۶۰ درصد ثبت اختراع ها در ایران تایید می شوند

    کد خبر :311119

جایگاه کشورمان در زمینه ثبت اختراع در جهان در کمیسیون نخبگان بررسی شد براساس آن در ایران ۶۰ درصد از درخواست ‌های ثبت پتنت تأیید، ۱۵درصد مردود و ۲۵درصد از طرف درخواست کننده پس گرفته می شود.

به گزارش بازتاب به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۳ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ادامه بررسی ‌های کمیسیون پیرامون تحقق اهداف شعار سال گزارشی تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی در حوزه آموزش عالی» ارائه شد.

در این گزارش ضمن طرح وظائف اصلی دانشگاه در قالب تربیت نیروی انسانی و تحقیقات علمی با هدف حل مشکلات جامعه و ضمن تأکید بر جایگاه ثبت پتنت و اهمیت آن در جهت توسعه حمایت از کالای ایرانی، ده شرکت دارای رتبه در زمینه ارائه پتنت در سال ‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۴ و پنج دانشگاه برتر جهان در شاخص تعداد پتنت ارائه شده معرفی شدند.

در ادامه این گزارش همچنین درخواست‌های ثبت پتنت در جهان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ طی نموداری ارائه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این نمودار تحلیل شد.

همچنین با اشاره به این موضوع ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۶ جهانی را ثبت پتنت به دست آورده این موضوع نیز مورد اشاره قرار گفت که طبق آمار سازمان جهانی مالکیت فکری کشورمان در تعداد درخواست های ثبت پتنت در ۱۶ سال اخیر (۲۰۰۰/۲۰۱۶) از سرعت شگفت انگیزی برخوردار بوده و پس از چین در رتبه دوم جهان قرار دارد.

همچنین در مقایسه ‌ای که از روند ثبت پتنت در کشورمان با آمریکا صورت گرفته شد مشخص شد در ایران ۶۰ درصد از درخواست ‌های ثبت پتنت تأیید، ۱۵درصد مردود و ۲۵درصد از طرف درخواست کننده پس گرفته یا فراموش می شود و حال آنکه در آمریکا تنها ۳۳ درصد از پتنت ها تأیید، ۵۲ درصد مردود و ۱۵ درصد پس گرفته یا فراموش می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید