تفکر و دستاورد هشت ساله کی روش در تیم ملی ایران چیست؟

  • آرشیو
  • شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۶
    کد خبر :308659

کی روش صاحب رکورد طولانی ترین دوره مربیگری در تیم ملی ایران است. او در این مدت نه تنها در جنبه های فنی، که از اصول حرفه ای و رفتاری فوتبال گرفته تا مسایل سخت افزاری این رشته ما را تا مرز استانداردهای بین المللی بالا کشیده و اصلاحات او در ساختار تیم ملی هم نمایان است. حال می خواهیم بدانیم با این مربی تراز اول چه چیزهایی بدست آورده ایم و آیا این همکاری ارزشش را داشته است؟

به گزارش تابناک، کارلوس کی روش هفت سال و سه ماه است که در ایران حضور دارد و سبک کاری و تفکرش فنی اش مبنی بر ارائه بازی تدافعی در تورنمنت های بزرگ مثل جام جهانی به همراه ضدحملات سریع و استفاده از ضربات ایستگاهی است. در این چند سال تیمهای کی روش حتی مقابل تیمهای درجه یک آسیایی هم تقریبا به همین شکل بازی کرده اند. یک بازی منطقی و نتیجه گرا مبتنی بر داشته های فوتبال ایران که همه هم از آن راضی هستند؛ نخست حفظ دروازه خودی از گزند و سپس وارد کردن ضربه به حریف… ؛ نمایش هایی که گل خورده بسیار کم و پیروزی با گلهای حداقلی را به بار می آورد و دفاع بتنی در کنار چینش هافبک های دفاعی شاکله آن را ترسیم می کند.

استفاده مداوم از بازیکنان جوان و جایگرینی آنها با نسل قبلی فوتبال ایران همواره این مرد پرتغالی را با انبوهی از گزینه ها برای دعوت مواجه کرده است و دستش هیچگاه بسته و خالی نیست. کی روش گلخانه ای تشکیل داده که در آن بهترین ها را در نخستین مراحل رویش جدا کرده و به فضای تحت نظر خود می برد و با ارتباط مستمر بازیکن خود را به زندگی حرفه ای تا رسیدن به مدارج بالاتر راهنمایی می کند. به همین دلیل برای کی روش، اتفاق مطلوب این است که بازیکنانش در باشگاه های اروپایی بازی کنند تا خودکار در محیطی حرفه ای رشد کنند و تحت تعالیم به روز و مدرن با امکان استفاده از تجهیزات علمی پیشرفته قرار بگیرند. در این میان تعهد این مربی به توجه ویژه به ملی پوشان زبده ای که در لیگ داخلی توپ می زنند هم قابل تقدیر است؛ او با بای آنها امکانات مشابه را در تهران فراهم کرده تا کمبودها در باشگاه شان را برای دو روز در هفته هم که شده، جبران کنند و داده های آماری شان را دسته بندی و نگهداری می کند تا در روند آماده سازی شان قرار گیرد. اینگونه هر ملی پوشی می داند که زندگی حرفه ای او زیر ذره بین است و برای مهیانگاه داشتن اوضاع فیزیکی اش کم نمی گذارد و از هر حاشیه اضافه ای پرهیز می کند.

در دوره کی روش در قالب دفاعی فوق العاده بوده ایم و مقابل قدرت های دنیا اجازه برتری پرگل به حریف نداده ایم. در قالب هجومی هم بازیکنانی داریم که می توانند هم کار ترکیبی از کنار و هم در عمق انجام دهند. اما از همه اینها مهمتر قدرت بدنی بالای بازیکنان ما زیر نظر این تئوریسین پرتغالی است.

در دو دیدار اخیر تیم ملی در روسیه نیز دیدیم که بازیکنان ما در نبردهای تن به تن با بزرگترین بازیکنان جهان شکست نمی خورند. اما برخلاف جام جهانی برزیل حالا وقتی از قالب دفاع در می آییم و به حمله می رویم بازیکنان خلاق، تکنیکی و بسیار خوبی در اختیار داریم کهپیشرفت کرده اند و برای هجوم هم آماده اند. در بازی اسپانیا کارهای ترکیبی بازیکنان برای تماشاگران بخصوص رییس فیفا لذتبخش بود و او تعجب کرده بود که ایرانی که بیشتر علاقه به دفاع در زمین خودی دارد، چنین توانایی بالایی در فشار به دروازه حریفانی مثل اسپانیا هم دارد.

میزان دوندگی و جنگندگی و قدرت پاس دهی بازیکنان تیم ملی در دوره کی روش به مراتب بالاتر از ادوار گذشته است و تیم ایران می تواند در مقابل تیمهای صاحب سبکی که بازی مالکانه انجام می دهند، توپ را به سلامت در زمین بچرخاند و اعتماد به نفس لازم در بازیکنان به وجود آمده است.

نکته مهم دیگر تعیین شرح وظایف مشخص برای هر کدام از بازیکنان در بازی های ملی است؛ به نحوی که هیچ بازیکنی سردرگم و بی برنامه بازی نمی کند. کسی حق ندارد بی دلیل زیر توپ بزند و یا اقدام به سانتر یا شوت بکند. همه حرکات در قالب تاکتیک تیمی است و اگر بازیکنی خارج از پازل مربی کار کند از ترکیب دور می شود. بازی هدفمند تیمی برای نتیجه ای جمعی چیزی است که فوتبال ایران تا پیش از کی روش نداشت. اغلب بازیکنان ساز خود را می زدند و تاکتیک های کی روش این نقیصه را برطرف کرده است.

آفت دیگر تیم ملی در چهار دهه اخیر، عنصر بازیکن سالاری در اغلب ادوار و عدم جدیت مربیان در برخورد با تکروی های داخل و بیرون زمین برخی ستاره ها بود. بازیکنی که در تیم ملی دارای سابقه و پشتوانه می شد برای خود حقی فراتر از سایر ملی پوشان قایل بود و حریمی غیرقابل نفوذ می ساخت که گاها تا میدان نفوذ تا حیطه اختیارات سرمربی نیز پیش می رفت و نفر اول کادرفنی را دچار عجز می کرد. این نقصان بزرگ با آمدن مربی سابق رئال مادرید که بزرگترین بازیکنان ممکن در فوتبال جهان را هدایت کرده بود و با هدایت تیم کهکشانی اسپانیا پرستاره ترین تیم ممکن تاریخ را زیرنظر داشت، رفع شد.

کی روش نه تنها در اسم ؛ بلکه در عمل هم آنقدر بزرگ بود که بازیکنی به خود اجاره خطا و اشتباه نداد و آنجا که نظیر مورد مهی رحمتی، ساز مخالف نواخته شد، تصمیم قاطع و بی بازگشت کی روش تکلیف را یکسره کرد و بی نظمی را در نطفه خفه کرد.

افزایش تعداد لژیونرهای فوتبال ایران به تعداد قابل توجه، دیگر دستاورد این پرتغالی باهوش بود هر چند ایرادهایی مثل بی توجهی به لیگ داخلی نیز به کی روش وارد کرده اند که تا حدودی می تواند وارد باشد و جای ترمیم این نقطه ضعف وجود دارد. البته در مورد لژیونرهای تولید شده در دوره کی روش، این نکته وجود دارد که تقریبا همه آنها در تیمهای باشگاهی درجه دو و یا حتی درجه سه اروپا توپ زدند و مثل دهه قبل میلادی بازیکنانی در سطح اول آلمان، ایتالیا ، اسپانیا و دیگر لیگ های اصلی قاره سبز نداشته ایم. پوشیدن این ضعف با برنامه ای دراز مدت ممکن است چراکه تیمهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و … در سطح پایین تر از ایران دارای بازیکنان بسیار بزرگ و سرشناس در مهمترین لیگ های اروپا هستند و این اختلاف سطح توجیه پذیر نیست.

گفته می شود این ضعف به دلیل دیپلماسی ضعیف فوتبال و دوری ایران از بازار فوتبال اروپاست که ربطی به کم کاری کی روش ندارد و این تعاملات بین المللی است که چنین شکافی را پر خواهد کرد. بهره گیری از ارتباطات جهانی جهت فروش و عرضه ستاره های ناب فوتبال ایران لازم است و فوتبال ایران برای این منظور باید مثل دهه های گذشته در سطح مدیران عامل باشگاهی با همتایان اروپایی ارتباط داشته باشد.

کی روش فوتبال ایران را سالهاست که به عنوان شماره یک آسیا در صدر لیست قاره حفظ کرده و هرچند در آستانه جام جهانی به دلیل لغو دو دیدار دوستانه این جایگاه را به استرالیا تقدیم کرد اما این سیطره طولانی به عنوان پیشقراول فوتبال قاره، اعتبار از دست رفته را به فدراسیون ایران بازگرداند.

کارلوس کی روش از لحاظ اقتصادی هم برای فوتبال ایران مفید و درآمدزا بود و به رقم دستمزد قابل توجهی که می گیرد، با نتایجی که کسب کرده است همواره این هزینه ها را پوشش داده و هیچگاه اجازه نداده این هزینه ها روی دوش فدراسیون ایران سنگینی کند. نگاهی به مجموع جوایز و پاداش هایی که فوتبال ایران دردوره او از دو صعود به جام جهانی به جیب زده است، نشان می دهد که او چند برابر حقوقش برای فدراسیون پول و درآمد بهمراه داشته است.

او با تیم شجاع اش یعنی ایران فرداشب مقابل تیم ملی کشورش پرتغال خواهد ایستاد و اگر نتیجه به صعود ایران منجر شود نه تنها از بعد مالی و اقتصادی بلکه از لحاظ اعتباری چنان پوئن بزرگی نصیب ایران خواهد کرد که با هیچ پاداش و جایزه ای قابل جایگزینی نخواهد بود ، همانطور که تا همین امروز هم میزان تمجید رسانه های معتبر جهانی از نمایش ایران را در هیچ برهه ای سراغ نداریم و دنیا هیچگاه تا به این حد برای ورزش ایران احترام قائل نبوده است.

مهمترین دستاورد کی روش اما از نگاه تابناک، سخت افزاری است که کی روش از خود برجا گذاشته است. کمپ اختصاصی و حرفه ای تیم های ملی در سطحی که تیمهای بزرگ دنیا از آن بهره مندند، و یا مالکیت اتوبوسی که مخصوص تیم ملی و سفرهای کوتاهش تهیه شده و دفتری ویژه برای سرمربی که مجهز به لوازم مورد نیاز یک مربی برای آنالیز حریفان و جلسات و تصمیم گیری های اوست، همه و همه نشان می دهد این مرد پرتغالی غیراز پیشرفت های فنی که به این مقطع برمی گردد برای آیندگان هم میراثی قابل استفاده از خود برجای گذاشته است.

فوتبال ایران شش ماه دیگر جام ملتهای آسیا را در پیش دارد که آخرین بار چهار دهه پیش موفق به فتحش شد و برای تیمی در اندازه های ایران بسیار ناگوار است که برای اینهمه سال نتوانسته قهرمانی را دوباره در این جام تجربه کند. به نظر می رسد تیم ملی ایران که با هدایت کی روش برای نخستین بار نوسان را کنار گذاشت و به راحتی صعود به جام جهانی را تکرار کرد، حالا به بلوغ لازم برای قهرمانی در جام ملتها رسیده است ؛ البته اگر مدیران فدراسیون بجنبند و این فرصت را تقدیم حریفان و رقبای تا دندان مسلح نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید