آیا معامله تسليحاتي صد و ده ميليارد دلاري آمريکا با عربستان خبري جعلي است؟!

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۰۴
    کد خبر :31080

پايگاه اينترنتي انديشکده بروکينگز نوشت: قرارداد تسليحاتي صد و ده ميليارد دلاري آمريکا با عربستان که مقامات آمريکايي در طول سفر دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور به رياض آن را اعلام کرده بودند، خبري جعلي است و هيچ معامله اي وجود ندارد.
پايگاه اينترنتي اين انديشکده (يکي از سه انديشکده‌ برتر و تاثيرگذار آمريکايي که مقر آن در واشنگتن است) در گزارشي به قلم «بروس رايدل» نوشت: ماه گذشته، رئيس جمهور ترامپ به عربستان سعودي سفر کرد و دولت وي اعلام کرد که وي يک قرارداده 110 ميليارد دلاري با کشور پادشاهي عربستان انجام داده است. اما تنها مشکلي که وجود دارد اين است که هيچ قراردادي در کار نيست و اين اخبار جعلي بودند.
موسسه بروکينگز در ادامه گزارش داد که از شرکتهاي دفاعي و کنگره آمريکا در اين زمينه تحقيق و پرس و جو کرده و همه آنها يک چيز را گفته‌ اند و آن اينکه هيچ معامله 110 ميليارد دلاري وجود ندارد. در عوض، فقط يک سري نامه و حرف از علاقه و قصد خريد مطرح شده است اما هيچ قراردادي رسما وجود ندارد. بسياري از آنها پيشنهاداتي هستند که صنايع دفاع آمريکا فکر مي کند که عربستان روزي علاقه مند به خريد آن خواهد بود اماتا کنون هيچ گزارشي به سنا براي بررسي ارائه نشده است.
به گزارش آریا،آژانس دفاع، امنيت و همکاري آمريکا- بازوي فروش تسليحات پنتاگون- اين تلاشها را «فروش در نظر گرفته شده» ناميده است. هيچيک از قراردادهايي که تاکنون برملا شده اند، جديد نيستند و همه اين قراردادها در دوره باراک اوباما (رئيس جمهور سابق آمريکا) شروع شده است. به عنوان مثال طرحي براي فروش 4 ناوشکن به نيروي دريايي سلطنتي سعودي مطرح شده است. اين طرح اولين بار در سال 2015 ميلادي (1394) توسط وزارت خارجه (دولت اوباما) گزارش شده بود. قراردادي بعد از آن امضا نشد. مورد بعدي مسئله سامانه دفاع موشکي «تاد» است که آمريکا اخيرا در کره جنوبي مستقر کرده است. عربستان سالهاست که علاقه خود را براي خريد اين سامانه ابراز کرده است اما تاکنون قراردادي نهايي نشده است. اوباما در نشست کمپ ديويد در سال 2015 ميلادي (1394) فروش اين سامانه را تصويب کرده بود.
در ادامه اين گزارش آمده است: مسئله ديگر نيز قرارداد فروش 150 بالگرد بلک هاوک است که عربستان آن را در ليست علاقمنديهاي خريد خود قرار داده است. باز هم اين اخبار قديمي است و مربوط به دولت قبل است. آنچه که سعودي ها و دولت آمريکا انجام داده اند، تنها کنار هم قرار دادن يک بسته از فهرست علاقه مندي هاي عربستان از قراردادهاي احتمالي است که به عنوان يک قرارداد واحد به نظر مي رسند. حتي اعداد و ارقام نيز صحيح نيستند. اين ها خبرهاي ساختگي هستند.
علاوه بر اين، بعيد است که عربستان با توجه به کاهش قيمت نفت و هزينه هاي جنگ يمن که بيش از دو سال به طول انجاميده است، توانايي پرداخت 110 ميليارد دلار را داشته باشد. رئيس جمهور اوباما در طول 8 سال دوره رياست جمهوري خود در مجموع 112 ميليارد دلار سلاح به کشور پادشاهي عربستان فروخت که بيشترين آن در يک معامله عظيم در سال 2012 ميلادي (1391) و با مذاکره «باب گيتز» وزير دفاع وقت انجام گرفت.
گيتز به منظور تلاش براي تصويب اين قرارداد در کنگره آمريکا، همچنين با اسرائيل نيز به منظور غرامت به اسرائيلي ها و حفظ برتري کيفي آنها بر همسايگان عرب خود، براي انجام معامله وارد مذاکره شد. عربستان سعودي از آن زمان در نتيجه کاهش قيمت نفت، براي پرداخت بدهي خود تقلا مي کند. شما مي دانيد که معامله ترامپ زماني واقعي خواهد شد که اسرائيل کار بررسي اينکه آيا اين بسته، برتري کيفي نيروهاي دفاعي اسرائيل را حفظ خواهد کرد يا نه را آغاز کرده باشد. آنچه که به زودي انجام خواهد شد، يک معامله ميليارد دلاري براي مهمات بيشتر براي جنگ در يمن است. نيروي هوايي سلطنتي عربستان براي ادامه بمباران هوايي به فقيرترين کشور جهان عرب نياز به مهمات بيشتري دارد.
پايگاه اينترنتي انديشکده بروکينگز در پايان گزارش خود نوشت: در نهايت، اين معامله تسليحاتي آن چيزي نبود که آنگونه درباره آن تبليغ شد و در واقع کمپين مسلمانان متحد بسيار نگران عليه تروريسم است. در عوض، کشورهاي حوزه خليج (فارس) يکي عليه ديگري قيام کرده اند. عربستان سعودي يک کمپين براي منزوي کردن قطر سازماندهي کرده است. روز گذشته، عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر روابط خود را با قطر قطع کردند. متحدان عربستان مانند مالديو و يمن نيز آنها را همراهي کردند. عربستان سعودي مرز زميني خود را با قطر بسته است. اين اولين نوع از اين دست کشمکش و اختلاف نيست اما ممکن است خطرناک ترين باشد. سعودي ها و متحدان آنها مي خواهند قطر را بخاطر حمايت از اخوان المسلمين، مالکيت شبکه الجزيره و حفظ روابط با ايران مجازات کنند. نتيجه اجلاس رياض به جاي يک جبهه متحد براي مهار ايران، تشديد تنش هاي فرقه اي و سياسي در منطقه مي باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید