آمار تکان دهنده ای که ناخواسته توسط دولت منتشر شد/ سالیانه «۲۷۰میلیون متر مکعب» فاضلاب به کارون سرازیر می شود! +سند

مصوبه ای در دولت که با هدف کمک به مردم خوزستان تهیه شده، از سرازیر شدن سالیانه ۲۷۰میلیون متر مکعب فاضلاب خام به کارون پرده برداشته است.

ورود فاضلاب شهرهای خوزستان به کارون، سابقه ای بیست و چند ساله دارد؛ فاجعه ای زیست محیطی که سلامت مردم خوزستان و محیط زیست را به صورت مستقیم در تیر رس قرار داده و سالیانه میلیون ها متر مکعب فاضلاب را به جان محیط زیست می اندازد. از فاضلاب شهری گرفته تا فاضلاب های بیمارستانی و فاضلاب کشتارگاهها و غسالخانه ها که هریک آسیب و خطرات بسیاری برای محیط زیست و مردم خوزستان به همراه دارد. البته این، فارغ از ورود پساب های نیشکری است که راه به کارون می یابند و سلامت مردم را به چالش می کشند.

جدیدترین آمارها اما حکایت از ورود نزدیک به ۲۷۰میلیون متر مکعب فاضلاب خام از شهر اهواز و ۱۶شهر اصلی خوزستان در هر سال به رودخانه کارون دارد. آماری که با اندکی تامل در یکی از مصوبات دولت به دست می آید و از اوضاع نابسامان محیط زیست و آلودگی آب مصرفی مردم خوزستان حکایت می کند. به گفته براتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ۷۰ درصد از آب شرب و مصرفی شهروندان خوزستان از طریق کارون تامین می‌شود .این رودخانه به علت برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، محلی مناسب برای پرورش انواع آبزیان دریایی است اما مدت زیادی است که به دلیل آلودگی درگیر بحران هایی سخت و غیر قابل جبران شده است.

پیوست مصوبه ۹ فروردین ماه سال ۹۶ دولت

هنوز تعطیلات نوروز به پایان نرسیده بود که هیئت دولت به پیشنهاد وزارت خانه های نیرو، کشور، اقتصاد، نفت، کشاورزی و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه، مصوبه ای را برای ساماندهی به وضعیت آب و فاضلاب و برق استان خوزستان به تصویب رساندند. مصوبه نهم فروردین ماه دولتی ها البته نکات جالب توجهی نیز داشت که با کمی دقت درآن می توان به عمق فاجعه ای پی برد که چندین سال است در منطقه خوزستان و رودخانه بزرگ کارون در حال رخ دادن است.

در این تصمیم مهم که به امضای معاون اول رئیس جمهور نیز رسیده و چند روزی بیشتر از ابلاغ آن نمی گذرد، دولتی ها بدون آنکه در نظر داشته باشند عمق فاجعه در حال رخ دادن و بی توجهی مسئولان اجرایی به پیگیری و جلوگیری از آن را بازگو کنند، با اذغان به فاجعه آمیز بودن وضعیت  بهداشتی آب کارون از آماری پرده برداشته اند که حکایت از  سرازیر شدن سالیانه ۲۷۰میلیون متر مکعب فاضلاب خام به این رودخانه دارد.

 

در بخشی از تصویب نامه شماره ۵۴۱۷۸/۲۰۶۵ دولت، در خصوص اقدامات رفع مشکلات بخش آب و فاضلاب و برق استان خوزستان، بر ایجاد تاسیسات جمع آوری و دفع فاضلاب شهر اهواز تاکید شده است؛ طرحی که قرار است در این مرحله از اجرا ۵۵درصد از جمعیت شهر اهواز یعنی معادل ۵۷۰هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد و با اجرایی شدنش از ورود بیش از ۴۵میلیون متر مکعب فاضلاب خام در سال به رودخانه کارون  جلوگیری کند. با اجرای این طرح اگرچه سالیانه ۴۵میلیون متر مکعب فاضلاب کمتر به کارون سرازیر می شود اما با حسابی سرانگشتی پیداست که در وضعیت فعلی و پیش از اجرای طرح فاضلاب شهری اهواز سالیانه چیزی در حدود ۹۰میلیون متر مکعب از فاضلاب مرکز خوزستان راهی کارون می شود.

همچنین در بخش دیگری از مصوبه هیئت دولت که به دست مشرق رسیده، اجرای طرح فاضلاب در ۱۶شهر اصلی استان خوزستان نیز مورد تاکید قرار گرفته و در طول اجرای آن باید دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، بهبهان، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، رامهرمز، شوش، اندیمشک، ایذه، ماهشهر، بندر امام خمینی و شوشتر به حداقل ۵۰درصد برسد.

البته کارشناسان تدوین کننده طرح مورد تایید دولت، براین موضوع نیز تاکید کرده اند که با اجرای ۵۰درصدی فاضلاب در این ۱۶شهر ، سالیانه تا ۹۰میلیون متر مکعب از ورود فاضلاب خام به کارون جلوگیری خواهد شد. این یعنی در شرایط فعلی سهم این ۱۶شهر در سرازیر کردن فاضلاب خام به کارون سالانه ۱۸۰میلیون متر مکعب است که وقتی با ۹۰میلیون متر مکعب فاضلاب تولیدی شهر اهواز جمع شود رقم سرسام آور سالیانه ۲۷۰میلیون متر مکعب را رقم می زند. با این آمار تکان دهنده و ناخواسته، باید از مسئولان اجرایی به خصوص رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر نیرو و استاندار خوزستان پرسید، نتیجه عملکردتان چه بوده که ماحصل آن ورود جمعا ۲۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب در سال به رودخانه کارون است؟

بروز گرد و غبار طاقت فرسا که ربطش به داعش و گل های بهاری، برای اقناع افکار عمومی کافی نبود را می توان به گردن کشورهای دیگر انداخت و دست روی دست گذاشت، اما ورود فاضلاب و به قول مصوبه دولت “ایجاد برکه های فاضلاب” در خوزستان را می توان دانست و برای رفعش طی ۴ سال گذشته کاری نکرد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید