واعظ آشتیانی: اصلاح طلبان از عارف عبور کرده اند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۱
    کد خبر :311588

واعظ آشتیانی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان از عارف عبور کرده اند ، گفت: اظهار نظر اخیر آقای کرباسچی حتما مبنی بر تصمیمات پشت پرده در جریان اصلاحات است و نشان می دهد که آنان به سمت استفاده از نیروهای تند حرکت می کنند.
به گزارش نامه نیوز: غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران اخیرا از عبدالله نوری به عنوان جایگزین مناسب برای محمدرضا عارف نام برده و با همین یک جمله بسیاری از معادلات موجود در جریان اصلاحات را بهم ریخت. بسیاری از اصلاح طلبان معتقدند که کرباسچی نظر شخصی خود را اعلام کرده و این جریان سیاسی بنای تغییر ساختاری و حذف شورای عالی سیات گذاری را ندارد و صحبت از ریاست پارلمان اصلاحات نیز بحثی انحرافی است زیرا احزاب اصلاح طلب و شخص آقای خاتمی هنوز تصمیم روشنی در مورد این ایده نگرفته اند. اصولگرایان اما پیام سیاسی دیگری از این اظهارنظر کرباسچی دریافت کرده اند. امیررضا واعظ آشتیانی تحلیلگر اصولگرا معتقد است که کرباسچی با بیان همان یک جمله عبور اصلاح طلبان از عارف را علنی کرده است. او که پیشتر نیز در گفت و گویی با «نامه نیوز» پیش بینی کرده بود اصلاح طلبان از عارف عبور کنند، اکنون معتقد است که جریان اصلاحات در حال مرز بندی با نیروهای میانه رو و اعتدالی است و به سمت نیروهای تندرو خود حرکت می کند.

*شما چند ماه قبل در گفت و گو با نامه نیوز گفته بودید که اصلاح طلبان از عارف عبور می کنند. اظهارنظر اخیر آقای کرباسچی در مورد اینکه عبدالله نوری گزینه مناسبی برای جایگزینی عارف است را نشانه تحقق آن پیش بینی می دانید؟

بله، من از شش ماه قبل پیش بینی عبور از عارف را کرده بودم. دلیل اش هم گفت و گوهای میان اصلاح طلبان بود که نشان می داد دکتر عارف را نیرویی که بتوانند آنطور که آن ها می خواهند لیدر این جریان باشد، نمی بینند. من ضمن احترامی که برای عارف قائل هستم معتقدم ایشون یک چهره فرهنگی و علمی هستند و کاش در همان فضا ادامه داد و به اشتباه وارد عالم سیاست شدند. عارف برخلاف انتظار دوستانش سیاسی کاری و سیاسی بازی را بلد نیست و آن ها فردی را با این ویژگی ها می خواهند. چه بسا در دولت های گذشته و فعلی نیز وزرایی را می بینم که کار اجرایی بلد نیستد و جای آن ها وزارتخانه نیست و به سیستم اجرایی کشور صدمه می زنند. این اشتباه است که افراد علمی را کارهای سیاسی درگیر کنیم. چهره های علمی و فرهنگی که وارد عالم سیاست شده و نتوانستند خود را با فضای سیاسی کشور تطبیق دهند، بسیار هستند.

*ویژگی عالم سیاست چیست که برخی قادر به ماندگاری در آن نیستند؟

فرمول کار سیاسی در کشور ما این است که هم سیاسی کار باشی هم سیاست باز و لابی گر . من فکر می کنم دکتر عارف فاقد این فاکتورها است. با توجه به این امر و اتفاقات و مسائلی که در برخی رسانه های اصلاح طلب مطرح میشد و میشود، برداشتم این است که اصلاح طلبان از آقای دکتر عارف عبور کرده اند.

*آقای کرباسچی از جایگزینی عارف صحبت کرده اما بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب معتقد هستند که او نظر شخصی خود را گفته است. بر این اساس باید از اظهارنظر کرباسچی به این نتیجه برسیم که جریان اصلاحات از عارف عبور کرده است یا اینکه جریان اصلاحات دچار انشقاق شده است؟

هر دو می تواند مصداق داشته باشد. هم انشقاق و هم عبور از عارف. من اعتقاد دارم که عارف باید پوزیشن و شخصیت علمی خود را حفظ کند و اجازه ندهد که سیاست بازان او را به یک چهره مصرف شده تبدیل کنند. درست است که برخی اصلاح طلبان می گویند نظر شخصی خود را گفته اما من نظر دیگری دارم و معتقد هستم که او آلارم داده است. حتما او مسائلی را طرح کرده که در فضای درون سازمانی طرح شده است.

*یعنی یک سری تصمیمات در پشت پرده جریان اصلاحات در حال اتخاذ است و کرباسچی با توجه به آنها آلارم داده است؟

بله ، به هرجهت این اتفاقات و تصمیم گیری های پشت پرده وجود دارد. من بر مبنای نشانه های همین تصمیمات گفته بودم که از عارف عبور می کنند. حتی اگر دقت کنید گفتمان نیروهای داخل مجلس نیز از همین واقعیت حکایت می کند و عبور از عارف اجتناب ناپذیر است.

*انتخابات هیات رئیسه مجلس و رای عارف اما این تصور را ایجاد کرد که مساله عبور از عارف جدی نیست. چه اتفاقی افتاد که موقعیت عارف در جریان اصلاحات یک بار دیگر متزلزل شد؟

آقای دکتر عارف سیاسی باز و سیاسی کار نیست. برداشت من به عنوان فردی که در حال بررسی نگاه های مختلف است، این است که با عارف نیز در آن جریان بازی کردند و حتی کسانی که رای دادند هم مورد بازی قرار گرفتند. برخی مهره شدند و برخی دیگر صحنه گردانی کردند.

*اگر بازی بود، هدف از این بازی چه بوده است؟

این که امروز از عارف عبور کنند. این یک برنامه از پیش تعیین شده بود . من قبول ندارم که این اظهار نظر کرباسچی نظر شخصی و بدون مبنا باشد.

*به نظر شما جایگزین عارف همان عبدالله نوری است که کرباسچی می گوید یا می تواند فرد دیگری باشد؟

اصلاح طلبان به دنبال چهره های تندرو هستند.عبدالله نوری از جنس نیرویها تندرو اصلاح طلب است و آن ها علاقه مند هستند که از چنین چهره های استفاده کنند و خواسته های خود را با ادبیات عبدالله نوری پیگیری کنند.

*چرا اصلاح طلبان در شرایط فعلی کشور به سوی استفاده از نیروهای تندرو بروند؟ چه چیزی در فضای سیاسی کشور تغییر کرده که آن ها از میانه روی و اعتدال دور شده و به سوی تندروی بروند؟

ادعای اصلاح طلبان این بود که دولت فعلی برگرفته از حمایت های آنان بود و امروز به این نتیجه رسیدند که منویات آن ها محقق نمی شود. برای بهم زدن بازی سیاسی می خواهند به واسطه نیروهای گذشته خود به سمت سبک جدید بازی سیاسی روی آورند و فضای فکری جامعه را به سمت و سویی دیگری ببرند و بگویند که ما در عین حال که از آرام بودن فاصله نگرفتیم، می خواهیم گفتمان مستقیم و اثربخش استفاده کنیم و نیرویی مثل عبدلله نوری را می خواهیم که سوابق اجرایی او بین است و گفتمان و موضع گیری های او نیز می تواند فاکتوری برای انتخاب او باشد. ضمن اینکه شاید بگویند نوری نیروی معتدلی است اما در واقع می خواهند توجیه کنند.
به نظر من حتی اگر گزینه آن ها عبدالله نوری نباشد، فردی شاید او است. شاید هم برای تست قضیه از او نام می برند و می خواهند در فرصت دیگری یک فرد دیگر را معرفی کنند. بر همین اساس معتقد هستم این ها اتفاق نیست و یک فرایند تعریف شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید