کناره گیری قاضی میانه‌رو دیوان عالی

    کد خبر :312184

«آنتونی کندی» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا که معروف به میانه‌روی در اتخاذ تصمیم‌های مهم قضایی بود، روز چهارشنبه اعلام کرد که از سمت خود کنار می‌رود و بر این مبنا، تصمیم گیری درباره کرسی خالی این دیوان بار دیگر به «دونالد ترامپ» محول خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از بلومبرگ، کندی ۸۱ ساله که در سال ۱۹۸۸ از سوی «رونالد ریگان» چهلمین رئیس جمهوری آمریکا به این سمت گماشته شده بود، طی یک دهه گذشته، خود را به عنوان یک جمهوریخواه میانه‌رو مطرح کرده و در برخی تصمیم‌گیری‌های مهم از جمله موضوع هم‌جنس‌گرایان، مجازات اعدام و سقط جنین، همسو با دمکرات‌ها موضع گرفته بود.
بازنشستگی کندی، بار دیگر این فرصت را در اختیار ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، قرار می‌دهد تا برای یک کرسی دیگر از دیوان عالی تعیین تکلیف کند.
ترامپ سال گذشته هم با حمایت جمهوریخواهان کنگره، «نیل گورسچ» را به عضویت این دیوان درآورده بود و اکنون می‌تواند با انتخاب یک قاضی همسوی دیگر، مسیر پیشبرد سیاست‌های خود را هموارتر کند.
آخرین تصمیم مهم دیوان عالی آمریکا، تایید اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ بود که روز سه شنبه و با رای غالب جمهوریخواهان، از جمله گورسچ، اتخاذ شد. این فرمان محدودیت‌هایی برای ورود اتباع برخی کشور‌ها از جمله ایران وضع می‌کند.
قضات دیوان عالی به صورت دائمی به این سمت منصوب می‌شوند؛ اما ابتدا باید از سنای آمریکا رای اعتماد بگیرند. هم‌اکنون جمهوریخواهان با ترکیب ۵۱ به ۴۹، اکثریت کرسی‌های سنا را هم در اختیار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید