محمدرضا شمس، افسانه حسن کچل را بازنویسی کرد

    کد خبر :309000

مجموعه «پهلوان پشه» نوشته محمدرضا شمس با تصویرگری سحر خراسانی به بازنویسی افسانه حسن کچل می‌پردازد.

به گزارش مهر، محمدرضا شمس در مجموعه سه جلدی «پهلوان پشه» به بازنویس خلاقه یک افسانه و حکایت قدیمی یعنی حسن کچل پرداخته و افسانه‌های مربوط به او را با نگاهی طنزآمیز بازگو کرده است.

حسن کچل در قصه‌های او هم تنبل است و هم قهرمان؛ هم ساده است و هم زبر و زرنگ. خلاصه حسن کچلی است که باید خوانده شود چراکه تا قصه‌اش را نخوانید سر از کارش در نمی‌آورید.

«غول بیابانی»، عنوان نخستین جلد از این مجموعه است. ماجرا از اینجا آغاز می‌شود وقتی حسن کچل، زیر درخت دراز می‌کشد، هفت تا پشه از راه می‌رسند و یکی یکی روی سر کچلش سر می‌خوردند. حسن هم صبر می‌کند پشه‌ها بنشینند و بعد می‌کوبد توی صورتش: «آخ» پشه‌ها شکمشان را می‌گیرند و وزوز می‌خندند. حسن هم عصبانی می‌شود و شترق با یک حرکت، هر هفت تا را می‌کشد. بعد داد می زند: «عجب! من همپین آدمی بودم و نمی‌دونستم؟ با یه مشت، هفت تا رو کشتم!» و از بخت بلندش همان موقع، حاکم و سربازانش سر می‌رسند…

دومین جلد از این سه گانه، «سرزمین دیوها» نام دارد. «دیو سفید، وقتی تعریف پهلوانی‌های حسن کچل را می‌شنود، کمی می‌ترسد، اما به روی خودش نمی‌آورد. سنگی از روی زمین برمی‌دارد و با یک فشار، خرد و خاکشیرش می‌کند و می‌گوید: «خوشت اومد؟» حسن هم دست میکند توی تنور و تخم مرغی را درمی‌آورد و آن‌قدر محکم فشار می‌دهد که زرده و سفیده‌اش با هم بیرون می‌ریزد. دیو با دهان باز نگاهش می‌کند و می‌گوید: «خوب زوری داری پهلوون!»

«دختر شاه فرنگ»، عنوان سومین و آخرین جلد از این مجموعه است. ماجرا از این قرار است که حسن کچل با این‌که خیلی جاها رفته و ببر درنده و اژدهای شاخدار و لشکر دشمن را یک تنه شکست داده، اما انگار هنوز نمی‌خواهد دست از تنبلی بردارد. حسن، هی غذا می‌خورد و چاق می‌شود و مادرش بی بی گلنسا، هی قصه می‌خورد و ذره ذره آب می‌شود. حالا همسایه‌ها جمع شده‌اند و می‌خواهند حسن را بفرستند دنبال یک کار و بار درست و حسابی اما گویا حسن کچل قصه ما تنبل‌تر از این حرف هاست.

محمدرضا شمس در سه‌گانه «پهلوان پشه» به بازنویسی خلاق قصه‌های قدیمی پرداخته؛ او پیش از این هم به بازنویسی و بازآفرینی قصه‌ها توجه کرده و در گفتگو با خبرنگار هر گفته بود: قصه‌ها و افسانه‌ها، همزاد انسان هستند. از این رو هیچ زمان جذابیت خود را برای مخاطب از دست نمی‌دهند اما ضرورت دارد که این افسانه‌ها به روز شوند و من در کتاب‌های خود قصه‌ها و افسانه‌های کهن را به روز می‌کنم.

شمس، افسانه‌ها را گونه‌ای تاریخ شفاهی دانست و افزود: قصه‌ها و افسانه‌ها از دل خواست و باور مردم برخاسته‌اند و باید حفظ شوند و باقی بمانند و یک روش کارآمد برای زنده ماندن این افسانه‌ها تازه کردن یا بازآفرینی آنهاست.

مجموعه «پهلوان پشه» نوشته محمدرضا شمس با تصویرگری سحر خراسانی از سوی نشر افق در ۲۰۰۰ نسخه و به قیمت ۸ هزار تومان منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید