روز سرنوشت ساز ترکیه ؛ جمهوری دوم

    کد خبر :309195

اردوغان در انتخابات امروز ترکیه شانس اول پیروزی است و از هم اکنون باید نگاههای بلند مدت او را در نظر داشت.
به گزلرش نامه نیوز: امروز براي شروع تاريخ جديد تركيه روز مهم و مرحله‌اي از گذر تاريخي است. در اين روز دو انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني به طور همزمان برگزار شده و تركيه از ساختار پارلماني وارد سيستم رياستي خواهد شد. جمهوري تركيه را آتاترك از ميان خرابه‌هاي عثماني بنا كرد و امروز با تغييرات صورت گرفته در قانون اساسي و برگزاري انتخابات، اردوغان عملا تركيه را وارد جمهوري دوم مي‌كند. اردوغان اگر چهره اول تاريخ معاصر تركيه نباشد، بي‌شك پس از آتاترك دومين رهبر سياسي است كه توانسته است تحولات بنيادي در ساختار تركيه ايجاد كند.
مجموعه اقدامات اصلاحي اردوغان در صحنه سياسي و اقتصادي تركيه آثاري چون انقلاب داشت، اما هزينه تخريبي انقلاب را نداشت و در شيبي آرام و ابعادي متوازن، در حال تداوم است. قرار است طبق نقشه راه تدوين شده توسط حزب عدالت و توسعه، تركيه در سال ٢٠٢٣ جزو ١٠ كشور قدرتمند جهان باشد؛ تركيه‌اي كه نه نفت دارد و نه از منابع طبيعي غني برخوردار است، اين موفقيت خود را مديون سيستم حزبي، دولت كارآمد، سياست خارجي چندوجهي ، تعامل با جهان، حركت در راستاي ظرفيت‌ها و… است. همان‌گونه كه ميراث آتاترك پس از وي ماند و بستر رشد تركيه شد، ميراث اردوغان نيز پس از وي باقي مي‌ماند.
پيروزي اردوغان سبب تقويت موقعيت وي در صحنه داخلي و خارجي مي‌شود و پس از تصدي عنوان رياست‌جمهوري توسط اردوغان، وي قدرتمندتر از گذشته در معادلات داخلي و خارجي ظاهر خواهد شد. انتخاب اردوغان به عنوان رييس‌جمهور در تحولات پيش رو در سوريه، اقليم، عراق، انرژي و… تاثيرات زيادي دارد و سبب مي‌شود تركيه با قدرت بيشتري منافع خود را تامين كند. اما ترکیه چالشهایی را هم با خود خواهد داشت. در اين حوزه‌ها بيشترين چالش تركيه با ايران خواهد بود. در روزهايي كه ايران به عنوان همسايه و رقيب تركيه با امريكا وارد چالشي جدي شده، تركيه كنارآمده با امريكا، روسيه و ديگر قدرت‌ها، با جذب سرمايه‌ها هر روز به ظرفيت خود و بر توسعه و رفاه مردم خود مي‌افزايد.
سقوط ارزش لیره ترکیه، سقوط بورس اوراق بهادار، تورم بالا و افزایش نرخ بهره، اقتصاد را به مهمترین چالش احزاب و نامزدهای انتخابات ترکیه تبدیل کرده است.
موضوع سوریه، درگیری با کردها، موضوع پناهجویان، آزادی مطبوعات و آزادی بیان، بی طرفی قوه قضائیه و مشکلات آموزش و پروش نیز از جمله مهمترین مسائل مطرح در انتخابات روز یکشنبه در ترکیه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید