قیمت نفت بار دیگر به سوی ۸۰ دلار حرکت کرد

    کد خبر :313903

با افزایش نگرانی‌ها از این‌که تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران، مقدار قابل‌توجهی از عرضه نفت را از بازارهای جهان حذف کند، قیمت نفت رشد کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، روز جمعه، با افزایش نگرانی‌ها از این‌که تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران، مقدار قابل‌توجهی از عرضه نفت را از بازارهای جهان حذف کند، قیمت نفت رشد کرد. بویژه آنکه تقاضای جهانی نفت نیز در حال افزایش است.

تامار اسنر، تحلیل‌گر ارشد انرژی نزدک، می‌گوید: حالا همه بر روی ظرفیت ذخیره و میزان تولید در آینده تمرکز کرده‌اند. پس از چند هفته تمرکز به روز شدن میزان تولید اوپک و سایر تولیدکنندگان مهم، تمرکز بازار به سوی موارد اختلال در عرضه چرخیده است.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت آمریکا ۶۲ سنت در هر بشکه افزایش یافت و به ۷۴.۰۸ دلار رسید. این شاخص این هفته خود را با جهشی ۸.۲ درصدی به پایان رساند. رکورد ۷۴.۴۳ دلار که در معاملات دیروز ثبت شد، بالاترین قیمت این شاخص از ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون است.

بنچ‌مارک جهانی برنت هم ۱.۵۹ دلار در هر بشکه گران‌تر شد و به ۷۹.۴۴ دلار رسید. برنت این هفته ۵ درصد جهش کرد. بالاترین قیمت معاملات دیروز برنت ۷۹.۷۰ دلار بود که با جهش قیمت ۱.۸۵ دلاری به دست آمده بود.

دامینیک کریچلا، مدیر مدیریت ریسک در ای‌ام‌آی دی‌تی‌ان، می‌گوید: همه اختلالات احتمالی عرضه نفت، می‌توانند از میزان افزایش تولید توافق شده با اوپک و روسیه، فراتر بروند. او همچنین اشاره کرد که ریسک این وجود دارد که با التزام کشورها به فرمان آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران، صادرات پنجمین تولیدکننده بزرگ جهان، بیشتر کاهش یابد.

ایران ۴.۷ میلیون بشکه در روز، یا حدود ۵ درصد کل تولید جهان را به خود اختصاص داده است. بیشتر این نفت به چین و سایر کشورهای تشنه انرژی مانند هند صادر می‌شود.

آبهیشک کومار، تحلیل‌گر اینترفکس انرژی در لندن می‌گوید: هر روز واضح‌تر و شفاف‌تر می‌شود که عربستان سعودی و روسیه برای جبران افت تولید احتمالی ونزوئلا، ایران و لیبی، ناتوان‌ هستند.

شرکت جی‌بی‌سی انرژی وین هم اعلام کرد: قیمت نفت ۳ رقمی، گزینه احتمالی روی میز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید