دولت دچار سردرگمی است؛ اینکه می گویند اعتراضات پشت پرده‌ سیاسی دارد، توهین به مردم است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۶
    کد خبر :311807

در روزهای گذشته، برخی از بازارهای کشور به دلیل افزایش یکباره بهای ارز و سکه در ماه های اخیر، با تنش هایی روبه رو شد و برخی از کسبه مغازه های خود را تعطیل کردند.

در این میان، اما برخی مسئولان کشور بر این باورند که اقدامات یکباره در بازار تهران و تعطیلی مغازه‌ها از سوی برخی نهادهای خارج از کشور و یا اغتشاش طلبان داخلی کنترل می شود.

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: برخی مسئولان و نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که شاید این اعتراضات، نیات سیاسی و پشت پرده هایی داشته باشد. من این موضوع را کامل رد نمی کنم، ولی اینکه همه این موضوع را مطرح کنند به نظر من توهین به مردم است؛ این یعنی رد کردن مشکلات. الان ثروت و دارایی مردم یک شبه به یک سوم ارزش واقعی خود رسیده و پول مردم از ارزش افتاده است.

بنده یک مثال برای شما می آورم؛ در سال 62 من استاندار ایلام بودم. آن زمان حقوق بنده 24 هزار تومان بود که می شد با این پول در آن زمان 48 سکه طلا خرید، اگر حتی حقوق ها آن زمان هم نجومی بوده، این مقدار بوده و در واقع قدرت خرید یک استاندار در آن زمان 150 میلیون تومان الان بوده است.

وی در ادامه گفت: پس از سی سال که یک استاندار 10 میلیون تومان حقوق می گیرد، با احتساب نرخ کنونی سکه، قدرت خرید 15 برابر کاهش پیدا کرده که این در مورد وضعیت مردم به مراتب بدتر است و باید به همه حق دهیم که اعتراض داشته باشند. نمی شود، گفت هر اعتراضی ریشه در خارج از مرزها دارد؛ همین مردم خودمان هستند که خسته شده اند.

این نماینده در ادامه یادآور شد: نمی شود به جای پاسخگو بودن مردم را متهم کنیم، این پاک کردن صورت مسأله است. ما باید اعتراضات را به رسمیت بشناسیم، الان ما در قانون اساسی داریم و قانون نیز تأکید کرده که اعتراض حق مردم است، اما نباید مسلحانه و بر خلاف مصالح اسلام باشد؛ یعنی نباید این گونه باشد که چون ما در حکومت اسلامی زندگی می کنیم، هر کس اعتراض کند، بر خلاف مصالح نظام است.

وی افزود: مردم به شدت ناراضی هستند. به اعتقاد من، اگر درب استادیوم آزادی را امروز به روی معترضان به نحوه اداره کشور باز کنند، ورزشگاه در کمتر از دو ساعت پر می شود. می خواهم بگویم، حتی اگر شروع این کار توسط برخی افراد سازماندهی شده باشد، زمینه آن را خود مسئولان کشور ایجاد کرده اند.

نمی شود با زور و بگیر و ببند و شلاق کارها را درست کرد و پیش برد. حتی همین ممنوعیت کالا را شما در نظر بگیرید. مگر ما اسلحه و مواد مخدر می خواهیم وارد کنیم که ممنوع کرده اند؟ می خواهیم کالا وارد کنیم؛ بنابراین، ممنوع کردن معنی ندارد. ما ابزار داریم، خب به جای ممنوعیت تعرفه بگذارند. زمانی که برای یک خودرو 150 تا 600 درصد تعرفه می گیرید، معلوم است که رانت در کشور ایجاد می شود.

حتی من اطلاع دارم، نهادی 1000 دستگاه خودرو وارد کرده و معلوم است با این تصمیم یک شبه دولت، هر خودرو 300 میلیون تومان سود خواهد برد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا دولت سکوت کرده و کاری نمی کند، گفت: موضوع همین است، به نظر من عدم پاسخگویی باعث شورش در کشور می شود، تا زمانی که مسئولان وعده های دروغ می دهند و شفاف سازی نمی کنند اوضاع همین می شود.

وی همچنین اظهار داشت: نگرانی من این است که مسئولان نخواهند پاسخ مردم را بدهند و اگر این کار ادامه داشته باشد، باید گفت، متأسفانه ما هم به سرنوشت خیلی از کشورها دچار می شویم. یکی از نقص های دولت، سکوت در مواقع حساس است. انفعال در بدنه دولت زیاد است، دولت در اصلاحات کنونی گیج می زند و تصمیمات گرفته شده نیز چون نادرست بوده، به مشکل برمی‌خورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید