ادامه بحران «آب» در آبادان و خرمشهر؛ زندگی عادی مردم فلج شد اما خبری از تدبیر مسئولان نیست

    کد خبر :313495

شوری آب آبادان به‌ حدی است که دستگاه‌های تصفیه آب خانگی نیز توان تصفیه آن را ندارند و با توجه به گرمی هوا در آبادان نبود این نعمت خدادادی در خانه‌ها، زندگی مردم را به‌ شدت مختل کرده است.

به گزارش انتخاب، ساکنان آبادان و خرمشهر در چند هفته گذشته به دلیل شوری بیش از حد آب رودخانه بهمنشیر که تامین کننده اصلی آب آشامیدنی این دو شهر است با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و چند تجمع اعتراضی نیز برگزار کردند.

10 روز پیش، اداره آبفای آبادان از سهمیه‌بندی آب در این شهر خوزستان خبر داد و دلایل آن را «شوری آب رودخانه بهمنشیر در حد آب دریا، متوقف شدن برداشت آب از این رودخانه و نیز افت فشار» اعلام کرد. این اداره اعلام کرد که آب آبادان «تا پایان تیرماه» سهمیه‌بندی خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده بود: «شوری آب رودخانه بهمنشیر به حد آب دریا رسیده و به دلیل شوری بسیار، نمی‌توان از آن برداشت کرد که این امر سبب کاهش تولید آب آبادان شده است».

مشکل در خرمشهر نیز با همین شدت و غلظت وجود دارد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، روز ۲۱ خرداد گفته بود: «دولت عزم خود را برای رفع مشکل آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزم کرده است».

پس از آن هم غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز ۲۷ خرداد گفت: «باید اهتمام بورزیم و وضعیت آب خرمشهر و آبادان را پیش از رسیدن به مرز بحران اصلاح کنیم». او افزوده بود: «آب لوله‌کشی مردم این دو شهر، آب نمک است».

این در شرایطی است که جلیل مختار، نماینده آبادان در مجلس روز ۲۴ خرداد در تذکری به حسن روحانی، گفت: «شوری آب آبادان وخرمشهر، امان مردم را بریده است».

وی با اعلام اینکه مردم آبادان «تحقق وعده‌های حل مشکل آب آبادان را به چشم ندیده‌اند» افزود: «سیاست‌های آبی دولتمردان شما چیزی جز شوری آب شرب و کشاورزی آبادان به دنبال نداشته است».

این نماینده مجلس با اشاره به «انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به نقاط دیگر» نوشت: «چطور دولتمردان شما قول انتقال آب کارون را به کشورهای همسایه می‌دهند در حالی که مردم آبادان صدای بلند العطش سر می‌دهند».

گفتنی است طرح آب‌رسانی غدیر برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا در استان خوزستان»‌ در سال ۸۹ آغاز شد و استاندار خوزستان اواخر پارسال با اعلام اینکه این طرح مشکل اعتباری ندارد، گفته بود: «هرگونه کوتاهی و سستی در رابطه با اجرای این پروژه از سوی مسئولان قابل قبول نیست».

سهمیه‌بندی آب در آبادان در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از مناطق ایران با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید