یکی از منتقدان دولت: من با روحاني مشكل شخصي ندارم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ ۹:۵۱
    کد خبر :309198

سيد ناصر موسوي لارگاني نماينه اصولگراي مجلس معتقد است كه روحاني همان شب بعد از خروج ترامپ از برجام بايد از اين توافق‌نامه خارج مي‌شد و دستور آغاز غني‌سازي 20 درصدي را صادر مي‌كرد.
به گزارش نامه نيوز: مخالفان دولت اين روزها بهانه كم ندارند. از خروج برجام گرفته تا مشكلات اقتصادي. دولتي‌ها اما اغلب اينگونه مخالفت‌ ها را جدي نگرفته و گمان مي كنند كه حل شدن مشكلات كنوني از حجم انتقادات به دولت نمي‌كاهد در واقع به نظر مي‌رسد كه آقايان مخالف از هر موضوع كوچك و كم اهميتي بهانه تراشي مي كنند. از همين رو به دنبال پاسخ اين پرسش رفتيم كه در چه صورت و چه شرايطي دست از مخالفت با دولت برمي‌دانند؟ مدينه فاضله‌اي آنان چيست و رئيس جمهور غير از تعلق به جريان سياسي آن‌ها چطور مي‌تواند انتظاراتشان را برآورده كند. سيد ناصر موسوي لارگاني ، نماينده نزديك به طيف پايداري و عضو فراكسيون ولايي مجلس كه يكي از مخالفان سرسخت برجام بوده و هست، مي گويد با حل و فصل مشكلات ديگر مخالف برجام نخواهد بود. باورش ساده نيست اما در گفت و گو با نامه نيوز تاكيد مي‌كند كه مشكل شخصي با روحاني و دولت ندارد و اگر رئيس جمهور از برجام خارج شده و براي حل مشكلات اقتصادي روي توان داخلي تمركز كند، ديگر با دولت مخالفت نخواهد كرد.

*شما قبلا مخالف برجام بوديد. اكنون كه پيش‌بيني شما درست از آب درآمد و با بدعهدي آمريكا مواجه هستيم از دولت چه توقعي داريد؟ به عبارت ديگر دولت چگونه مي‌تواند رضايت شما را جلب كند؟

به نظر با توجه به توصيه هاي كه مقام معظم رهبري در مورد برجام داشتند و بارها گفتند كه طرف مقابل ما عهد شكن است و قابل اعتماد نيست، دولت بايد با دقت بيشتري عمل مي‌كرد. به هر حال يك سري افراد حقيقتا دلسوزانه يك سري نكات را توصيه مي‌كردند اما دولت توجه نكرد. حتي يك زماني همه چيز كشور را به موضوع برجام گره زد و الان شاهديم كه برجام همچون يك طبل تو خالي است و چيزي غير از يك سري خسارت‌هاي غيرقابل جبران عايد دولت و ملت نشده است.
الان سازمان انرژي اتمي ما مي گويد كه اگر بخواهمي مي توانيم سريعا كار را شروع كنيم اما برخي تعهدات ما مثل تخليه قلب راكتور اراك خسارت زيادي داشت و براي بازگشت به نقطه اول سه چهار سال زمان لازم داريم. به نظر من رئيس جمهور كه قبال گفته بود ما با كدخدا توافق كرديم بعد از خروج ترامپ از برجام بايد به جاي اينكه بگويد يك مزاحم رفت، مي‌گفت كه از فردا صبح غني سازي 20 درصد را شروع كنيد.

*نتيجه اين كار چه بود؟

اگر اين را مي گفت احتمالا اروپا به امريكا فشار مي‌آوردند تا در برجام مانده و به تعهدات خود پايبند باشد.

*اگر نمي‌كردند چه مي‌شد؟

دولت بايد همان لحظه مي گفت كه ما از برجام خارج مي‌شويم. دل بستن به اروپا كه نزديك به دو سال و نيم هيچ حركتي از خود نشان نداد درست نيست زيرا بعد از خروج آمريكا از برجام نيز قطعا كاري نمي كند.

*اگر دولت از برجام خروج مي‌شد، با مشكلات اقتصادي چه مي‌كرد؟

مشكلات اقتصادي كشور بايد در درون كشور حل ‌شود. بيرون از كشور حل نمي شود. مشكلات اقتصادي حتي با عدم خروج امريكا از برجام نيز در بيرون از كشور حل نمي‌شود.

*بسيارخب. اگر دولت از برجام خارج و نگاه خود را معطوف به داخل مي‌كرد، شما ديگر منتقد دولت نبوديد؟

نه نبودم.

*تفاوت ديدگاه شما با دولت چه مي‌شد؟ بالاخره شما سال ها مخالف و منتقد دولت بوديد. مساله كه فقط برجام نبوده است.

شما به آرشيو مراجعه كنيد. من در اوايل كار آقاي روحاني مخصوصا بعد از سخنراني او در سازمان ملل از او دفاع كردم و گفتم اين تفاوت سخنران است. من با شخص روحاني مشكل ندارم . من با وعده هاي دروغين مشكل دارم. به مردم گفتند كه اينقدر رفاه ايجاد مي كنيم كه يارانه نياز نباشد اما الان من نماينده بايد ناسزا بشونم كه چرا گوشت شده كيلويي 70 هزار تومن.

*شما مخالف نگاه كلان دولت در عرصه اقتصاد هستيد. اگر جاي دولت بوديد و نگاه ليبرال داشتيد حاضر بوديد در شرايط پرمشكل يك باره كاملا تغيير جهت داده و سراغ نگاه سوسياليستي برويد؟

قبلا هم اين را گفته‌ام. 10 سال است كه مقام معظم رهبري مباحث اقتصادي را براي مسئولين و مردم به عنوان راهكار و رفع مشكلات كشور بيان كرده است اما از آن استفاده نمي‌شود.

*منظورتان اقتصاد مقاومتي است؟

اقتصادي مقاومتي مربوط به دو ، سه سال اخيراست. وقتي فرمودند جهاد اقتصادي، همت مضاعف كار مضاعف، اصلاح الگوي كار و مصرف و … . اگر زماني كه اين‌ها گفتند مسئولان توجه مي‌كردند، وضع اينگونه نبود. مي‌گويم مسئولان و تاكيدي روي افراد ندارم. آن زمان احمدي نژاد رئيس جمهور بود و روحاني نبود. شاهد بوديم كه توجهي نداشتند و فقط در قالب همايش و بروشور به اين موضوع پرداختند. اينقدر كوتاهي كردند كه آقا فرمودند اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل . يعني شما فقط حرف زديد و عمل نكرديد. اينكه واردات كالا در همان سالي بيشتر از صادرات است كه آقا فرمودند واردات كالا حرام شرعي است، يعني ما اعتقادي به فرامايش رهبري نداريم و عمل نمي‌كنيم.

اگر امسال همين حمايت از كالاي ايراني رعايت شود و عده‌اي از سود واردات صرف نظر كرده و از كالاي ايراني حمايت كنند، بسياري از مشكلات حل مي‌شود.

* بله نکته این است که جامعه ما مصرفی است. جامعه اي كه از دهه شصت به بعد كم كم شكل گرفته و مصرف گرا شده است. اتفاقا عمده مصرف گرايان نيز من و شما نيستيم و طبقه اجتماعي وابسته به ساختارهای دولتی و حاکمیتی است كه به سمت اشرافي‌گري رفته است. در اين جامعه مي توان واردات را تعطيل و از كالاي داخلي حمايت كرد؟

خواستن توانستن است. اگر اراده باشد قطعا مي‌توان اين كار را كرد. در مورد محصولاتي مثل خودر مثال الگانس كه واردات آن در اختيار عده‌اي و توان خريد آن نيز در يك طبقه اجتماعي خاص است، صحبت نمي‌كنم . از واردات كالاهايي كه مشابه آن و حتي بهتر از آن در داخل كشور تولدي مي‌شود، صحبت مي كنم. يك جواني در دولت احمدي نژاد در شهرستان من تخت بيمارستاني ساخت كه كيفيت آن از نمونه خارجي بيشتر است و قيمت توليد انبوه آن يك چهارم است. من خيلي پيگيري كردم و با وزير و معاون وزير و … گفت و گو كردم اما همه گفتند كه واردات آن براي ما راحت‌تر است. مي گويم تا زماني كه چنين نگاهي باشد و به دنبال سود واردات باشيم ، نمي‌توان مشكلات اقتصادي را حل كرد.

*پس مي گوييد مشكلات را بايد دولت با تغيير نگاه و رويه حل كند؟

دولت و مجلس . به هر حال مجلس هم كوتاهي هايي داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید