عربستان در رده خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای زنان

    کد خبر :310793

یک نظرسنجی انجام شده از سوی بنیاد تامسون رویترز از میان صدها کارشناس مسائل زنان در جهان نشان داد عربستان به رغم آزادی‌هایی که اخیرا به زنان داده در رده خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای زنان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نظرسنجی انجام شده از سوی بنیاد تامسون رویترز از میان حدود ۵۵۰ کارشناس حوزه مسائل زنان، عربستان پنجمین کشور خطرناک جهان برای زنان شناخته شده که البته قبل از این کشور رده‌های اول تا چهارم در اختیار هند، افغانستان،‌ سوریه و سومالی بودند.

همچنین در این نظرسنجی عربستان در رده دوم بدترین کشور از نظر فرصت‌های اقتصادی و سیاست‌های تبعیضی علیه زنان قرار داشته و رده اول این حوزه مربوط به افغانستان بوده است.

در عین حال این نظرسنجی مشخص کرده که کشور هند به دلیل خطر بالای خشونت جنسی و مجبور کردن زنان به کار به عنوان برده خطرناک‌ترین کشور جهان برای زنان شناخته شده است.

افغانستان جنگ زده و سوریه دومین و سومین کشور در رده خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که آمریکا تنها کشور غربی است که در میان ۱۰ کشور اول قرار دارد و هنگامی که پاسخگویان به این پرسش که در کجا زنان بیشترین خطر خشونت جنسی، اذیت و آزار و مجبور شدن به اعمال جنسی را پاسخ دادند مشخص شد که آمریکا به طور مشترک در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

این نظرسنجی تکرار یک نظرسنجی سال ۲۰۱۱ است که براساس آن کارشناسان افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو،‌ پاکستان، هند و سومالی را به عنوان خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای زنان رده بندی کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند اینکه کشور هند به صدر این فهرست راه پیدا کرده نشان می‌دهد که کار کافی برای رفع خطرات پیش‌روی زنان در این کشور آن هم پیش از پنج سال بعد از حادثه وحشتناک تجاوز و قتل یک دختر دانشجو در اتوبوسی در شهر دهلی صورت نگرفته است.

در عین حال افغانستان در چهار پرسش از هفت پرسش مربوط به نگرانی‌های بهداشت و درمان و خشونت‌های مربوط به درگیری بدترین کشور مطرح شده است.

تاثیر جنگ هفت ساله سوریه نیز سبب شده که این کشور در این نظرسنجی به جایگاه سوم برسد و نگرانی‌های اصلی درخصوص زنان در سوریه مربوط به بهداشت و درمان و خشونت‌های جنسی و غیرجنسی بوده است.

همچنین سومالی نیز که در آن بیش از دو دهه جنگ برقرار بوده مجددا یکی از پنج کشور خطرناک اول جهان برای زنان بوده است.

کارشناسان می‌گویند بازداشت اخیر فعالان حقوق زن در عربستان نیز در قرار گرفتن این کشور در جایگاه پنجم تاثیر داشته است.

همچنین این نظرسنجی هند، لیبی و میانمار را خطرناک‌ترین کشورهای جهان از نظر سوءاستفاده قاچاقچیان انسان از زنان، مجبور شدن آنها به ازدواج و کار کردن به عنوان کارگر جنسی دانسته است.

در این حوزه نیجریه و روسیه به طور مشترک در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

این در حالی است که قاچاقچیان انسان با انواع تاکتیک‌ها اعم از مراکز بازداشت در لیبی، نفرین‌های کشیش‌ها در نیجریه، مرزهای ناهموار در میانمار و سوءاستفاده از بابت روادید برای مسابقات جام جهانی روسیه استفاده کرده‌اند تا زنان و دختران را هدف قرار داده و به تله بیندازند.

در حالی که برآورد شده قاچاق انسان بر ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته و سود سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری برای قاچاقچیان دارد، سازمان ملل و یک گروه حقوق بشری اعلام کردند که از هر ۱۰ قربانی قاچاق انسان هفت نفر زن و دختر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید