سحرخیزی راهکار پیشگیری از افسردگی

    کد خبر :315836

به گفته محققان، زنان میانسال و سالمندی که شب زود خوابیده و صبح ها هم زود بیدار می شوند کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کلورادو بولدر در مطالعه خود، بیش از ۳۲ هزار پرستار زن را از لحاظ رابطه بین عادات زمانی خواب (کرونوتایپ) و اختلالات رفتاری مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد حتی بعد از در نظر گرفتن فاکتورهای محیطی نظیر قرارگیری در معرض نور و برنامه زمانی کاری، عادات زمانی خواب که تا حدودی هم ژنتیکی است، بر ریسک ابتلا به افسردگی تاثیر دارند.

«سلین وتر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما نشان می دهد رابطه نسبی بین عادات زمانی خواب و ریسک افسردگی وجود دارد. این مسئله می تواند به همپوشانی مسیرهای ژنتیکی مرتبط با کرونوتایپ و خلق و خو مربوط شود.»

محققان دریافتند افرادی که عادت دارند تا دیروقت بیدار بمانند، کمتر جزء افراد متاهل هستند، احتمالا تنها زندگی می کنند و سیگاری هستند، و غالبا دارای الگوهای خواب متغیر و نامنظم هستند.

محققان دریافتند افراد سحرخیز در مقایسه با افراد عادی ۱۲ تا ۲۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. همچنین افرادی که صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند در مقایسه با افراد عادی، ۶ درصد بیشتر در معرض ریسک ابتلا به افسردگی قرار دارند.

برخی از مطالعات نشان داده اند برخی از ژن ها نظیر PER۲ و RORA که بر عادات زمانی خواب تاثیر می گذارند بر ریسک ابتلا به افسردگی هم نقش دارند.

محققان توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی، به اندازه بخوابید، ورزش کنید، زمانی را در فضای خارج از خانه سپری نمایید، نور چراغ ها را در شب کم کنید، و در طول روز تا حد امکان در معرض روشنایی نور خورشید قرار گیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید