ضرورت احیای اصناف فراموش شده

    کد خبر :307630

امروز روز اصناف است، بسیاری از مشاغل که هویت اجتماعی ما محسوب می شدند از بین رفته اند و تکنولوژی مدرن مشاغل جدید را ایجاد کرده است؛ باید برای ورود به مشاغل جدید و حفظ مشاغل سنتی تدبیر کرد.

به گزارش مهر، تهران یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین پایتخت‌های جهان است؛ ابرشهری که در دو سده از روستایی کوچک به پایتختی بزرگ بدل شده است.

آمارها و اطلاعات می گویند نخستین بار، شاه طهماسب اول پادشاه صفوی در ۹۱۶ خ. هنگام گذر از تهران باغ و بوستان فراوان این شهر را پسندید و دستور داد تا بارو و خندقی به دورش بکشند. هنوز هم البته باقی مانده حصار صفوی در جنوب بازار دیده می شود.

تهران در سال آذرماه سال ۱۱۶۴ توسط شاه قاجار به عنوان ایران معرفی شد. آغا محمدخان قاجار بعد از رسیدن به شاهی، تهران را به عنوان پایتخت ایران معرفی کرد و همین موضوع زمینه ساز گسترش و شکوفایی تهران شد.

افزایش جمعیت تهران، باعث رونق گرفتن کسب و کار در پایتخت قاجار شد، به طوری که جهانگردان و دیپلمات های خارجی مقیم تهران، از اواخر قرن نوزدهم، بازار مسقف این شهر را به عنوان دیدنی ترین نقطه پایتخت ایران توصیف کرده اند، بازاری که تجارت تمامی تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی کشور بدان ختم می شد و صنایع کوچک در آن شکل می گرفتند.

اصنافی که فراموش شده اند

بازار زرگرها، بازار کفاش‌ها، حمام چال، فراش‌باشی (نظام)، کبابی‌ها، بازار نجارها، خیاط‌ها، غریبان و… نام گذرگاه های اصلی بازار تهران بوده است. این نام ها از صنف هایی حکایت می کند که امروز به کلی از بازار تهران حذف شده اند.

امروز اول تیرماه، روز اصناف نام دارد، اصنافی که بسیای از آن ها با تحولات اجتماعی و سیاسی و ضرورت دنیای مدرن از بین رفته اند.

در سال های اخیر، اما روند تحول و حذف برخی اصناف سرعت بیشتری گرفته است، طوری که این روزها کسب و کار مجازی هویت جدی پیدا کرده و بسیاری از مردم نیازهای خود را با این کسب و کارها مرتفع می کنند.

در این میان به نظر می رسد برای حفظ هویت تاریخی، می توان ضمن احیای نمادین اصناف فراموش شده، از ظرفیت فضای مجازی و کسب و کارهای نوین برای تامین منافع اقتصادی اصناف ضعیف تر بهره برد.

کسب و کار مجازی، نیاز دنیای مدرن

«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کسب و کارهای مجازی گفت: کسب و کارهای اینترنتی چند سالی است به رسمیت شناخته شده اند و فعالیت خود را آغاز کرده اند. از سال ۹۵ هم اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی راه اندازی شد و این کسب و کارها اکنون به راحتی می توانند بیایند و برای فعالیتشان مجوز بگیرند. وظیفه اتحادیه هم نظارت بر عملکرد آنهاست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که با توجه به ورود فناوری های نوین و استقبال مردم از آن به سمتی می رویم که کسب و کار نوین جایگاه خوبی در میان مردم پیدا کرده است. امروز بیش از ۴۰ میلیون نفر تلفن هوشمند دارند. این پتانسیل خوبی است که اگر بستر مناسب برای آن فراهم شود مردم می توانند بسیاری از نیازهای خود را به صورت مجازی مرتفع کنند.

الفت نسب ادامه داد: هزینه کمتر برای خرید، کاهش ترافیک و مصرف سوخت، صرفه جویی در زمان و … بخشی از دستاوردهای فعالیت های مجازی است.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی در ادامه گفت: سال ۹۵ اقدامات خوبی برای رسمیت بخشیدن به کسب و کار مجازی صورت گرفت، پیش از آن کسب و کارهای اینترنتی باید برای فعالیت های خود از ۸۳۰۰ اتحادیه موجود مجوز می گرفتند، نکته دردسر قضیه این بود که هر کدام از این کسب و کارها مجبور بودند برای فعالیت در هر شهر یا استانی از اتحادیه آن شهر یا استان نیز مجوز بگیرند.

وی گفت: این موضوع خیلی بحث مجوزها را با پیچیدگی رو به رو ساخته بود تا اینکه سرانجام دولت ورود کرد، وزارت فناوری اطلاعات جلساتی را تشکیل داد، سرانجام اتحادیه در تیر ماه سال ۹۶ به تصویب رسید و ما از آبان همان سال به صورت رسمی مجوز صادر کردیم.

الفت نسب با اشاره به تقابل کسب و کار سنتی و مجازی تصریح کرد: در بحث خرده فروشی نهایتا یک درصد از حجم کل فروش به صورت آنلاین انجام می شود و ۹۹ درصد در فضای سنتی صورت می گیرد. در کشورهای دیگر این عدد بسیار بیشتر از کشور ماست و امیدواریم شاهد سرعت در این زمینه باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به مهمترین چالش ها و موانع بر سر کسب و کار مجازی نیز گفت: بیشترین مشکل ما با اداره مالیات، شهرداری و بیمه است. در شهرهای مختلف شهرداری ها مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده اند. آنها دنبال خلق مجوزهای جدید هستند و توقع شان این است که کسب و کار نوین در هر شهر مجوز جدید بگیرد.

وی گفت: ما به صورت روزانه مشاهده می کنیم که شرکت های نوین به ما نامه زده اند و عنوان کرده اند که جلوی فعالیت آنها به هر نحوی گرفته شده است.

وی با اشاره به اداره مالیات نیز گفت: واقعیت این است که ما قصد فرار مالیاتی نداریم اما آنها باید مدل های جدید را بشناسند، مالیات باید بر درآمدها وضع شود، بیش از ۹۰ درصد شرکت های مجازی هنوز هزینه ها و درآمدشان سربه سر نیست.

الفت نسب درباره موفق ترین کسب و کارهای مجازی نیز گفت: مدل کسب و کارهای اینترنتی به این صورت که حدودا ۷ سال زمان می برد که یک شرکت به نقطه سر به سر برای هزینه و درآمد برسد.

وی توضیح داد: ما مجموعه های موفقی داریم که چندین هزار پرسنل دارند اما هنوز ضرر می دهند البته به این معناست که دائم در حال سرمایه گذاری و افزایش سهم بازار هستند. ما باید به این شرکت ها زمان بدهیم.

الفت نسب تاکید کرد: ما به دنبال این نیستیم که صنفی را از بین ببریم مردم به فضای مجازی روی آورده اند و امیدواریم کسب و کار سنتی هم به این موضوع روی بیاورند و همکاری شان را با ما افزایش دهند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به شرایط موفقیت یک استارت آپ گفت: استارت آپی موفق خواهد بود که بر اساس یک نیاز به وجود بیاید. لذا افرادی که می خواهند کسب و کار مجازی را شروع کنند باید نیازها را بررسی کنند و بر اساس نیازسنجی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در وهله دوم نیاز به یک تیم منسجم، جوان و خوشفکر داریم که با نگاهی بومی و ایده خلاقانه حرکت کند.

وی در خاتمه گفت: توجه به اندازه و ظرفیت بازار و سرمایه گذاری مناسب موضوع دیگری است که حتما باید به آن توجه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید