۵ خبر مثبت برای تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

    کد خبر :311382

روز گذشته روند قیمت سکه و ارز کاهشی شد که احتمالاً ناشی از پنج خبر عمده بود. این خبر‌ها کاهش قیمت طلا و ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، جدی شدن طرح مقابله مالیاتی با سوداگران، سخنان رئیس قوه قضائیه درباره جدیت در برخورد با اخلالگران اقتصادی، تلاش برای یافتن راه عرضه ارز‌های پتروشیمی با قیمت بالاتر در بورس و اعلام ذخایر ارزی خارج از کشور بود.
روزنامه جوان نوشته است :رویترز طی گزارشی با اشاره به ذخایر ارزی ۱۱۲میلیارد دلاری ایران و تراز حساب‌های جاری مثبت نوشت: این ارقام نشان می‌دهد احتمالاً ایران تحریم‌ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت‌های خارجی پشت سر خواهد گذاشت.
به گزارش رویترز، در حالی که دو روز پیش تهران شاهد تجمعاتی در اعتراض به افت بی‌سابقه ارزش ریال بود، دولت ایران واردات بیش از هزارو ۳۰۰ قلم کالا را ممنوع کرده و اقتصاد خود را برای مقاومت در برابر تحریم‌های امریکا آماده می‌کند. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دستور ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا را صادر کرده که امکان تولید این کالا‌ها در داخل کشور وجود دارد. از جمله این کالا‌ها می‌توان به لوازم خانگی، محصولات نساجی، کفش و محصولات چرمی و همچنین مبلمان، تولیدات درمانی و برخی ماشین‌آلات اشاره کرد.
صدور این دستور نشان می‌دهد تهدید امریکا به وضع تحریم‌های جدید، تهران را وادار به اجرایی کردن «اقتصاد مقاومتی» کرده که هدف از آن حفاظت از منابع ارزی کشور و خودکفایی در تولید بسیاری از کالاهاست.
ریال ایران تحت فشار شدید تهدید ناشی از تحریم‌های امریکا قرار دارد. به گفته رسانه‌های داخلی ایران، ارزش هر دلار امریکا که سال گذشته ۴۲ هزار و ۸۹۰ ریال بود، در روز دوشنبه تا رقم ۸۷ هزار ریال بالا رفته بود. به گزارش «جوان» روز گذشته دلار تا زیر قیمت ۸ هزار تومان هم خود را رساند که مجدداً به بالای ۸ هزار تومان رسید.
به گزارش رویترز، عمادی اقتصاددان ایرانی که ریاست بخش تحلیل ریسک انرژی مؤسسه بتاماتریکس لندن را بر عهده دارد، گفت: تهدید ناشی از تحریم‌ها، در حال تقویت علاقه‌مندی دولت ایران به کنترل بیشتر اقتصاد کشور است. وی افزود: «طی ماه‌های آینده، ما شاهد مداخله بیشتر دولت در اقتصاد کشور خواهیم بود.»
بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، دولت ایران ۱۱۲ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با مازاد حساب جاری مواجه است. این ارقام نشان می‌دهد احتمالاً ایران تحریم‌ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت‌های خارجی پشت سر خواهد گذاشت.
کاهش قیمت طلا ادامه دارد،
اما خبر دوم که برای بازار طلا خوشایند بود احتمال ادامه‌دار بودن روند کاهشی قیمت طلا در بازار‌های جهانی بود. قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه در برابر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره امریکا کاهش یافت.
با این همه، ضعیف‌شدن ارزش دلار و تشدید تنش‌های تجاری میان امریکا و سایر اقتصاد‌های بزرگ از افت بیشتر قیمت این فلز ارزشمند جلوگیری کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز سنگاپور ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۴/۱۲۶۴ دلار رسید که فاصله چندانی با رکورد ۸۴/۱۲۶۰ دلار در هفته گذشته که پایین‌ترین قیمت شش ماه اخیر بوده است، نداشت.
در بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۲/۰ درصد کاهش یافت و به هزارو ۲۶۶ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۸۰/۱ دلار یا ۱/۰ درصد کاهش، در ۹۰/۱۲۶۸ دلار بسته شده بود. به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone، افزایش تنش‌های تجاری باید به طلا کمک می‌کرد، اما اتفاق چندانی نیفتاد. در عوض به نظر می‌رسد نگرانی نسبت به افزایش نرخ‌های بهره به خصوص در امریکا همچنان به جذابیت طلا لطمه می‌زند.
طلا به افزایش نرخ‌های بهره امریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر از جذابیت طلا به عنوان یک دارایی بدون بازده کم می‌کند.
در این بین، دلار در معاملات آسیایی روز سه‌شنبه در برابر ین کاهش یافت و نزدیک پایین‌ترین قیمت دو هفته گذشته ایستاد، زیرا نگرانی‌ها نسبت به تشدید جنگ تجاری میان امریکا و شرکای بزرگ این کشور به ریسک‌پذیری در بازار لطمه زده است.
پس از دو هفته افزایش، سرانجام در معاملات دیروز بورس‌های آسیایی ارزش دلار در برابر ین کاهش یافت که دلیل اصلی آن افزایش تنش‌های تجاری امریکا با شرکای تجاری‌اش عنوان شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فعالان بازار پیغام‌های متناقضی از موضع واشنگتن دریافت کرده‌اند. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا دیروز اعلام کرده بود محدودیت‌های جدید تنها منحصر به چین نخواهد بود و در خصوص تمامی کشور‌ها اعمال خواهد شد.
هر دلار در معاملات دیروز با ۳/۰ درصد کاهش به ۴۳/۱۰۹ ین رسید تا در پایین‌ترین سطح خود طی دو هفته اخیر قرار گیرد. شاخص دلار که ارزش دلار در برابر سبدی از ارز‌های مهم جهانی را اندازه می‌گیرد به ۱۹۱/۹۴ واحد رسید. تنش‌های تجاری بین چین و امریکا یوان را هم به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار طی شش ماه اخیر سوق داده است.
هر یورو به دنبال بهبود چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو و اطمینان مقامات ایتالیا به ترک نکردن منطقه یورو با ۱/۰ درصد افزایش به ۱۷۱۷/۱ دلار رسید.
همچنین کرباسیان اگر چه با اظهار نظر خود نشان داد هنوز در قبال ارز بازار آزاد برنامه جدیدی وجود ندارد، اما به دنبال مکانیسمی برای عرضه ارز‌های پتروشیمی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اینکه درباره بازار ثانویه ارز هنوز تصمیمی گرفته نشده است به عرضه ارز صادراتی در بورس تهران اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند بلکه می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند.
کرباسیان همچنین از افزایش صادرات خبر داد و گفت: در سه ماهه اول امسال واردات ۱۱میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته ۷/۲ درصد کاهش یافته و صادرات هم ۱۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.
سکه و دلار در مسیر کاهشی
روز سه‌شنبه دلار و سکه کاهش قیمت را تجربه کردند تا از سطوح حساس روانی فاصله بیشتری بگیرند. در چهارمین روز هفته، دلار در بازار غیررسمی توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و با پایین آمدن از سطح ۸هزار و ۵۰۰ تومان، به مرز ۸ هزار تومانی نزدیک‌تر شد.
همسو با نزول قیمت دلار، در بازار سکه نیز قیمت‌ها رویه کاهشی به خود گرفتند. روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی ۴۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید