تورم بالاتری را پیش رو داریم

    کد خبر :310831

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌گوید: قطعا نرخ تورم افزایش می‌یابد. اثر کامل رشد نقدینگی به طور کامل تخلیه نشده و با وجود رشد بالای آن طی چند سال اخیر انتظار می‌رود نقدینگی هنوز هم جا دارد قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

فریبا تاجدینی: در پی اتفاقات اخیر در اقتصاد کشور، اعلام تورم نقطه‌ای دو رقمی در خرداد ماه سال جاری از سوی مرکز آمار و رشد مستمر قیمت دلار در بازار آزاد نگرانی‎های مردم افزایش پیدا کرده است. آیا افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند کمکی به حل مسئله نقدینگی سرگردان در ایران کند؟

تیمور رحمانی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، با ارائه توضیحاتی در خصوص اینکه چرا نرخ سود بانکی نمی‌تواند نقدینگی سرگردان موجود در جامعه را به سمت خود جذب کند می‌گوید: طی سال‌‌های اخیر بالا بودن نرخ سود علت بسیاری از اتفاق‌هایی است که امروزه شاهد آن هستیم، پس افزایش نرخ سود بانکی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به نرخ تورم خرداد ماه سال جاری ادامه می‌دهد: نرخ تورم دو رقمی که در خرداد ماه امسال شاهد آن بودیم قابل پیش‌بینی بود و من در سال گذشته با انتشار چند مقاله روند جهشی شدن نرخ تورم و افزایش نرخ ارز در آینده را پیش بینی کرده بودم.

رحمانی می‌افزاید: دولت نباید اجازه می‌داد نقدینگی تا این حد افزایش یابد، اما در حال حاضر با توجه به میزان نقدینگی موجود در جامعه قطعا شاهد تاثیر بیش از پیش آن خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: هنوز نقدینگی از بانک‌ها خارج نشده بلکه فقط سیال شده است، به این معنی که افراد نمی‌خواهند سپرده بلندمدت نگهداری کنند. اما حتی اگر این نقدینگی سرگردان هم وارد بانک شود تاثیر مثبتی بر وضعیت کنونی اقتصاد ما ندارد، در شرایطی که بسیاری از بانک‌ها ورشکسته شده‌اند، بانک تنها در صورتی سپرده بلندمدت نگهداری می‌کند که بخواهد تسهیلات پرداخت کند، اما با این نرخ سودهای بالا، کسب‌وکارها چگونه می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند در حالی که توانایی بازپرداخت آن را ندارند. پس بانک نرخ سود را افزایش دهد درحالی که نتواند از آن استفاده کند، چه کمکی به حل مسئله خواهد کرد؟

رحمانی در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز در خصوص اینکه آیا نرخ تورم در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت پاسخ می‌دهد: قطعا نرخ تورم افزایش می‌یابد. اثر کامل رشد نقدینگی به طور کامل تخلیه نشده و با وجود رشد بالای آن طی چند سال اخیر انتظار می‌رود نقدینگی هنوز هم جا دارد قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. رشد نقدینگی تاکنون بر روی نرخ ارز، طلا و تا حدی مسکن اثر گذاشته و خواهد داشت، ولی اثر آن بر روی کالا و خدمات هنوز به طور کامل رخ نداده است و در آینده‌ای نزدیک کم کم شاهد آن خواهیم بود.

وی در پایان سخنانش بر این موضوع تاکید می‌کند: آنچه که مشخص می‌کند چه اتفاقی در اقتصاد در حال رخ دادن است تورم نقطه‌ای است نه تورم ۱۲ ماهه. این تورم نقطه‌ای است که شرایط واقعی اقتصاد را نمایان می‌سازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید