مرجع بین‌المللی تغییر اقلیم کجاست؟

    کد خبر :312110

هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC)، بدنه سازمان ملل متحد در زمینه ارزیابی علوم مربوط به تغییر اقلیم است. این هیات توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان هواشناسی جهانی (WMO) در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شد تا ارزیابی‌های علمی دوره‌ای در زمینه تغییر اقلیم و آثار و خطرات آن را در اختیار سران سیاسی کشورها قرار دهد و استراتژی‌های کاهش و سازگاری را ارائه کند.

به گزارش ایسنا، هیات بین الدول تغییر اقلیم ۱۹۵ عضو و سه کارگروه دارد. کارگروه اول به شناخت علمی تغییر اقلیم می‌پردازد، کارگروه دوم به اثرات تغییر اقلیم، نحوه سازگاری با آن و آسیب‌پذیری انسان و سیستم‌های طبیعی نسبت به تغییر اقلیم می‌پردازد و کارگروه سوم کاهش تغییر اقلیم را مدنظر قرار می‌دهد.

IPCC همچنین یک کارگروه دیگر به نام موجودی گازهای گلخانه‌ای دارد که مسائل مرتبط با گازهای گلخانه‌ای و روش‌های تخمین و برآورد میزان انتشار آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

گزارش‌های جامع ارزیابی علمی هر شش یا هفت سال چاپ می‌شوند که جدیدترین آن‌ها، گزارش ارزیابی پنجم، در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد. ارزیابی جامع بعدی در سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد. IPCC همچنین گزارش‌های ویژه‌ای درباره مسائل مخصوص‌تر تهیه و بین گزارشات ارزیابی منتشر می‌کند.

در نشست چهل و یکم در فوریه ۲۰۱۵، IPCC تصمیم گرفت که گزارش ارزیابی ششم (AR۶) را تهیه کند. در نشست چهل و دوم در اکتبر ۲۰۱۵، یک هیات رئیسه جدید انتخاب کرد تا بر پیشرفت این گزارش و سایر گزارشات ویژه‌ای که در چرخه ارزیابی تهیه می‌شوند، نظارت کند. در نشست چهل و سوم در آوریل ۲۰۱۶، IPCC تصمیم گرفت که سه گزارش ویژه، یک گزارش روش‌شناسی و AR۶ را تهیه کند.

اولین گزارش ویژه «گرمایش ۱.۵ درجه‌ای» در سپتامبر ۲۰۱۸ نهایی می‌شود. این گزارش ویژه مرتبط با اثرات گرمایش جهانی ۱.۵ درجه‌ای نسبت به اندازه پیش از صنعتی شدن و مسیرهای جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمینه تقویت پاسخ جهانی به خطر تغییر اقلیمی، توسعه پایدار، و تلاش برای نابودی فقر است. گزارش روش‌شناسی، با عنوان اصلاحیه ۲۰۱۹ در مورد دستورالعمل IPCC ۲۰۰۶ برای موجودی گازهای گلخانه‌ای، در ماه مه ۲۰۱۹ ارائه می‌شود.

در اوت ۲۰۱۹، IPCC «تغییر اقلیم و زمین: گزارش ویژه IPCC در مورد تغییر اقلیم، بیابان زایی، فرسایش زمین، مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و جریان گازهای گلخانه‌ای در اکوسیستم‌های زمینی» را نهایی کرد. گزارش ویژه در مورد اقیانوس و کریسوفر(یخ‌کره) در یک اقلیم در حال تغییر در سپتامبر ۲۰۱۹ ارائه خواهد شد. IPCC طرح کلی AR۶ را در سپتامبر ۲۰۱۷ تصویب خواهد کرد. سه مشارکت کاری در ۲۰۲۱ منتشر خواهند شد و گزارش تلفیقی در آوریل ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید