظر می آید که همواره تلاش در شورای عالی ادامه داشته است. حالا اینکه کفایت کرده یا مورد رضایت همه هست یا خیر بحث دیگری است. ممکن است که رضایت همه تحصیل نشده باشد اما رضایت اکثریت را جلب کرده و به همین خاطر هم شاهد شکل گیری شورای دوم و تشکیل شوراهای شهر و مجلس دهم هستیم. این ها محصول کار شورای عالی سیاست گذاری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید