مهریه که با خط شهید بهشتی ثبت شد

    کد خبر :312771

پیشگاهی‌فر گفت: در سال‌های فعالیت شهید بهشتی جوسازی‌هایی صورت گرفت و برخی عنوان می‌کردند که امام خمینی با تشکیل حزب مخالف است اما شهید بهشتی می‌گفت برای من حزب مهم است و تاکید می‌کرد امام چقدر به این مسئله توجه دارند.

نشست کتابخوان ویژه شهدای ترور همزمان با هفتم تیر ماه شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یارانش در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد.

سعید گلشناس مدیرعامل این مجتمع فرهنگی ضمن گرامیداشت روز هفتم تیر ماه اظهار داشت: امسال توانستیم از 2 تیر برنامه‌هایی در خصوص شهید بهشتی و یاران ایشان تدارک ببینیم که این برنامه‌ها به چاپ اثر ارزشمند و آلبوم موسیقی، گروه سرود و … ختم شد. فرصت داده شد و شهدا کمک کردند تا ما به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به دیدار با خانواده شهدای ترور خاطرنشان کرد: افزایش و توسعه منابع کتابخانه شهدای هفتم تیر به کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفت.

بر اساس این گزارش محمد پیشگاهی‌فر کتاب خاطرات خود را که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این مراسم معرفی کرد.

پیشگاهی‌فر علت انتخاب کتاب را خاطرات مهم آن دانست و گفت:‌به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دعوت آنها خاطرات بنده با شهید بهشتی گردآوری شد. بخش قابل توجهی از کتاب مربوط به دورانی است که در خدمت آیت‌الله بهشتی بودیم.

وی با بیان اینکه از 9 سالگی که ایشان به محل ما آمدند من به عنوان محصل در خدمت‌شان بودم،‌گفت:‌تقریبا تا سال 49 ایشان رفت‌و آمدهایی به اصفهان داشتند و من خدمت ایشان بودم. در دوران دبیرستان دو سه ماهی که در قم مستقر بودند منزل ایشان می‌رفتم و این توفیقی شد تا از نزدیک در آن سن با روحیات و خصوصیات و منش ایشان از نزدیک آشنا شوم. وتمام رفت و آمدهایی که در آن سال‌ها به منزلشان داشتم در این سال‌ها آمده است.

پیشگاهی‌فر در ادامه سخنانش با بیان اینکه بین سال‌های 36 تا 42 فعالیت‌های ایشان در اصفهان بیان نشده و باید به این نقطه از زندگی شهید بهشتی هم پرداخته شود، تصریح کرد: آقای بهشتی در آن سال‌ها فعالیت‌های قوی و زیرزمینی داشتند. ملاقات‌های مهمی با بزرگان انجام می‌دادند که خاطرات و اتفاقات تا سال 42 مطرح می‌شود و در ادامه رفتن ایشان به هامبورگ و مرکز اسلامی آنجا آمدند.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه از سال 43 تا برگشت ایشان از هامبورگ یعنی سال 49 خاطره‌ای از ایشان ندارم اما در این بازه زمانی خاطرات دیگران در این کتاب آمده است، گفت: اوج مطالب کتاب مربوط به سال 49 به بعد است که حاوی بسیاری از ناگفته‌هاست که حتی ازدواج بنده نیز که با راهنمایی آیت‌الله بهشتی بوده در همین مقطع زمانی است.نکته جالب اینکه حتی مهریه بنده با خط ابن بزرگوار ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ایشان چقدر نسبت به تشکیلات اسلامی کار کرده است، بیان داشت: آقای بهشتی که از آلمان بازگشتند اقدامات را آغاز کردند اما اینکه امام از ایشان چه خواستند مسئله مهمی است. اما در همین زمان برخی جوسازی‌هایی داشتند و عنوان می‌کردند اما با تشکیل حزب مخالف است اما من شبی از ساعت 11 در خدمت ایشان بودم. به من توضیح دادند امام چقدر بر سر این مسئله تاکید دارند. امام حتی برای ریاست قوه قضائیه نیز به آیت‌الله بهشتی نظر داشتند اما ایشان فرموده بود برای من حزب مهم است و از زمان یک ساعتی که امام به من می‌دهد نیم ساعت را به توضیح فعالیت حزبم اختصاص می‌دهم.

این نویسنده با بیان اینکه صحبت‌های مسعود رجوی با شهید بهشتی شاید برای اولین بار در این کتاب بازگو شده باشد: گفت: در مورد شهید بهشتی بیش از اینها باید مطالعه شود و مطلب نوشته شود تا بدانیم چرا امام خمینی شهید بهشتی را یک ملت دانستند؛‌ایشان شخصیتی بود که امام این تعبیر را به درستی درباره ایشان به کار برد و آنچه من از ایشان شنیدم با واسطه نبود و مستقیم در این کتاب آمده است.

وی در پایان سخنان خود دیدگاه شهید بهشتی به یک عالم اسلامی را بسیار مهم دانست وعنوان کرد: روزی که قرار بود شورای مرکزی حزب تشکیل شود آقای بهشتی، عبدالله نوری و آقای پرورش دعوت شدند تا شورا تشکیل شود اما اینکه چه شد برخی تمایل به سمت بنی‌صدر یافتند، در این اثر آمده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید