حل مشکلات خواب در بیماری پارکینسونی

    کد خبر :313637

محققان توانستند راهکارهای جدیدی برای بیخوابی بیماران مبتلا به پارکینسون ارائه دهند.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، بیماری پارکینسون، بیش از ۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. علایم مشخصه آن ها شامل مشکلات حرکتی مانند لرزش، سفتی و از دست دادن تعادل است. اما بیماران با علایم غیر حرکتی مانند اختلال خواب نیز مواجه هستند.

تقریبا همه بیماران از اشکالی از اختلالات الگوی خواب رنج می برند که از راه رفتن در خواب یا بی خوابی شبانه یا خواب آلودگی های روزانه را در بر می گیرد.

از این رو تیمی از محققان در VIB و KU لیوون کشف کرده اند که چرا برخی از افراد مبتلا به شکل ارثی بیماری پارکینسون از مشکلات مربوط به خواب رنج می برند. مکانیسم مولکولی شناسایی شده در مگس های سرکه و سلول های بنیادی انسانی می تواند اهداف درمانی جدیدی را برای پارکینسون و بی خوابی ارائه دهد.

محققان به نتیجه رسیدند که با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان انسانی مشتق از بیماران مبتلا به شکل ارثی بیماری پارکینسون و همچنین مگس های سرکه از نظر ژنتیکی مدیفه شده برای داشتن علایم پارکینسون، اختلالات در نورون های خاصی موسوم به نورون های نوروپپتیدرژیک که در تنظیم الگوی خواب نقش دارند مسئول این بی خوابی ها است.

جابه جایی غیر طبیعی لیپیدها در این نورون ها تولید و آزاد سازی نوروپپتیدها را مختل می کند که آن هم به نوبه خود روی تنظیم خواب و ریتم سیرکادین اثر می گذارد و منجر به تخریب چرخه خواب و بیداری در مگس های سرکه مدیفه شده از نظر ژنتیکی می شود.

با کشف این که کدام نوع لیپید در این نورون ها از دست می رود، می توان تعادل لیپیدی را به حالت عادی برگردانده و موجب اصلاح الگوی خواب شد. این مطالعه نشان داد که تغذیه مگس های سرکه مدل شده برای پارکینسون با فسفاتیدیل سرین(لیپید از دست رفته در نورون های نوروپپتیدرژیک)، موجب بهبود مگس ها می شود.

به عقیده محققان با توجه به موجود بودن فسفاتیدیل سرین به عنوان یک مکمل غذایی موجود در بازار، می توان امیدوار بود که استفاده از این مکمل غذایی بتواند علایم بیماری پارکینسون و بویژه مشکل نامنظم بودن خواب را مرتفع سازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید