مرگ تک شاخ؛ استارت‌آپ بریتانیایی چگونه سقوط کرد

    کد خبر :310936

فوریه سال ۲۰۱۶ آغاز مسیری تازه برای این استارت‌آپ موفق بود. POWA در فوریه سال ۲۰۱۶ ناگهان سقوط را تجربه کرد و آنچه در ماه‌ها توانسته بود کسب کند، به یک باره از دست رفت. سقوط این استارت‌آپ سوالات و تردیدهای جدی را برای فین‌تک‌های فعال در لندن مطرح کرد.

محسن حسینی: روزگاری نه‌چندان دور استارت‌آپ موفقی در بریتانیا ظهور کرد. این استارت‌آپ در فاصله‌ای کوتاه و با ارزشی معادل یک میلیارد دلار به «یونیکورن» دنیای استارت‌آپ‌ها تبدیل شد. دن واگنر، پایه‌گذار این استارت‌آپ مدعی است که در سال ۲۰۱۵ ارزش کمپانی تحت مدیریتش به بیش از ۲ میلیارد دلار نیز می‌رسید. او در همان سال با طرف چینی قرار دادی امضا کرد تا از پتانسیل‌های موجود بهره‌برداری کند.

به گزارش‌ بازتاب، فوریه سال ۲۰۱۶ آغاز مسیری تازه برای این استارت‌آپ موفق بود. POWA در فوریه سال ۲۰۱۶ ناگهان سقوط را تجربه کرد و آنچه در ماه‌ها توانسته بود کسب کند، به یک باره از دست رفت. سقوط این استارت‌آپ سوالات و تردیدهای جدی را برای فین‌تک‌های فعال در لندن مطرح کرد. بعد از این اتفاق بسیاری از افرادی که در لندن در حوزه تجارت و فناوری همراه فعال بودند نسبت به ادامه کارشان مردد بودند.

کسانی که قصد داشتند از شغل‌های تجارت موبایلی انصراف دهند گفته بودند که POWA نمونه‌ای روشن از اینده این دست استارت‌آپ‌ها است. POWA نمونه‌ای از شرکتی بود که استراتژی مشخص برای رسیدن به اهدافش نداشت و از سوی دیگر نیز مدیریت در این کمپانی منجر به هدایت کارکنان به سمت اهداف نمی‌شد. POWA نسبت به آنچه دنبال می‌کرد، مدعی بود و نکاهش به نقدینگی بی‌پروا بود.
غوغاسالاری استارت‌آپ بریتانیایی

در دو سال گذشته کمپانی POWA تلاش کرده بود فناوری جدیدی را به بازار معرفی کند. POWA Tag نام این فناوری بود که به کاربران اجازه می‌داد با اسکن کردن کد تبلیغاتی موجود در آگهی‌های بازگانی، معابر عمومی، رسانه و هر جای دیگری، امکان خرید با گوشی هوشمند را داشته باشند. به دنبال این فناوری POWA اعلام کرد هزار و دویست کسب و کار جدید برای استفاده از سرویس جدید ثبت نام کرده‌اند.

برخلاف تبلیغات و پروپاگاندای انجام شده پیرامون سرویس جدید، رسانه‌های مهم در جهان فناوری فریب نخوردند. POWA به دلیل قرارداد جدید و جذب سرمایه‌های بیشتر اعلام کرده بود که نام‌های بزرگ فناوری در جهان از POWA Tag استفاده می‌کنند. اما پس از سقوط این استارت‌آپ مشخص شد هیچ‌کدام از نام‌های ذکر شده قرارداد رسمی با POWA امضا نکرده بودند و وعده‌های همکاری، هیچ تعهدی برای آنها ایجاد نکرده بود. یکی از کارشناسان ارشد این کمپانی، بعد از پایان کار POWA فاش کرد که با هر بار دریافت نامه‌های وعده همکاری از سوی شرکت‌ها و برندهای نامدار، کارشناسان فروش کم‌تجربه، پاداش‌های چندهزار پوندی دریافت می‌کردند.

واگنر، مدیرعامل POWA که همیشه درباره موفقیت‌های ساختار تحت مدیریتش اغراق می‌کرد گفته بود که POWA روزی از گوگل و فیس‌بوک بزرگ‌تر خواهد شد. اما به گفته کسانی که تا پای قرارداد با واگنر پیش رفتند، POWA پولی در بساط نداشت.

شب کریسمس سال ۲۰۱۶ POWA موفقیتی بزرگ به دست آورد و توانست به بازار بزرگ چین دست پیدا کند. البته این موضوع از سوی مدیران کمپانی مطرح شد و با توجه به اتفاقات هفته‌های آینده مشخص شد که سودی برای این کمپانی نداشت.

ورود این کمپانی به بازار چین با هیاهوهای زیادی همراه بود. در راس این سر و صداها واگنر قرار داشت. ادعاهای آنها در نهایت موجب خشم نمایندگان چین شده و قرارداد پیش از اجرا ملغی شد. کارشناسان حوزه آی‌تی از این اتفاق به عنوان ناکامی واگنر در شکار برای جلب سرمایه‌ یاد می‌کنند. ناکامی که در نهایت به مرگ «تک شاخ» ختم شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید