مجوز اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته را سازمان محیط زیست صادر نکرده است

    کد خبر :309120

کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با صدور پروانه اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته، گفت: پروانه اکتشاف معدن در این منطقه را کارگروه ماده ۲۴ استان اصفهان صادر کرده است.

رضا اقتدار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت صدور پروانه اکتشاف معدن در منطقه حیات وحش موته بر اساس توافق‌ سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۴ اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش موته جزو بند «الف» این موافقت‌نامه است و بر اساس ردیف ۲۰ همین بند از همان سال قرار شده که در داخل پناهگاه حیات وحش موته مجوز معدن‌کاوی دیگری صادر نشود.

منطقه حیات وحش موته؛ زیستگاه آهو

وی با بیان اینکه مجوز اخیر هم مربوط به صدور پروانه اکتشاف برای معدن تراورتن میمه است، گفت: تاکنون هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم وزارت صنعت هیچ گونه مجوزی برای صدور پروانه اکتشاف معدن در این منطقه صادر نکرده‌اند چون فعالیت‌های معدنی در پناهگاه حیات وحش موته از حساسیت بالایی برخوردار است و زیستگاه مهمی برای آهو محسوب می‌شود. به همین علت مخالف جدی صدور پروانه فعالیت معدن در موته هستیم.

کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قانون معدن مصوبه سال ۹۰ و بی‌توجهی این قانون به حوزه محیط زیست تصریح کرد: بر اساس این قانون از سازمان حفاظت محیط زیست صرفا در مورد فعالیت‌های معدنی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استعلام می‌شود اما از این سازمان برای صدور مجوز فعالیت‌های معدنی در سایر مناطق استعلام نمی‌شود. این وضعیت مشکلات زیادی را در سراسر کشور ایجاد کرده است.

کارگروه ماده ۲۴ قانون معدن عامل بی‌توجهی به محیط زیست

اقتدار ادامه داد: متاسفانه قانون معدن، بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی به تصویب رسید چون بر اساس تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون معدن اگر سازمان حفاظت محیط زیست مخالف اجرای طرح معدن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست باشد و در روند استعلام این مخالفت را اعلام کند، تصمیم‌گیری در مورد آن موضوع به «کارگروه حل اختلاف استانی» ارجاع می‌شود و از آنجا که در این کارگروه تنها مخالف، نماینده محیط زیست استان است با اجرای طرح موافقت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه حل اختلاف استانی (کارگروه ماده ۲۴) صلاحیت اظهار نظر در مورد مناطق چهارگانه محیط زیست را ندارد، گفت: صدور مجوز اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ماده ۲۴ مطرح و با آن موافقت شده است.

کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اعضای کارگروه ماده ۲۴ تاکید کرد: در این کارگروه رئیس سازمان صنعت و معدن، نماینده خانه معدن، نماینده جهاد کشاورزی، نماینده محیط زیست و نماینده دستگاه قضایی استان عضو هستند بنابراین واضح است که اگر کلیه درخواست‌های صدور پروانه اکتشاف معدن به کارگروه ماده ۲۴ ارجاع شود، یک فاجعه در مناطق چهارگانه محیط زیست کشور به وجود می‌آید. پروانه اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته هم در این کارگروه صادر شده است.

نامه سازمان حفاظت محیط زیست به استانداران سراسر کشور

اقتدار در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست در برابر تصمیم کارگروه ماده ۲۴ استان اصفهان مبنی بر صدور پروانه اکتشاف معدن در موته چه اقدامی انجام داده است، گفت: از آنجا که متولی اصلی و رئیس کارگروه حل اختلاف استانی، استاندار است، قبل از این ماجرا و برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای به استانداران کل کشور درخواست کرده است که از صدور پروانه معدن در مناطق چهارگانه محیط زیست از طریق کارگروه حل اختلاف استانی خودداری کنند. متاسفانه با وجود این نامه صدور پروانه اکتشاف در پناهگاه حیات وحش موته از طریق کارگروه ماده ۲۴ صورت گرفته است.

ارجاع موضوع موته به دفاتر حقوقی و بازرسی سازمان محیط زیست

وی با تاکید بر اینکه پناهگاه حیات وحش موته به شدت حساس است، گفت: این موضوع به دفتر حقوقی و دفتر بازرسی سازمان محیط زیست ارجاع و حتی روند صدور پروانه معدن در مناطق چهارگانه به این دفتر بازرسی ارسال شده است و این موضوع از طریق این دفاتر دنبال می‌شود.

این کارشناس سازمان محیط زیست در پایان اظهار کرد: بعید می‌دانم اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته اتفاق بیفتد چون این موضوع علاوه بر مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، معترضان محلی هم دارد . پیش از این هم برای اکتشاف معدن در این منطقه در خواست‌هایی مطرح و مورد مخالفت قرار گرفته بود و هیچ وقت به کارگروه ماده ۲۴ ارجاع داده نشده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید