خروج کامل توتال از ایران با سخنان صریح و «عمل‌گرایانه» مدیرعامل این شرکت

    کد خبر :307250

درحالی‌که هنوز قرارداد توتال با ایران برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، به شکل رسمی برقرار بوده و این شرکت خروج خود از این قرارداد را اعلام نکرده است، مدیرعامل آن امروز (چهارشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC جملاتی از سر بدبینی در خصوص آینده تجارت شرکت توتال در ایران بر زبان آورده است.

بعدازآنکه در سال 93 تحریم‌های نفتی ایران به‌واسطه برجام و توافق هسته‌ای لغو شد، شرکت توتال فرانسه به‌عنوان یکی از غول‌های بزرگ نفتی دنیا وارد قراردادی عظیم برای توسعه میدان‌ها نفت و گاز پارس جنوبی در ایران شد. بااین‌حال اکنون این شرکت به‌واسطه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های این کشور، آماده خروج از این قرارداد و پروژه پارس جنوبی می‌شود.

این امر به‌واسطه تحریم‌های ثانویه آمریکا است که ایالات‌متحده بر شرکت‌هایی که وارد مراودات تجاری با ایران شوند وضع می‌کند. بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آمریکا به شرکت‌های اروپایی و سایر شرکت‌ها 90 تا 180 روز فرصت داده است که اقدام به تعطیلی کسب‌وکار خود در ایران کنند.

در همین رابطه، «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال که هنوز شرکتش برای خروج رسمی از قرارداد نفتی خود با ایران اعلام رسمی نداشته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC در حاشیه نشست اوپک در وین بیان کرده: هیچ شرکت بین‌المللی مانند توتال در دنیا وجود ندارد که بتواند در کشوری که تحریم‌های ثانوی در آن برقرار است کار کند. من این اجازه را ندارم. این واقعیت دنیای ما است.

به گزارش تابناک، وی به‌صراحت بیان کرده است که موضوع او دراین‌باره البته در راستای سیاست‌های رهبران اروپا در خصوص ایران و برجام که به دنبال نجات توافق هسته‌ای با ایجاد ساختارهای قانونی جدید هستند، نیست، اما بیان کرده که او به‌عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ توتال باید «عمل‌گرا» باشد و «با واقعیت روبرو شود».

وی بیان کرده: واقعیت این است که امروزه سرمایه جهانی در دست آمریکا است. این‌که آمریکا از این ابزار برای تعیین قاعده و قانون برای دیگر کشورهای استفاده می‌کند، کاری است درست یا خطا؟ این موضوع یک بحث جداگانه است.

وی ادامه داده است: ایالات‌متحده می‌تواند به‌سادگی تصمیم بگیرد که شرکت من به منابع و کانال‌های مالی آمریکا دسترسی نداشته باشد. بگذارید با شما صریح صحبت کنم. اداره شرکتی بزرگ و بین‌المللی مانند توتال بدون دسترسی به منابع مالی آمریکا یا استفاده از شرکای آمریکایی غیرممکن است.

این جملات پویان به معنی آن است که علیرغم عدم اعلام رسمی، شرکت توتال به‌وضوح از قرارداد نفتی خود با ایران خارج‌شده است. در حال حاضر بر طبق آمار 90 درصد از عملیات مالی این شرکت توسط بانک‌های آمریکایی انجام می‌شود و بیش از 30 درصد از سهام شرکت توتال نیز در اختیار سهامداران آمریکایی است. در حال حاضر این شرکت بیش از 10 میلیارد دلار در پروژه‌های نفتی و گازی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است.

زمانی که این اعداد و ارقام را در مقابل رقم بسیار ناچیز 46 میلیون یورویی که این شرکت تاکنون در ایران برای توسعه میدان‌ها پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده مقایسه می‌کنیم، به‌راحتی می‌توان جملات صریح پاتریک پویان در خصوص «عمل‌گرایی» و «روبرو شدن با واقعیت» را درک و فهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید