کولکام و چاینا موبایل؛ مشتریان اصلی شیائومی در عرضه اولیه سهام این شرکت

    کد خبر :308398

خبرهای رسیده حاکی از آن است که کوالکام و چاینا موبایل در حال مذاکره با شیائومی برای خرید سهام این شرکت چینی هستند.

شیائومی در آستانه عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) خود در بازار بورس هنگ‌کنگ قرار داد. گفته می‌شود که چینی‌ها در دومین IPO بزرگ طی دو سال اخیر (پس از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام علی‌بابا)، با وضع‌کردن شرایطی آزمایشی، به‌دنبال جذب سرمایه‌‌ای ۶.۱ میلیارد دلاری است.

دو شرکت کوالکام و چاینا موبایل (به عنوان بزرگترین اپراتور چین) اصلی‌ترین مشتریان سهام شیائومی به حساب می‌آیند. براساس اطلاعاتی که بلومبرگ به دست آورده این شرکت چینی تا تاریخ ۲۸ ژوئن (۷ تیر)، درخواست‌های سازمانی را دریافت کند و از تاریخ ۹ جولای (۱۸ تیر) اقدام به مبادله سهام کند.

شیائومی و سهامداران فعلی‌ این شرکت قصد دارند ۲.۱۸ میلیارد سهم به قیمت ۱۷ الی ۲۲ دلار هنگ‌کنگ را عرضه کنند. بدین ترتیب ارزش این شرکت به عدد ۵۳.۹ الی ۶۹.۸ میلیارد دلار خواهد رسید که البته ممکن است تا ۷۰.۳ میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد این معامله مقام دوم یا سوم بزرگترین عرضه سهام به بورس چین را رقم بزند.

مقامات ارشد شیائومی در ابتدای کار تصور می‌کردند که برگزاری IPO، ارزش این شرکت را تا ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد؛ اما خبرهای رسیده از کسب‌وکار و درآمدهای این شرکت که ۷۰ درصد سود آن از فروش تلفن‌همراه است، تلاش‌های این شرکت را ناکام گذاشت. این درحالی است که بنیان‌گذاران شیائومی اصرار دارند که برنامه‌ی اصلی آن‌ها کسب درآمد از ارائه‌ی خدمات و سرویس‌های اینترنتی (مانند تبلیغات و بازی‌های آنلاین) است. البته مناقشات اقتصادی به وجود آمده بین آمریکا و چین نیز در این میان تاثیر گذار بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید