چاقی برای سلامت مردم تهدید است/برنامه وزارت بهداشت

    کد خبر :310216

رئیس بخش گوارش بیمارستان کودکان مفید، گفت: چاقی زمینه ساز بیماری هایی همچون دیابت زودرس، سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی و اختلالات عضلانی و اسکلتی است.

دکتر علی اکبر سیاری در حاشیه نشست آموزشی با خانواده مراجعین کلینیک تخصصی چاقی در بیمارستان مفید، با اشاره به معضل چاقی کودکان به عنوان یک بیماری جهانی و روند روبه رشد آن، اظهار داشت: تغذیه ناسالم، سبک زندگی غلط، کم تحرکی،عوامل ژنتیکی و در موارد نادر بیماری های خاص از جمله علل تاثیر گذار در بروز چاقی و بیماری های مربوط به آن است که سلامت کودکان را تهدید می کند.

وی گفت: چاقی زمینه ساز بیماری هایی همچون دیابت زودرس، سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی و همینطور اختلالات عضلانی و اسکلتی است و اگر چنانچه در آینده برای درمان و پیشگیری از چاقی برنامه ای نداشته باشیم، چاقی به صورت تهدیدی جدی افزایش پیدا خواهد کرد و سلامت مردم را هدف قرار می دهد.

معاون سابق وزیر بهداشت تاکید کرد: ارتقاء شاخصه های سلامت یکی از ویژگی های جوامع توسعه یافته است، چون ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم نقش مهمی در تغییر رفتار آنان و برخورداری از سبک زندگی سالم دارد بنابراین برنامه ای در دنیا و سازمان جهانی بهداشت مطرح است که به چاقی پایان دهیم.

سیاری در ادامه به برنامه وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با چاقی و اضافه وزن در کشور، تحت عنوان برنامه ایران اکو اشاره کرد و گفت: از مهم ترین اهداف این طرح پایان دادن به چاقی کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: این برنامه دارای ابعاد مختلفی است که از جمله آنها می توان به پیشگیری و کنترل چاقی، معاینات و در گام بعد مراقبت از افراد چاق که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند، اشاره کرد.

این فوق تخصص گوارش اطفال در ادامه موضوع مداخلات جامع محور را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر در درمان و پیشگیری از چاقی مطرح کرد و گفت: قسمتی از اصلاح عادات غذایی مربوط به افراد است؛ همچنین آگاهی آحاد مردم جامعه و تغییر نگرش و اصلاح رفتار های تغذیه ای، تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مطلوب و تشویق کودکان به داشتن تحرک و فعالیت جسمانی نیازمند مداخله رسانه ها، صدا و سیما وشهرداری ها است.

وی افزود: مداخلات جامع محور به معنی اجرای یک برنامه مدون ملی به منظورآگاهی مردم ازنحوه ارائه امکانات ورزشی و درمانی موجود، بایدها و نبایدهای تغذیه ای، نحوه کنترل وزن، شناسایی و پیشگیری از بیماری های مربوط به چاقی، نحوه غربالگری و در ادامه مراقبت های پزشکی و…، است.

سیاری در ادامه از راه اندازی کلینیک فوق تخصصی پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان مفید خبر داد و گفت: درمان، پیشگیری و غربالگری در این مرکز به صورت رایگان انجام می شود و چنانچه کودکان بر اثر چاقی دچار اختلالاتی باشند، توسط تیمی از پزشکان متخصص غدد، ارتوپدی و فوق تخصص قلب و ریه کودکان معاینات و خدمات لازم ارائه می شود.

وی افزود: الگوی پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان باید در قالب کلینیک های درمان چاقی در تمامی شهرستان ها و سیستم های بهداشتی کشور اجرا شود و برای دستیابی به این مهم نقش محوری رسانه ها و آموزش خانواده ها در راستای کنترل وزن و اصلاح عادات غذایی انکار ناپذیراست.

دکتر فرید ایمان زاده رئیس بیمارستان کودکان مفید نیز با اشاره به این مطلب که طی دو دهه گذشته همزمان با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سوء تغذیه (کم وزنی و کوتاه قدی) کودکان در کشور، شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی نیز افزایش یافته است، گفت: امروزه چاقی نیز یکی از مولفه های سوء تغذیه است و فست فودها بعنوان یکی از مهمترین عوامل چاقی تهدیدی برای سلامتی افراد و بروز بسیاری از بیماری های جدید به شمار می رود.

به گزارش مهر، وی در ادامه به خانواده ها هشدار داد: پدیده فقرحرکتی(کم تحرکی) و چاقی دانش آموزان و کودکان ایرانی را تهدید می کند و خانواده ها باید نگاهی فرهنگی به این معضل داشته باشند چرا که مصرف خوراکی های ناسالم و چرب موجبات بی میلی کودکان به غذاهای سالم و خانگی را فراهم آورده است.

دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت تغذیه به عنوان یکی از ارکان اصلی سلامت، گفت: سلامت همه انسان ها خصوصا کودکان در تغذیه خلاصه می شود. دوره کودکی از نظر تغذیه دوره مهمی است و باید به این مهم توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به این امر تغذیه سالم دوران کودکی(به دلیل جهش رشد) نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان خواهد داشت و باید فرهنگ سازی را از دوران کودکی در خانواده ها آغاز کنیم.

وی با بیان این مطلب که چاقی تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارد، اظهارد اشت: در افراد بزرگسال ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و در کودکان و نوجوانان نیز چاقی دارای روند افزایشی است و متاسفانه این میزان در سال های اخیر به دو برابر رسیده ومشکلی جدی برای سلامت عمومی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید