سکه از بازار آتی خط نمی‌گیرد

    کد خبر :309944

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص اینکه گفته می شود بازار سکه از بازار آتی الگو می گیرد، گفت: این موضوع به هیچ وجه پیش فرض درستی نیست.

به گزارش تسنیم،‌ حامد سلطانی نژاد افزود: بازارهای آتی و مشتقه در ادبیات مالی و در تمامی کشورهای دنیا با هدف مدیریت بهتر روی نوسانات بازار نقد راه اندازی می شود.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی بازارهای آتی محلی برای حضور افرادی که به دنبال سفته بازی و همینطور پوشش ریسک نوسانات هستند، قلمداد می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بدون شک در این بازار بجای معامله خود کالا موقعیت خرید یا فروش کالا با پولی که از طرف خریدار و فروشنده نزد اتاق پایاپا به عنوان وجه تضمین گذاشته می شود مورد داد و ستد قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: جالب اینکه در بازارهای مشتقه 99 درصد معاملات منجر به تحویل نمی شود بنابراین در ادبیات اقتصادی و پژوهش های مختلف این موضوع که بازار مشتقه بر بازار نقد اثرمی گذارد کاملا رد و مسئله مورد اثبات در این میان اثرگذاری بازار نقد بر بازار مشتقه است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: کالا در بازار نقد و معاملات نقدی مورد داد و ستد قرار می گیرد و در بازار مشتقه فقط موقعیت های تحویل کالا مورد مبادله قرار می گیرد و بخش قابل ملاحظه ای از این قراردادها منجر به تحویل نمی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید