قطر زیر تیغ عربستان نخواهد رفت/ ایران نقش برادر بزرگتر در منطقه را ایفا می‌کند/این موضوع صرفا عربی هست و مربوط به خودشان می شود

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۲۱
    کد خبر :30941

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان گفت: عربستان فشار بیش از حدی را گذاشته که قطر را در برابر خواسته های خود تسلیم کند و آن عدم حمایت از اخوان المسلمین، حماس و پس گرفتن موضع برادرانه و دوستانه خودش در برابر جمهوری اسلامی ایران هست.
احمد دستمالچی سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در گفتوگو با خبرنگار سیاسی بازتاب پیرامون قطع رابطه دولت عربستان با قطر گفت: عربستان سعودی برای بی ثبات کردن سوریه و عراق تروریستهای تکفیری را بسیج کرده بود و با حملات نظامی به یمن به دنبال آن بود که انصارالله را در حاکمیت یمن ساقط کند اما تمام این پرونده ها با شکست مواجه شد و در یک بن بست بسیار مفتضحانه ای قرار گرفت در نتیجه برای بدست آوردن آبروی از دست رفته خود اجلاس نمایشی ریاض را با هزینه های سنگین و میلیاردها دلار درست کرد تا به آمریکا بفهماند عربستان در منطقه هنوز حرفی برای گفتن دارد و می تواند حرفهایش را در منطقه به کرسی بنشاند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این اجلاس با محوریت ضد ایرانی و ایران هراسی تشکیل شد تا با کشورهای عربی اسلامی اتحادی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت درست کنند گفت: اما از عجایب روزگار این هست که هنوز اجلاس رایاض به پایان نرسیده اختلافات درونی شورای همکاری نشان داد که کشورهای قطر ، کویت و عمان با سیاست های عربستان موافق نیستند و آنرا تنش زا میدانند و نسبت به نحوه رفتار با جمهوری اسلامی ایران یک عقیده و سیاست دیگری را بجز عربستان دارند و البته عربستان به همین خاطر بسیار عصبی شد و دست به اقدامات تند و عجولانه زد.
سفیر سابق ایران در اردن و لبنان اظهار داشت: آنچیزی که الان از این تحولات می توان پیش بینی کرد آن است که عربستان فشار بیش از حدی را گذاشته که قطر را در برابر خواسته های خود تسلیم بکند و آن عدم حمایت از اخوان المسلمین، حماس و پس گرفتن موضع برادرانه و دوستانه خودش در برابر جمهوری اسلامی ایران هست. بنابر این بنظر می رسد که این مناقشه ادامه پیدا خواهد کرد و قطر قصد این را ندارد که زیر تیغ عربستان برود بدلیل اینکه سالیان درازی است که کشور قطر با عربستان مشکلات زیادی دارد و نمی پذیرد که حاکمیت عربستان بر سرنوشت قطر دخالت داشته باشد .
وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید دید که در روزهای آینده چه تحولاتی رخ خواهد داد اما بنظر می رسد قطر به سادگی تسلیم نخواهد شد و امکانات مختلفی را برای ایستادگی در برابر عربستان بکار خواهد بست.
دستمالچی در پاسخ به این پرسش که جمهوری اسلامی ایران چه موضعی را باید در این بحران اتخاذ کند گفت: ایران همیشه نقش برادر بزرگتر را در منطقه ایفا کرده و الان هم که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که باید با تعقل و دور اندیشی از راه مذاکره و تفاهم به نتیجه برسند و به هیچ وجه نباید منطقه مهم و استراتژیک خلیج فارس دچار تنش های بدون دلیلی شود که می تواند به ثبات و امنیت سایر کشورها خدشه وارد کند.
وی در انتها با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جمهوری اسلامی امکانات قضایی و اقتصادی و همچنین کریدور هوایی خودش را میتواند در اختیار قطر بگذارد تاکید کرد: اما ایران تمایل دارد که نقش برادری خود را در این مناقشه ایفا بکند و هیچگونه مداخله ای در اختلاف بین قطر و عربستان نداشته باشد چرا که این یک موضوع صرفا عربی هست و مربوط به خودشان می شود. در هر حال ایران از نزدیک این تحولات را رصد می کند و این آمادگی هست که بتواند برای از بین بردن این تنش خصومت آمیز که به نفع منطقه نیست قدم هایی را بردارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید