فاضلاب‌ها بلای جان تالاب‌ها

    کد خبر :315186

مدیر اکوسیستم‌های تالابی کشور گفت: ورود انواع آلاینده‌ها از جمله فاضلاب‌های کشاورزی، شهری و صنعتی و یا با منشاء دریا به تالاب‌ها و ورود انواع پسماندهای حاصل از فرسایش خاک از اراضی بالادست تالاب از جمله عوامل مشکل‌ساز در تالاب‌های ما هستند.

به گزارش ایسنا مسعود باقرزاده کریمی افزود: تامین نشدن حق‌آبه زیست محیطی از منابع آب کنترل شده بالادست، اجرای طرح توسعه‌ای و زیر بنایی بزرگ ملی راهسازی، پتروشیمی پالایشگاه و غیره در حوزه تاثیر گذار تالاب‌ها بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی عمده‌ترین مشکلات تالاب‌های کشور است.

باقرزاده کریمی در ادامه گفت: شکار و صید غیر مجاز و بی رویه و برداشت علوفه و سایر محصولات تالابی در صورتی که بیش از حد توان تجدیدپذیری تالاب باشند می تواند مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند.

مدیر اکوسیستم‌های تالابی کشورافزود: لازمه مدیریت زیست بومی داشتن رویکرد برنامه ریزی ومدیریت مشارکتی است.

وی مدیریت زیست بومی را مدیریت (اکوسیستمی) خواند و گفت: مدیریت اکوسیستمی راهبردی است برای مدیریت جامع زمین، آب و منابع زیستی که تقویت کننده حفاظت و پایداری بهره برداری عادلانه است.

مدیر اکوسیستم های تالابی کشور افزود: در مدیریت اکوسیستمی مردم و حیات آنان در مرکز تصمیم‌گیری مدیریت و حفاظت قرار می‌گیرند و به همین دلیل این رویکرد تفاوت عمده‌ای با روش‌های سنتی حفاظت دارد و به بیان ساده مدیریت اکوسیستمی همزمان با تامین نیازهای جوامع انسانی، به دنبال حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و احیای اکوسیستمهای تخریب شده است. رویکرد زیست بومی، مردم و نوع بهره برداری آنان از منابع طبیعی را به‌طوردقیق در مرکز تصمیم‌سازی قرار می‌دهد.

بنابر این گزارش، آرزو اشرف زاده – رییس گروه اکوسیستم‌های تالابی و رودخانه‌ای – گفت: کمیسیون مدیریت زیست بومی اتحادیه جهانی حفاظت ۱۲ اصل را برای اجرای مدیریت زیست بومی در پنج گام سازماندهی کرده است . هر گام طیفی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

وی درباره گام‌های اجرایی اظهارکرد: اهداف مدیریت سرزمین ،آب و منابع زیستی ،مساله انتخاب اجتماعی است، مدیریت باید به پایین ترین سطوح ممکن تمرکز زدایی شود، مدیران زیست بوم باید اثرات بالقوه و بالفعل فعالیت‌های خود بر زیست‌بوم‌های مجاور و سایر زیست بومها را در نظر بگیرند و با در نظر گرفتن منافع حاصل از مدیریت، مدیران باید زیست بوم را از دیدگاه اقتصادی درک و مدیریت کند.

رییس گروه اکوسیستم‌های تالابی و رودخانه‌ای ادامه داد: چنین برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی باید کاهش انحرافات بازار که بر تنوع زیستی اثرات سوء دارند، همسوسازی انگیزه‌ها در راستای ارتقای حفاظت تنوع زیستی و بهره برداری پایدار امکان داخلی کردن هزینه‌ها و منافع در درون زیست بوم تا حد ممکن را در نظر بگیرد و حفاظت از ساختار وکارکردهای زیست بوم به منظور بقای خدمات اکوسیستم باید یکی از اهداف اولویت‌دار مدیریت زیست بومی باشد ،زیست بوم‌ها باید در محدوده کارکردهای خودمدیریت شوند، رویکرد زیست بومی باید در مقیاس فضایی و زمانی مناسب به کارگرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست اشرف زاده در پایان گفت: نیاز است که اهداف مدیریت زیست بومی به‌صورت بلند مدت تنظیم شود و اجتناب ناپذیر بودن تغییرات باید در مدیریت مورد توجه قرار گیرد و به دنبال برقراری تعادل و تلفیق حفاظت و بهره برداری از تنوع زیستی باشد، رویکرد زیست بومی باید تمامی اشکال اطلاعات مرتبط شامل علمی ، بومی و دانش ، نوآوری و تجارب محلی را در نظر بگیرد و کلیه بخش‌های مرتبط جامعه و مراجع علمی را دخیل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید