آب کم شده، اما ریال و دلار ما کم نشده؛ از دوستان مقداری توقع بیشتر از وضعیت فعلی است؛ هیچ دولت و نظامی بدون امید و اعتماد موفق نیست

    کد خبر :311111

رئیس‌جمهور تأکید کرد: با شرایط کنونی کشور و با بدخواهانی که داشته و داریم امروز وحدت و اتحاد و همدلی و هم‌سخنی و هم‌نوایی ما از همیشه باید بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس سران عنوان کرد: ملت دوران دفاع مقدس، هشت سال در برابر توطئه بیگانه ایستادگی و این توطئه‌ها را خنثی کرد و به محض اتمام آنها سازندگی در کشور آغاز و به دنبال آن توطئه‌های جدیدی علیه نظام و کشور ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: تحریم نفتی دوران کلینتون و سرمایه‌گذاری‌ها در ایران در دوران سازندگی است و مردم بعد از سال‌ها جنگ می‌خواهند به آرامش برسند و به محض عبور از توطئه‌ها دشمن توطئه جدیدی آغاز کرد. ما در ماجرای ائتلاف علیه عراق و به اصطلاح خودشان آزادسازی کویت، یکی از توطئه‌ها ورود ایران به جنگ بود.

روحانی ادامه داد: یادتان نرفته که عده‌ای ایراد می‌گرفتند، چرا خالد بن ولید را در بغداد تنها گذاشتید و چرا وارد جنگ با آمریکا نمی‌شوید. اگر آگاهی نظام و اعلام بی‌طرفی ایران نبود، ما وارد جنگی بزرگ شده بودیم. مردم و مسئولین و رهبر ما در آن زمان با هوشیاری از این مسأله عبور کرده و من در اینجا فرصت ندارم همه توطئه‌ها را بازگو کنم.

زمانی که ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت، موضوع القاعده و ۱۱ سپتامبر پیش آمد؛ این به آن معناست که می‌خواستند بگویند تروریسم جهانی از کجا نشأت می‌گیرد، اما باز هم هشیاری مردم ما توطئه‌های دشمن را بی‌اثر کرد. جنگ بر افغانستان تحمیل شد و در پی آن بودند که ببینند دفعه بعد نوبت جنگ با چه کشوری است. بین ایران و عراق مردد بودند که در نهایت به عراق حمله شد اما بعد از آن توطئه جدیدی مطرح شد و پرونده هسته‌ای را بیان و گروه‌های بی‌شماری را علیه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مطرح کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه چیز برای اینکه در تابستان و پاییز ۸۸ و پرونده ما را به شورای عالی امنیت ببرند و توطئه‌های جدیدی را آغاز کنند و ایران را وارد جنگ جدید کنند آماده بود اما باز هم هشیاری ملت توطئه‌ها را نابود کرد.

وی ادامه داد: تاریخ بخوانید و ببینید که تفاوت سخن گفتن آ‌مریکا و دیگر کشورها از ایران به چه صورت است. چگونه ما را در مقطعی که ملت در حال پیشرفت بود درگیر توطئه کردند و لحظه‌ای رها نکردند ما را به شورای عالی امنیت بردند و بالاخره تحریم‌های اعمال کردند.

روحانی با تأکید بر اینکه هدف دشمن از سال ۵۷ تا به امروز پایان انقلاب بوده است، گفت: استکبار و صهیونیزم جهانی وجود ایران اسلامی قوی را تهدیدی خطرناک برای اهداف خود می‌بیند و با این تهدید بزرگ مقابله می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز با شرایطی که کشور با آن مواجه است و همچنین بدخواهی‌هایی که همواره وجود داشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز افزایش یافته، وحدت، اتحاد، یکپارچگی، همدلی و هم‌نوایی باید از همیشه بیشتر باشد.

وی همچنین با اشاره به روند دشمنی‌های استکبار جهانی و صهیونیسم علیه ایران طی 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با برشمردن موضوعاتی از جمله هشت سال دفاع مقدس، اعمال تحریم‌های نفتی، تلاش برای معرفی کردن جمهوری اسلامی به عنوان مخل امنیت جهانی و نیز پرونده هسته‌ای ایران، اظهار کرد: هرگاه ملت ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت، دشمنان توطئه جدیدی علیه ما آغاز کردند اما در همه این موارد ملت، رهبری و مسئولان کشور توانستند با هشیاری توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

روحانی با اشاره به تلاش آمریکا و استکبار جهانی برای معرفی کردن پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یک پرونده امنیتی در دنیا، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر همه دعوا بر سر این بود که آیا پرونده هسته‌ای ایران امنیتی است یا اینکه پرونده‌ای مبتنی بر فناوری و اقتصاد است. در این دعوا آمریکا و هم‌پیمانان او می‌خواستند بگویند پرونده هسته‌ای ایران پرونده‌ای امنیتی است و ادامه این مسیر برای ایران از دیدگاه قوانین بین‌المللی نامشروع است. آنها به دنبال امنیت‌زایی برای فناوری هسته‌ای ایران و مشروعیت‌زدایی از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما بودند اما ملت، رهبری و مسئولان در برابر این توطئه نیز به پیروزی رسیدند.

وی تأکید کرد: ما در دنیا این را به کرسی نشاندیم که پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرونده‌ای امنیتی نیست و ما صلح و آرامش جهانی را تهدید نمی‌کنیم، ما به دنیا گفتیم که جایگاه ما ذیل فصل هفت سازمان ملل متحد نیست.

رئیس‌جمهوری با اشاره به قطعنامه 2231 سازمان ملل درباره فعالیت هسته‌ای ایران، گفت: امروز پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرونده‌ای امنیتی در دنیا نیست بلکه بر اساس آنچه در قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد آمده، برای اولین بار شورای امنیت سازمان ملل به ایران حق غنی‌سازی داده است؛ هرچند همه کشورها این حق را دارند شورای امنیت به جز ایران برای هیچ کشوری بر این حق تصریح نکرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تحریم‌های ظالمانه بر ما تحمیل کرده بودند اما ما توانستیم آنها را لغو کنیم و همان قطعنامه 2231 نیز دیگر تحریم‌های هسته‌ای را به رسمیت نمی‌شناسد. آنچه امروز در برابر ما قرار گرفته است، تحریم‌ یکجانبه آمریکاست که می‌خواهد آنها را فراسرزمینی کند.

وی گفت: از سال 94 که شرایط جدیدی ایجاد شد و ما از یک پیچ خطرناک عبور کردیم، توانستیم تولید و فروش نفت‌مان در اوپک و حق ملت در تجارت با دنیا را باز پس بگیریم و کشورهای بزرگ را برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کنیم اما این پیروزی و موفقیت‌ها از روز نخست خوشایند صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نبود.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه آمریکا و صهیونیسم همواره دشمنان جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، خاطرنشان کرد: بعد از سال 94 تمام تلاش آمریکا و صهیونیسم بر این بود که توافق هسته‌ای شکسته شود. ترامپ روی کار آمد اما بیش از یک سال صبر کرد تا ایران از برجام خارج شود.

رئیس جمهوری در بخش‌های دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به وجود کم آبی در کشور اظهار کرد: هرچند آب در کشور کم شده، ریال و دلار ما کم نشده است. دولت برای موضوع آب فکر و برنامه ریزی کرده است، در این زمینه در جریان آخرین جلسه هیأت دولت هزار میلیارد تومان پول برای روستاها و شهرهایی که تابستان امسال در مضیقه آبی قرار دارند، اختصاص داد.

وی تصریح کرد: در هیچ شرایطی حتی بدترین شرایطی که دشمنان بخواهند برای ما پیش بیاورند، مردم در نیازمندی‌های ضروری روزمره خود از جمله مواد غذایی مشکل نخواهند داشت. ما در بسیاری از موارد مانند گندم، شکر و روغن اصلا نیازی به واردات نداریم و به همه مردم در این زمینه اطمینان می دهیم.

روحانی همچنین با اشاره به وضعیت بازار ارز و رفتارهای برخی که به گفته وی در کوچه پس کوچه‌های شهر بازار ارز ایجاد می‌کنند، اعلام کرد: برای زندگی عادی مردم ارز رسمی کشور حتما کافی خواهد بود.

رئیس جمهوری با طرح این پرسش چرا مردم را نگران می کنید، افزود: ممکن است زمانی این نگرانی را رسانه‌های دشمن ایجاد می کنند که کار آنها همین است و اگر این کار را نکنند به آرمان‌های خیانت آلود خود پشت کرده اند و اگر در فضای مجازی ببینم عده‌ای در برابر انقلاب هستند باید بگویم که کار آنها نیز همان است. اما از دوستان مقداری توقع بیشتر از وضعیت فعلی است. رسانه‌ها فرهیختگان، اساتید، خطابا، تریبون‌داران، مجلس و مسئولان ما همه باید دست به دست هم بدهیم.

وی تأکید کرد:‌ من اطمینان می دهم که اگر بتوانیم دو سرمایه امید به آینده و اعتماد را حفظ کنیم از همه مشکلات عبور خواهیم کرد. آمریکا و دشمنان ما قادر نخواهند بود ما را به زانو دربیاورند و ما با روحیه بالا در کنار ملت بزرگ خود از مشکلات عبور خواهیم کرد. در این شرایط اولویت‌ها باید مقداری بیشتر شود. نباید بگذاریم در فضای کشور هیچ کس و هیچ تریبونی برای تخریب و تهمت و افترا و دروغ، حاشیه امن داشته باشد. اگر می خواهیم نظام را حفظ کنیم این وظیفه ماست.

رئیس جمهوری با بیان اینکه انتقاد آزاد است و همه باید از آن استقبال کنند، افزود: تخریب،‌ دروغ و افترا، تهمت، سوء ظن و سیاه نمایی هیچ گاه خوب نیست و گناه امروز آن از همیشه بیشتر است، چون امروز آثار خطرناک‌تری دارد. در این زمینه دستگاه‌های فرهنگی، قانون‌گذاری و قضایی باید در کنار یک دیگر قرار بگیرند.

روحانی با انتقاد از تلاش برخی برای کاستن اعتماد نسبت به همدیگر و مسئولان نظام گفت: قضات عالی رتبه کشور به عنوان کسانی که بار سنگینی برای عدالت بر دوش دارند، باید همیشه پرچم عدالت را به اهتزاز دربیاورند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در تمام زمینه‌ها پیروزی ملت ایران در سایه امید و اعتماد بوده است، تصریح کرد: هیچ دولت و نظامی بدون امید و اعتماد موفق نیست. در سال‌های اولیه دولت یازدهم اعتماد باعث شد در جامعه آرامش حاکم شود، چون مردم بدون اینکه کار خاصی انجام دهیم امیدوار شوند. عمل و نحوه بیان و نگاه نسبت به مسائل مهم است و همه ارکان نظام تحت رهبری انقلاب باید از انسجام برخوردار باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید