روایت فساد در شهرداری تهران

    کد خبر :312167

روزنامه شرق متن استعغانامه محمدجواد شیرازی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران را منتشر کرد.

دربخشی از این گزارش آمده است:در متن نامه شیرازی به نکات مهمی اشاره شده بود که دقت به آن می‌تواند دلیل اخبار و شنیده‌های جسته‌گریخته درباره تلاش‌های شبانه‌روزی و فراوان برای برکناری او از سمتش باشد. یکی از این شنیده‌های تأییدنشده شرط‌بندی به مبلغ چند‌ده‌میلیارد‌تومانی تعدادی از مخالفانش بر سر برکناری او از این سمت بود. آنها که برای بیرون‌راندن شیرازی از شهرداری تهران، شرط‌بندی کرده بودند، حالا به نظر شرط را برده‌اند اما شیرازی می‌گوید کاری که باید انجام می‌شده را انجام داده و امروز با خیال آسوده سازمان بازرسی را ترک می‌کند.

در متن استعفانامه شیرازی خطاب به محمدعلی افشانی، شهردار تهران آمده است: «حدود 9 ماه قبل که برادر عزیزم، جناب آقای دکتر نجفی از بنده که عمری را در فضای معنوی جبهه‌ها سپری کرده بودم، دعوت به همکاری در سازمان بازرسی کرد، تنها به خاطر یک دلیل این بار سنگین مسئولیت را پذیرفتم و آن اطلاع از وضعیت باورنکردنی و تکان‌دهنده فساد و ظلم و رانت‌خواری در مجموعه شهرداری تهران بود که طبق وصیت مقتدایم حضرت امام خمینی و فرمان مقام معظم‌ رهبری مبارزه با فساد کمتر از جهاد با ارتش صدام نبوده و نیست. به لطف الهی در طول 300 روز سپری‌شده از پذیرش این مسئولیت برای نخستین بار تصویری دقیق و تخصصی از رخنه مافیای فساد در مدیریت شهری و تضییع ده‌ها هزار میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال در دهه‌های اخیر به دست آمد که پیگیری آن در مراجع قضائی و نظارتی نیز با پیشرفت قابل‌توجهی به گرفتن نتیجه حق مردم نزدیک شده است. مهم‌ترین اصل سازمان بازرسی شهرداری تهران در دوره اخیر، عدم اغما و توصیه‌پذیری در برخورد با تخلفات و فساد بوده است. فساد و رانت‌خواری چه تحت پوشش کارآفرینی باشد، چه پشت عناوین تخصصی مخفی شود و چه لباس ارزش‌ها و عناوین مقدس را بپوشد، فساد است. مجموعه سازمان بازرسی نیز در این دوره فارغ از توصیه‌های سیاسیون، وزرا، نمایندگان مجلس و شورای شهر و هر صاحب‌نفوذی، به انجام وظیفه خود در مبارزه بی‌اغماض با فساد و تخلف پرداختند». شیرازی در بخش پایانی نامه استعفایش از فشارها به شهرداری تهران گفته و آن را دلیل استعفای خود عنوان می‌کند و می‌گوید: «اکنون بر اساس برخی از اخبار واصله، فشارهای وارده از سوی برخی جاها مبنی بر کنترل و توقف حرکت سازمان بازرسی شهرداری تهران در این مسیر، ممکن است برای جناب‌عالی که در آغاز راه سخت امانتداری حقوق مردم قرار دارید، مشکلاتی ایجاد کنند لذا لازم می‌دانم عرض کنم که گرچه نمی‌خواهم رفیق نیمه‌راهی برای شما باشم اما قادر به تغییر این راه رفته در عمر گذشته نیز نیستم و اگر این فشارها ممکن است فعالیت جناب‌عالی را مختل کند، ترجیح می‌دهم شما را در اجرای تصمیمتان مختار بگذارم و به‌عنوان شهروند عادی به وظیفه خود پایبند بمانم».

مطابق گفته‌های منبع آگاه، در این دوره 300روزه بخشی از هزارو 300 ملک نجومی بازپس گرفته شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که طی روزهای گذشته حکم تخلیه برای یکی از نمایندگان پیشین شورای شهر که دفتر کارش متعلق به شهرداری تهران بوده است، ارسال شده اما او با دیدن حکم آن را پاره کرده است». اینها تنها بخشی از تلاش‌های 300روزه سازمان بازرسی در دوره روی‌کارآمدن شهردار اصلاح‌طلب پیشین است و شیرازی پیش از رفتن در نشست خبری خود به نکات مهم دیگری نیز اشاره کرد.

او در این نشست خبری در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «می‌گویند 10 درصد فساد در شهرداری کاهش پیدا کرده، اما سؤال اینجاست که چرا تنها 10 درصد؟ باید بگویم متأسفانه در خود سازمان بازرسی هم متخلفانی وجود داشتند که ما به آنها امان و فرصت ندادیم. ذکر این نکته را لازم می‌دانم که شهروندان تهرانی سه گرفتاری در شهر تهران دارند که عبارت‌اند از قانون‌گریزان و قانون‌فروشان و توصیه‌کنندگان. ما پرونده‌هایی داشتیم که ده‌ها هزارمتر بدون سند ملکی، ساخت‌وساز انجام داده‌اند».

شیرازی با اشاره به اینکه عناصر ناسالم در لایه‌های مدیریتی شهرداری وجود دارد، گفت: «این توصیه‌کنندگان پدر شهر را درآورده‌اند و مردم را بیچاره کردند. ما جرثومه فساد را در شهرداری پیدا کردیم و به آقایان جهانگیری و شمخانی در این زمینه اطلاع‌رسانی کردیم و همه پرونده‌ها را در اختیارشان قرار دادیم و آنها نیز قول پیگیری دادند. رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران همچنین گفت: حجم فساد در شهرداری بی‌سابقه است و ما پرونده را برای مقامات ارسال کردیم و مقام معظم رهبری نیز دستور پیگیری دادند و حالا حجت بر مسئولان قضائی نیز تمام شده است. من همین‌جا اعلام می‌کنم که ده‌ها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازخواهد گشت».

شیرازی در ادامه افزود: روز اولی که به سازمان بازرسی آمدم، به همکارانم گفتم مانند یک تخریب‌چی اطلاعات عملیات جنگ کار کنید، ما می‌دانستیم که فساد یک اژدهای هفت‌سر در شهرداری است. حالا باید بگویم که با مافیای سنگینی مواجهیم اما با کارهایی که در این 300 روز کردیم، خواب را از چشم رانت‌خوارها و مفت‌خورها گرفتیم و می‌دانم که دیگر آرامش نخواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید